Specificaties Socket 939 met NVIDIA nForce3 Ultra chipset - Bekijk alle specificaties

MSI K8N NEO2 Platinum Review

EbonHawk 15 december 2005, 1.040 views

MSI K8N NEO2 Platinum

Pluspunten

• weining over te zeggen gewoon goed. Klokt goed over is Stabiel

Minpunten

• negatief vind ik toch wel dat er maar 1 IDE kabel aanwezig is, terwijl er wel 2 S-ATA kabels zijn

Layout Score: 4
De doos

Je krijgt een vrij standaart Doos met alle spullen die je verwacht dat er in zitten, Zoals IDE kabel (had 2 verwacht maar helaas) 1 floppy kabel, 2x S-ATA en 2 S-ATA powerconnectors. Een handleiding, een boekje met de Hardware die op het mobo was getest. En een driver CDrom. En je krijgt ook nog een bracket met 2x USB en 4 leds die je vertellen mocht je moederbord niet opstarten wat er mis is door een ledcode. Dus eigenlijk vrij standaart op de tegenvaller van de IDE kabels na.

Featureset

Vind ik persoonlijk zeer uitgebreid, 2x Gigabit lan 4x USB onboard en je kan nog 4 aansluiten, PS/2 poorten, printerpoort, 7.1 geluid, SPDIF uitgang, IEEE 1394. En 2x een raid controller voor de 4 S-ATA poorten en IDE Raid

Het moederbord en de Layout

Als je gaat kijken naar andere Socket 939 moederborden met het Nforce 3 Ultra chipset dan springt deze er qua layout wel uit. Geheugenbanken boven de proccesor, dat had ik nog nooit eerder gezien. Maar nu heeft DFI ook een bord op de Nforce 3 Utra chipset met ongeveer dezelfde layout. Alleen daar hebben ze iets langer na gedacht over de 2 powerconnectors op het moederbord, die zitten bij de MSI K8N neo2 nog al ver uit elkaar eentje bij de CPU socket en de 20pins aan de rechterkant van het geheugen. Dat hadden ze wat mij betreft wel wat beter mogen doen. Het geheugen boven de CPU plaatsen heeft als voordeel dat die ook meteen actief worden meegekoeld.

De chipset fan zit eigenlijk heel onhandig als de videokaart er uit wel halen, maar voor beetje tweaker geen probleem, maar als je de chipset passief wil koelen moet je wel zorgen dat je videokaart niet te lang is op je moet de chipset koeler verbouwen dus beetje jammer. Koelertje is eigenlijk heel luidruchtig maar daarvoor levert MSI Core center mee zodat hij lekker stil is in Windows

Overklokken

De meeste mensen die dit bord kochten, kochten het vanwege het overklokken. En dat maakt dit bordje zeker waar:). Mijn AMD 64 3000+ (winchester) 1.8@2.7 zonder ook maar extra volt gewoon stabiel. Voor de rest beetje jammer dat de bios niet heel erg uitgebreid is maar overklokken wil hij wel. Helaas kan je maar max 2.9 Volt over het geheugen zetten, dus iemand met BH-5 geheugen moet of een andere moederbord zoeken of een DDR-booster kopen zodat je dat maximaal kan opschroeven naar 3.2Volt wat nog niet echt veel is voor BH-5

Stabiliteit

Gewoon weinig over te zeggen, nog geen problemen gehad met dit bordje. Hebt tot nu toe 3x een spontane reboot gehad maar dat kwam meer doordat mijn geheugen het niet trok

Goed moederbord, klokt goed over alleen beetje jammer dat er zo weinig volt voor het geheugen kan, en in het begin is het onduidelijk waar je het geheugen in moet prikken voor Dual channel. En een tegenvaller van de IDE kabel

Heb jij ook een MSI K8N NEO2 Platinum?

Bijna
De sata poorten 1 en 2 blokkeren elke over clocking
als je dus mmer dan 2 sata hdd's hebt...
IS het tot nu toe (?) géén goed bord om over te klokken..
Dan sluit je dus je 2 HD's aan op S-ATA poort 3&4 want daar zit wel een goeie lock op;)

"IS het tot nu toe (?) géén goed bord om over te klokken.." snap die opmerking niet helemaal. Het is wel een goed bord om mee over te klokken
Ik heb dit moederbord ook al heel lang, werkt naar tevredenheid AMD 3000+
Gooi ik er nu een AMD 4000+ in dat accepteerd hij niet.
Bios?