Logitech K750 Wireless Solar Keyboard (Qwerty US) Review

CUnknown 21 december 2011, laatste update op 21 december 2011, 3.412 views

Logitech K750 Wireless Solar Keyboard (Qwerty US)

Pluspunten

• Dun.
  • Chiclet toetsen.
  • Stijlvol.
  • Leuk geluid.

Minpunten

• Informatici kunnen maar een beperkte tijd in het donker typen.

Een erg fijn toetsenbord wanneer je gewend geraakt bent aan chiclet toetsen op een laptop. Verder een erg stijlvol ontwerp die je setup helemaal compleet maakt. Mijn vorige toetsenbord was de Logitech Ultra Flat keyboard. Dat was echt het aller aller aller beste toetsenbord tot nu toe. Zeker gezien de prijs. Maar, het kon allemaal nog platter... met de K750!

Ergonomie
Het toetsenbord typt erg fijn. De afstanden tussen de toetsen zijn iets groter dan de toetsenborden die ik de laatste tijd gewend ben (voornamelijk van netbooks of ultrabooks), maar dit wend op zich ook erg snel. Ook het geluid dat het toetsenbord maakt tijdens het typen zorgt ervoor dat jijzelf en anderen het idee hebben dat je zeer belangrijke dingen aan het doen bent :D

Functionaliteit
Naast de standaard toetsen, heeft dit logitech toetsenbord ook nog mooie functietoetsen. De meest gebruikte multimedia toetsen zijn aanwezig en werken met Windows 7 out of the box. Er hoeft in principe geen software ge´nstalleerd te worden wanneer je deze standaard functionaliteit voldoende vindt. Extra functietoetsen kun je blijkbaar met de bijgeleverde software ook nog zelf toevoegen (elke toets gecombineerd met de FN toets?). Dit heb ik echter nog niet geprobeerd.

Een nadeel is echter, dat ik dacht dat ik met de unifying ontvanger meerdere apparaten aan kon sluiten op dit toetsenbord. Niet om ze tegelijkertijd te gebruiken, maar meer zodat ik snel kon switchen van apparaat dat ik wil aansturen mbv dit toetsenbord. Ik heb nu twee unifying ontvangers, maar iedere keer als ik wil wisselen van apparaat, moet ik het toetsenbord met de desbetreffende ontvanger pairen. Dit werkt niet echt geweldig, maar gezien de veiligheidsaspecten (mogelijkheid tot afluisteren tot een minimum beperken) begrijp ik dat logitech hiervoor gekozen heeft.

Meerdere Unifying apparaten pairen met dezelfde ontvanger gaat overigens uitstekend. Een erg goede ontwikkeling!

Precisie
Het typen met dit toetsenbord gaat erg soepel en daardoor is de precisie ook erg goed. De toetsen hoeven niet erg ver ingedruk te worden, maar geven wel voldoende feedback om te merken dat je de toets ook daadwerkelijk hebt ingedrukt. Ook de curving van de toetsen geeft je een goed idee of je de toets "dead on" raakt of dat je ergens op de rand zit, zodat je makkelijk de positie van je handen kunt aanpassen.

Vormgeving
Dit toetsenbord wordt door Logitech vooral in de schijnwerpers gezet omdat het toetsenbord solar pannels heeft waardoor het toetsenbord in theorie nooit meer nieuwe batterijen nodig zou hebben. Toch was dit voor mij niet de primaire reden waarom ik het toetsenbord heb aangeschaft. Ik was vooral onder de indruk van het design. De solar panels hadden er wat mij betreft helemaal niet op gehoeven. Juist de fijne toetsen en het platte ontwerp hebben bij mij de doorslag gegeven om het toetsenbord aan te schaffen. Ook had er voor mij beter geen numpad op hoeven te zitten, want dit maakt naar mijn idee het toetsenbord onnodig lang. Ik gebruik het numpad eigenlijk zelden tot nooit. Wanneer de solar panels er namelijk niet op hadden gezeten, was het toetsenbord een stuk minder hoog. Dit zou als voordeel hebben gehad dat ik het toetsenbord in een hand had kunnen houden (door hem in de hoogte vast te pakken). Hierdoor was het wat handzamer als multimedia toetsenbord.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is goed. Een paar kleine dingen zijn dat omdat het toetsenbord zo dun is, kun je het makkelijk licht buigen. Dit is natuurlijk voor alsnog geen probleem, maar hij moet wel heel blijven.
Ook heeft de informatiesticker op de achterkant al snel de neiging los te raken aan de randen, dit had ook wat beter gemogen naar mijn idee.

Dit toetsenbord is redelijk aan de prijs, maar het is echt een ontzettend fijn toetsenbord als je veel moet typen. Vooral als je van dunne toetsenborden houdt is dit ding echt uitstekend!

Heb jij ook een Logitech K750 Wireless Solar Keyboard (Qwerty US)?

Dank voor de uitgebreide review!

Helaas maken ze de UltraX Flat niet meer, daar heb ik er ook flink wat van versleten, inderdaad het beste toetsenbord ooit. Maar nu dus wel op zoek naar een goed alternatief... prettig te lezen dat jij deze als goede vervanger ervaart.

Ik gebruik de numpad nou juist wel veel, dus ben blij dat 'ie er op zit :) En nog de gebruikelijke posities van insert, del etc.

Het enige waar ik nog tegenop zie is de layout. De UltraX heeft een "US 104" layout met platte enter en backspace er boven. De K750 lijkt alleen te krijgen met "US International 105" layout... de L-vormige enter toets en backspace naast de linker shift. Hoe heb jij deze omschakeling ervaren?
De omschakeling is mij eigenlijk pas opgevallen nu je het zegt en ik het oude toetsenbord van zolder heb gehaald. Ik begrijp wat je bedoeld met het "probleem" dat de enter toets kleiner is in de lengte. Ik kan me inderdaad herinneren dat ik nog wel eens de backslash intikte wanneer ik eigenlijk bedoelde op de enter te drukken. Ik verwacht dat dit komt omdat mijn laptops ook een langwerpige entertoets hebben, hoewel ik er nooit bewust bij stil gestaan heb tot vandaag :P . Het was dus geen onoverkomelijke ergernis.

Misschien is de Dell KM713 ook een mooi alternatief. Je krijgt er dan ook een verschrikkelijke muis bij, maar het toetsenbord is wel fijn. Deze gebruik ik op dit moment veel en is nog net iets compacter doordat het toetsenbord geen solars heeft. Hij ziet er wat minder stevig uit en heeft ook standaard een schuine stand (de batterijen zitten in de achterbakj die als achterpootjes dienst doen. Qua toetsenindeling komt het in ieder geval meer overeen met de UltraX Flat.
Ah okee dat is dus niet heel schokkend :) De KM713 ziet er inderdaad ook erg hip uit, echter mist deze de voor mij standaard insert, delete etc. knoppen indeling. Dat is wel heeeel erg wennen bij het programmeren :P

Heb een paar maanden terug nog contact gehad met Logitech waarom ze de UltraX niet meer maakten, of hierop voortborduren. Volgens mij heeft 90% van de tweakers dat toetsenbord, lijkt me toch een succesje te noemen ;) Maar dat weet men niet, in ieder geval niet de mensen die je spreekt... nieuwe tijden, nieuwe modellen, dat verhaal.
Inmiddels kan ik ook melden dat wijn in combinatie met dit toetsenbord geen goede combinatie is. In tegenstelling tot andere modellen is de K750 absoluut niet morsbestendig en vocht was bij mij dan ook instant het einde van het toetsenbord.

Op het forum van Logitech raden ze zelf af om het toetsenbord open te maken om een poging to reparatie te doen, maar eerst contact op te nemen met customer support. Het is natuurlijk geen garantie, maar ze geven wel een 50% kortingscode als je via de site besteld. En ook al zijn de prijzen daar een stuk hoger dan de winkelprijs, is het toch een stuk beter dan niks :)

Dus jammer voor de overlevingskansen van de K750, maar wel erg netjes van Logitech support.