Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide 500R Black Review

.Patrick 20 december 2011, laatste update op 28 december 2011, 4.971 views

Corsair Carbide 500R Black

Pluspunten

• Modbaar
  • Strak uiterlijk
  • Standaard aardig stille fans
  • goede koeling

Minpunten

• duimschroeven af en toe niet goed bereikbaar
  • Veel voeding kabels door een "klein gaatje"

Nadat ik deze kast in de winkel had gezien zat ik te twijfelen tussen deze en een large tower, als snel had ik bedacht dat ik geen 7 bays nodig had om mijn dvd drivers etc in te stellen, daarbij kwam dat bij de andere kast geen fan control zat...

Een groot pluspunt van de kast is dat deze al standaard geleverd wordt met 4 fans waarvan 3 120mm fans en 1x 200mm fan. 3 van de 4 fans zijn aangesloten standaard om de fan control en voor een standaard control vind ik dit goed voor het product en de prijsklasse. Daarbij komt dat de fans aardig stil zijn voor de grote ervan (met name de 200mm fan).

Bovenop de kast heb je ook nog de mogelijkheid voor het inbouwen van 2 fans, deze zijn beide dan van 120mm grote of 1 van 140mm. Nadat ik dacht van koeler ben ikzelf altijd blijer mee heb ik 2 coolermaster 120mm fans gekocht en deze ingebouwd. Door de kast mogelijkheden waren deze draden zo naar het moederbord te leiden en ook vrij makkelijk.

Het enige puntje waarbij ik hierboven tegenaan liep was dat ik maar 3 fan punten had op mijn moederbord. Dus heb een Y draadje moeten kopen om ervoor te zorgen dat de bovenste 2 fans ook werkten. (Het kabeltjes kosten nog geen 4 euro's, dus voor dat laat ik het draadje niet liggen)

De inbouw mogelijkheid zijn perfect voor wat ik er mee wil, ik heb nu 1 GTX 560 erin zitten en heb nog meer dan genoeg ruimte over om er nog zeker een 5 a 10 centimeter achter. Wanneer dit nog zelfs te weinig is kan je 3 van de 6 HD bays weg halen om er voor te zorgen dat je alsnog genoeg ruimte hebt voor je grafische kaart en al die andere die er zijn.

Kabel management van deze kast is voor dit kaliber ook zeer goed. Je kan de kabels netjes weg werken waardoor je een nette kast krijgt met een goed overzicht van alle print platen.

Voor de voeding is meer dan plek genoeg ik heb een Corsair 800 watt voeding erin gedaan en had veruit genoeg ruimte om deze in te bouwen, deze staat verder ook goed vast geklemd en kan geen kant op zodra je hem vast geschroefd hebt. Verder de voeding kabels kan je zo netjes weg lijden en goed weg werken in de kast.

Heb jij ook een Corsair Carbide 500R Black?

Reviews door de redactie

ja was ik nog van plan om te gaan doen, en ga ik ook nog doen en inderdaad ik gebruik haakse SATA kabels om alles nog iets netter weg te werken,

aan alle 2 de kanten kan je kabels netjes wegwerken, voordeel van deze kast is dat er een "uitbolling" zit aan de achterkant waardoor er meer kabels achter verborgen kunnen worden,

verder zit er in deze kast geen intern geluid, just a notice :)
Verder een prima kastje, gebruik nu net een nieuwe corsair muis + toetsenboard erbij en werkt heerlijk!
Nog een tip voor alle 500R gebruikers: Je kunt de 200mm fan in de sidepanel ook hoger mounten zodat deze eigenlijk precies goed voor je moederbord is gepositioneerd. Wat je daarvoor moet doen is even de panel uit je case halen. Het rooster losmaken (lipjes rechtbuigen en het rooster vervolgens 180 graden draaien. Lipjes weer ombuigen zodat alles vast zit en voila.

Ik heb dit gedaan omdat de NB op mijn moederbord (Rampage Gene III) nogal heet wordt standaard (tegen de 70 graden idle) en nu na deze aanpassing blaast de 200mm goed over het koelblok op de NB. Temps gezakt naar 52 graden!

Als je over een zware CF of SLI setup beschikt is het wellicht verstandiger om de fan gewoon te laten zitten zoals hij standaard gemount is. Zo blaast de 200mm fan over en tussen beide videokaarten.

Paar foto's ter illustratie:
Op deze foto zie je met de rode cirkel de originele positie van de 200mm fan.
De groene cirkel is na de aanpassing met hogere mounting.

Zo ziet het er van de buitenkant uit.

Note: Mensen met een normaal ATX moederbord zullen minder snel geneigd zijn dit te willen doen. Ik heb zelf dus een mATX moederbord waar de koelblokken op de NB en SB over het algemeen wat hoger in je case zitten en dan zit de 200mm normaal gesproken dus niet ideaal qua plaatsing.

Doe er je voordeel mee :)
is inderdaad een prima kast enige minpunt wat ik kon vinden is dat ik de plastic brackets wat fragiel vind
Vind ik persoonlijk wel meevallen de flexibelheid vind ik zelf prettig vanwege het inbouwen van een hdd (niet dat dat moeilijk is) hierdoor is het klusje nog sneller geklaard!
dan zal het aan die groffe *&^@# uhhh handen van mij liggen bij de eerste HDD die erop zette brak de zijkant af
Nadelen:
- geen stoffilter aan de zijkant
- fan controller werkt alleen voor de fans aan de voorkant
fan controller werkt ook icm de grote fan aan de zijkant! :)
Ik ben zelf nog aan het uitzoeken of ik de 2de bovenste fans ook op de fancontroller kan aansluiten zou toch wel heel jammer zijn als er totaal geen mogelijkheid tot is...
Maar ben je dan zelf de hele tijd aan t regelen of laat je ze gewoon op gemiddeld staan
Prima review ,ik ben zelf ook ge´nteresseerd in deze kast , momenteel heb ik een Shinobi Bitfenix en daar ben ik mee tevreden.Alleen de front audio is kapot gegaan(de kleine trok aan de headset,headset kapot +front aansluiting)
Is er genoeg ruimte voor goede kabel doorvoer aan de ander kant van de kast?
Ik neem aan dat je moet haakse SATA kabeltjes gebruiken voor de harde schijven en geen rechte.
Wat eigen foto's toevoegen maakt de review alleen maar mooier...just a tip!
dan heb je hem niet goed eruit gehaald als je hem met een lege hdd case een beetje buigt, dan kan je hem er zo uithalen en terug erin zetten is ook een piece of cake :)
We zijn hier om de anderen te helpen, doch waarom zijn de anderen er dan ?
Mooie revieuw > CM 690 ?
Wat bedoel je daarmee?