Foscam FI8918W Zwart Review

erikvanzon 12 juli 2012, 16.625 views

Foscam FI8918W Zwart

Pluspunten

• Degelijk gebouwd
  • Wifi & ethernet
  • IR verlichting
  • Scherp geprijsd
  • Uitgebreide functionaliteit:
  • Alarm bij beweging & geluid
  • Pan & tilt functionaliteit
  • Mogelijkheid tot aansluiting externe microfoon & speaker
  • Mobiel te gebruiken met smartphones

Minpunten

• Slechte kleurweergave
  • Slecht & ondoorzichtige user interface
  • Ingebouwde microfoon & speaker zijn niet van hoge kwaliteit
  • Status lichten op AC adapter & achterzijde van camera onnodig
  • Niet geschikt voor gebruik buiten

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 3
Ik heb niet de kennis om een uitgebreide review te schrijven; maar wil wel wat kwijt over de Foscam FI8918W – let wel dat het mijn eerste review is en er dus genoeg verbeter punten zullen zijn :) . Ik heb hem zelf aangeschaft voor gebruik als babymonitor en via DNS opgezet als ip camera in combinatie met een externe lavalier microfoon + speaker & in combinatie met mijn iPhone + de Android telefoon van mijn vrouw. Ik zal hem dan ook voornamelijk reviewen vanuit het gebruik als babymonitor. Momenteel heb ik de camera twee weken in gebruik, naarmate ik hem langer gebruik zal ik de review wellicht nog aanpassen.

Edit: Na aantal maanden in gebruik toch de externe microfoon & boxen achterwege gelaten. Initle ruis kwam voornamelijk door positie van wifi antenne welke storing veroorzaakte. Door deze zover mogelijk weg te draaien van de camera verbeterd de geluids kwaliteit en daarmee de mogelijkheid om normaal te communiceren aanzienlijk.

Aanschaf
Ik heb de camera niet aan geschaft vanwege zijn goede kwaliteit, wl vanwege de erg goede prijs-kwaliteit verhouding. Ik heb hem aangeschaft bij de fabrikant (welke gratis verzend vanuit pakhuis in Londen) voor $85, wat op het moment van kopen 65 was. Voor het kopen heb ik ook via de fabrikant een test-feed kunnen bekijken van de camera (op aanvraag via e-mail krijg je een code om op een testcamera mee in te loggen; achteraf heb ik ook nog een kortings-coupon ontvangen twv $5 - dus wellicht ook de moeite waard als je al zeker weet dat je de camera wilt kopen). Deze prijs ligt rond de gemiddelde prijs van een baby-monitor, terwijl het aan functionaliteit meer te bieden heeft (beveiligings camera & geen beperking in bereik).

Eerste indruk
- De camera zelf is van plastic, maar doet wel degelijk aan; op de achterzijde zit een antenne voor Wifi IEEE 802.11 b/g, een 10/100 Mbps ethernet aansluiting, uitgangen voor een externe microfoon & speaker en als laatste de ingang voor de 5V adapter.
- Het wordt meegeleverd met een ethernet kabeltje, Engels + Europese AC adapter plus een muur/plafond bevestigings stuk.
- De VGA beeld kwaliteit is niet het beste van het beste, maar zeer zeker voldoende voor gebruik als babycamera/beveiligings camera als je niet verder wilt filmen dan +/- 5 meter n wanneer je de camera binnen monteert.
- De verlichting voor netwerk status & op de AC adapter zijn in mijn mening onnodig en vallen erg op in het donker – liever had ik bijvoorbeeld een bescheiden licht gezien, zodra iemand op de camera inlogt. Na het afplakken van deze lichtjes blijft alleen de IR verlichting over; deze zijn duidelijk zichtbaar ’s nachts, maar zeker niet hinderlijk en functioneren tevens als bescheiden nachtlampje bij gebruik als baby monitor.
- De IR functie zelf doet wat het hoort te doen: in het donker is het beeld nog steeds goed.
- Het geluid is niet om naar huis te schrijven en er is met de ingebouwde microfoon/speaker geen Edit: met moeite een fatsoenlijk gesprek te voeren; gelukkig heeft de camera een uitgang voor extern geluid & microfoon, welke ik dan ook beide in gebruik heb & naar behoren functioneren.
- De pan/tilt functionaliteit is stil en makkelijk bestuurbaar via de userinterface op een pc / smartphone.
- De userinterface doet zeer verouderd aan en heeft zeker een basis computer/netwerk kennis nodig om goed op te zetten in combinatie met je modem/router. Op het moment dat je succesvol hebt gedaan heb je er dan ook wl alle profijt van; ik kan nu via mijn Android/iPhone telefoon of via tablet/laptop connectie maken met de camera.

Door middel van de externe microfoon kan ik goed horen wat er gaande is en een alarm doorkrijgen wanneer het geluid een bepaalde grootte passeert. Met behulp van de externe speaker kan ik in mijn geval mijn kind in slaap zingen & communiceren met mijn mensen in de kinderkamer wanneer ik zelf niet thuis ben. Een ander voordeel is dat het ook beweging kan detecteren en een alarm via e-mail kan versturen wanneer dit een vooraf bepaalde grens overschrijd.

Alternatieven
Websites zoals Ebay & Dealextreme verkopen vergelijkbare cameras/klonen; op Ebay ben je niet veel goedkoper uit omdat je vaak met verzendkosten zit & op Dealextreme ben je wellicht USD 10,- goedkoper uit. Let wel dat je dan waarschijnlijk met slechtere kwaliteit te maken hebt, minder kanten op kunt betreft garantie, vaak slechtere user interfaces hebt n vaak geen firmware updates kunt installeren. De Foscam camera zelf kun je via Nederlandse retailers aanschaffen, al betaal je dan wel vaak rond de 95,- + verzendkosten – waardoor het naar mijn mening aantrekkelijker is om bij de fabrikant zelf te bestellen.

Al met al doet het product vooralsnog exact wat ik er van verwachtte en in combinatie met externe microfoon ( 20,-) en bijvoorbeeld een oude computer speaker ben je goedkoper uit dan de gemiddelde babymonitor met video functie – terwijl je er naar mijn mening meer voor terug krijgt doordat je niet vast zit aan bepaalde afstand tussen camera & ontvanger en de camera als beveiligingsunit kunt gebruiken wanneer je kind ouder is. Verwacht niet de allerbeste kwaliteit, maar voor een dergelijke prijs-kwaliteit verhouding zijn er naar mijn mening weinig alternatieven.

Ik zal later nog wat foto’s toevoegen van de camera / bevestiging / userinterface & beeld (overdag & ’s nachts), mocht je verzoeken hebben voor andere informatie & ideen hebben hoe ik het op het technische aspect kan reviewen – laat dan gerust een reactie achter!

Heb jij ook een Foscam FI8918W Zwart?

Het schijnt dat het probleem met zowel de audio als de video (slechte kleurweergave) in het nieuwe model verbeterd c.q. opgelost zijn. Het nieuwe model is te koop als Foscam FI8910W (lager nummer, betere versie :))
Misschien een paar afbeeldingen eronder plakken?
Helpt altijd om een verhaal duidelijk te maken.
Ik gebruik deze ook voor precies hetzelfde doel. Ik zit regelmatig in t buitenland en kan nu mn mannetje bekijken als ie in zn bedje ligt,
Ik vind het zelf jammer dat de resolutie niet wat hoger is. Ik heb geen camera's kunnen vinden met een hogere resolutie. Ook is het jammer dat ie niet kan zoomen. Dit mis ik wel, dan zou ik nog op zn gezichtje kunnen zoomen.
Ik heb inmiddels wel een camera gevonden die dit wel kan, Dericam, voor een iets hogere prijs. Weet alleen niet of die ook werken met de iphone/ipad apps.

Het geluid is een zeer slechte eigenschap, er zit een enorme brom in. Ik heb al zitten zoeken of dit te verhelpen is, het schijnt dat dit een bekend probleem is. Dit maakt de cam enigszins onbruikbaar als babyfoon. Ik zal eens kijken of een externe mic dit verhelpt

[Reactie gewijzigd door rinkel op 19 december 2011 22:45]