Samsung Syncmaster 245B Zwart Review

OverSoft 20 augustus 2007, 3.855 views

Samsung Syncmaster 245B Zwart

Pluspunten

• Helderheid
  • DVI en VGA aansluitingen
  • Geen dode pixels

Minpunten

• Contrast slecht
  • Kleur zeer slecht
  • Wankele voet
  • Backlight niet toereikend voor volledig scherm

Gebruik de monitor nu een kleine maand en moet zeggen dat ik over het algemeen vrij tevreden ben. Het is een fijne werkmonitor voor veel tekst-gebasseerde functies (programmeren vooral bij mij). (Ik heb overigens de versie met een R-panel, ik heb nog niet terug kunnen vinden welke fabrikant dit is, maar het is geen Samsung panel helaas, waarschijnlijk door leverproblemen heb ik gehoord)

Er zijn ook een aantal nadelen. Aangezien het een TN-panel betreft zijn de kleuren NIET goed, ook na langdurig afstellen met een spider zijn de kleuren niet goed te krijgen. Contrast is ook zeker niet om over naar huis te schrijven (grijs wat zwart moet zijn).
De monitor zou dan ook onacceptabel zijn voor grafisch werk of films (ziet er simpelweg niet uit, HD films zijn leuk (scherp) maar het contrast verpest het gewoon). Helderheid is wel goed. Het scherm heeft een flinke backlight en dat kan je ook merken. Helaas is de backlight niet over het hele scherm toereikend en zie je aan de rechterkant duidelijk dat het stukje wat donkerder is.

Bouwkwaliteit is voldoende, het scherm zelf zit vrij stevig in elkaar, alleen is de voet nogal wankel. Ik heb het scherm op de hoogste stand staan, wanneer ik dan een tik tegen het scherm geef (of op een knopje druk for that matter) dan wiebelt het hele geval heen en weer.
Featureset is een no-no. Het is een scherm, niet meer, niet minder.
Je kan em nog net omhoog en omlaag zetten en VGA of DVI aansluiten en that's it. Geen USB-hubs, geen speakers, geen kabelgootjes.
Dat wist ik natuurlijk al, dus ik vind het niet erg (speakers in schermen zijn sowieso niets waard).

Gelukkig heb ik geen dode pixels, en dat is wel zo fijn bij tekstwerk.
Binnenkort gaat deze monitor naar mijn werkplek (zaak) en komt er bij mij thuis een 27" Dell die wel goede kleuren en contast kan laten zien.

(Overigens een opmerking van mijn kant uit. Ik had verwacht dat ik niet al te veel om de slechte contast/kleuren zou geven, maar dat valt vies tegen. Ik had natuurlijk al reviews gelezen waar dit in stond, maar het valt echt tegen!)

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 245B Zwart?

misschien heb ik dan net vorige week een scherm met een ander paneel gekregen mar bij mij heb ik er echt geen klachten over contrast ziet er goed uit kleuren ook. Wankele voet is natuurlijk maar wat je wankel vind het valt wel mee vind ik maar kan je er wel in begrijpen.

Backlight ook hier ziet het er bij mij gewoon goed uit.

trouwens wel een tip wat je als je wilt kunt doen.
de voet eraf schroeven (gehele poot met staander) dus die 4 schroeven aan de achterkant.
dan zie je dat er 1 zwarte schroef vrij komt en als je deze eruit schroeft kun je het scherm wel normaal 90 graden draaien maar dit hebben ze niet gedaan in verband met kijkhoek. Ik heb het meteen geprobeerd en dat werkt prima en kijkhoek nog gewoon goed van voren alleen als je van rechts en links gaat kijken is het dan een probleem maar dat is te verwachten.

Kortom voor het geld vind ik het een goed scherm mijn exemplaar dus ik zal nog wel opzoeken welke ik precies heb.
Ik heb deze sowieso op DVI aangesloten.
90 graden functie kende ik al, maar gebruik ik niet. (A4tjes lees ik wel op papier ;))
Ik heb em ook op DVI aangesloten. (Paneltype kan je achterop vinden, naast het serie nummer staat een letter. Bij mij is het dus een R)
Ik snap niet waar jij al die negatieve dingen vandaag haalt die je schrijft.
Ik heb het scherm nu ook net krap een maand als het goed is en vind het een prachtscherm.

Geen problemen met dingen die grijs zijn terwijl het zwart had moeten zijn, de voet staat als een huis, films zien er prima uit... ik vind het een heerlijk scherm.
wij hebben dus gelijke ervaringen
Tsja, waarschijnlijk heb jij dan geen R-panel erin zitten of ben je een andere kwaliteit gewend dan ik. (Contrast is trouwens ook voor iemand die nog nooit een TFT panel heeft aangeraakt niet goed, ik moest de brightness onderhand op 0 om het contrast goed te krijgen. Wat er overigens wel helpt is die MagicBright toelie, dat verzacht de "pijn" enigszins bij bewegende beelden)
De voet is overigens echt wel bagger, dat kan je echt niet ontkennen. Ding staat zo wankel als een kaartenhuis.

Ik zeg niet dat het scherm slecht is, dat niet. Voor de prijsklasse is het zeker wel acceptabel voor de normale gebruiker. Je hoeft er alleen niet teveel van te verwachten. (En maak je borst maar nat als je een R-panel krijgt!)
Ik heb helaas ook erg slechte ervaringen met de kleuren van deze monitor. Er is een probleem met de kleurovergangen tussen vooral licht rood naar donker rood. Er zijn dan 'banden' te zien. Prima als je aan het tekstverwerken bent maar funest (imo) voor grafische zaken. Ik heb ervaring met 2 monitoren en beide hadden ze het problee. Ik heb mijn monitor gelukkig kunnen inleveren...
Ik ben ook van plan dit scherm of de 22'' te kopen maar ik zie hier dat je geen R-panel moet krijgen. Welke paneel is dan wel goed?
denk dat je dan op zoek moet gaan naar een S paneel. maar of je die krijgt daar moet je denk ik geluk mee hebben tenzij anderen weten hoe je met zekerheid een s paneel geleverd krijgt. wederom het letter is te vinden in de serienummer van je monitor
Zie net op salland 2 245B's staan. Die met een S erin heeft als verschil speakers, maar geen ander paneel zo te zien...
LS24HUBCBQ/EDC
LS24HUBCBS/EDC

Hoe reageert de 245B trouwens op een non-widescreen reso?

[Reactie gewijzigd door Raven op 19 december 2007 22:12]

Ik heb mijn 24'' nu ook en ik moet zeggen dat ik geen enkel probleem heb. Ik heb wel de S versie.
Na een tijdje gewent te zijn met deze monitor, kan ik me inderdaad bijvoegen bij de slechte ervaringen met de kleuren van deze monitor. Ik heb ook nog problemen met photoshop CS3, die zegt dat mijn monitor het verkeerde kleur profiel gebruikt. ik kan dit wel negeren, maar ik heb liever dat het niet gebeurt.
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met deze monitor. Hij komt binnenkort, als ik een 'S-panel' kan vinden.

Verder heeft een monitor (althans, weet ik nog uit de CRT-tijd) vaak een bijgeleverd kleurenprofiel. Installeer de bijgeleverde 'drivers' eens, misschien dat dat scheelt. Het gebuikte kleuren profiel kan je overigens terugvinden in je "Display Properties".
Kan iemand die R- en S-benaming in de context van het serienummer plaatsen?

Is het deze S? LS24HUBCBS?
Is hier al iets over bekend? Is de CBS die van Samsung? De S van Samsung toevallig?
Voor zover ik weer kan je het niet uit het typenummer opmaken.
Overigens staat het wel op de doos. De S of R staan als een letter, los van de rest van het serie nummer.