Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM Review

Ikkehans 16 januari 2013, 1.297 views

Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM

Pluspunten

• Scherpte en contrast (ook Chrom. abberatie enzo niets op aan te merken
  • Super goede Image Stabilisation
  • Compact (past mooi in m'n tas)

Minpunten

• Lelijk model, uitschuivende binnen-buis
  • Vrij zwaar
  • Diafragma laat te wensen over in uitdagende licht omstandigheden
  • Hij is duur... zo'n 1.250,-

AF-snelheid Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
Algemeen
Ik heb intussen al het een en ander aan lenzen gezien en vastgehouden, maar dit is een favoriet.
Tank van een lens, maar super scherp, mooi contrast en goed Image Stabilization.

Doelgroep

Ik zou de lens vooral aanraden als je in goede lichtomstandigheden werkt (daglicht buiten) omdat de diafragma (4-5.6) je anders parten kan gaan spelen. Overigens gebruik ik de lens zelf met veel genoegen tijdens een bruidsreportage in stadhuis of kerk, maar dan moet je'm gewoon goed stil houden. Ook moet je onderwerp dan niet al te beweeglijk zijn.
Voor sport en actie (binnen) is de lens ongeschikt.

Downsde
- Ik vind het model van de lens enigzins onooglijk. Hij is kort, dik en gedrongen... De binnenste lens-tube is een stuk smaller dan de buitenste en schuift uit bij het inzoomen. 't Is smaak, maar ik vind dat lelijk. Dat heeft mij er zelfs een tijdje van weerhouden om de lens aan te schaffen.

- Verder is de diafragma krap-aan goed genoeg.

- Gewichtig stuk glas.

Pluspunten
+ Hij is ronduit dik, maar ik moet zeggen, dat went snel, en vind hem nu fijn vasthouden. Het korte en gedrongen uiterlijk heeft als groot voordeel dat hij gemakkelijk in mijn fototas past!

Het meest ben ik te spreken over de scherpte, contrast en de beeldstabilisatie.
+ Scherpte. Gewoon super. Snel scherpstellen, en ook zeer scherpe beelden. Vanwege de diafragma heb je niet 1-2-3 een mooie onscherpe achtergrond (bij protretten bijv.) maar alsnog is die onscherpte er wel en heb ik er niet veel te klagen over.

+ Contrast is ook gewoon goed. Ik maak er verder geen woorden aan vuil.

+ Image Stabilization. de IS vind ik het einde. Inzoomen tot 300mm en dan een heel rustig beeld. Dat is top. Sommigen zeggen tot 4 stops ongeveer en dat zou ik wel kunnen bevestigen.

Vergelijking
Uit eigen ervaring kan ik hem vergelijken met een EF 70-200 f/4.0L. Qua scherpte en contrast enzo kan ik weinig verschil ontdekken, dus als je budget niet veel verder gaat dan 500,- dan kan ik je die absoluut aanraden. Dat is ook een erg lichte lens en handig om 'erbij' te hebben als zoom-lens.

Heb jij ook een Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM?