Specificaties 12,1MP, Full HD filmen, 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot S100 Zwart Review

skatebiker 18 december 2011, laatste update op 18 december 2011, 3.444 views

Canon PowerShot S100 Zwart

Pluspunten

• Zeer scherpe foto's en heldere kleuren
  • Uitstekende prestaties bij weinig licht bijna vergelijkbaar met spiegelreflex
  • Mooie video's en kan ook zoomen tijdens filmen
  • Geen verticale strepen door heldere lichtbronnen in filmpjes
  • Klein en compact zakformaat voor goede kwaliteit
  • Handig draaiwiel aan de voorkant om snel in te kunnen stellen
  • Mooie groothoek (24mm eq) beeldhoek 73 lange zijde

Minpunten

• Geen afstandbediening en time lapse
  • geen voorzetlenzen te plaatsen en andere uitbreidingen mogelijk
  • Te kleine batterij (schijnt tegenwoordig normaal te zijn bij gadgets) 1000mAh
  • Geen B(ulb) maar dat heeft vrijwel geen enkele compact

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Al jaren heb ik de Powershot G9 als 'kleine' camera maar ik merk toch dat bij weinig licht de foto's erg korrelig zijn en ik nu ook eens mooie filmpjes wil maken. Dus o.a. zoomen tijden het filmen.
Na een aantal zeer lovende reviews op internet en erg mooie (nacht)filmpjes ermee gemaakt op Youtube en Vimeo heb ik deze camera op 15 november besteld bij Informatique maar op 15 december nog niets gehoord en was nergens te krijgen alle webwinkels hadden hem niet op voorraad. Ik dacht "Is die alweer uit productie genomen?" Bestelling geannuleerd en mijn geld teruggekregen.

Gisteren de keek ik op www.camex.nl en daar hadden ze hem ! Meteen gebeld en heb hem afgehaald voor 429 euro. Heel klein cameraatje iets kleiner en dikker dan een smartphone makkelijk in je zak mee te nemen dus. Maar wat kan dat ding veel ! Met Full HD video (24fps) niet alleen geen probleem maar ook haarscherpe beelden ook bij weinig licht. Foto's bij 3200 ASA gemaakt zijn bijna korrelvrij iets wat ik alleen nog maar met mijn EOS 40 kon. Bij de Powershot G9 (zelfde sensorformaat 7.6x5.7mm) zijn de foto's van eenzelfde onderwerp bij 800 ASA aanmerkelijk korreliger. En lekker groothoek, 24mm equivalent dus mooi voor binnenfoto's, daarvoor heb je dus meestal geen spiegelreflex meer voor nodig. En er zijn andere compactcamera's zoals de Sony Nex die misschien nog iets beter presteert, maar dat zijn ook niet echt 'compact' meer, dann kun je net zo goed meteen een SLR nemen, dan kun je de lenzen nog verwisselen. Maar geen enkele andere zakcamera presteert dit. Er zit een CMOS sensor in wat als voordeel heeft geen lelijke verticale strepen door heldere lichtbronnen.Verder is de DIGIC-5 beeldprocessor verantwoordelijk voor de veel betere ruiscorrectie. Binnenkort komen er ook EOS modellen met deze beeldprocessor en gecombineerd met de veel grotere sensor kan dat nog mooiere resultaten opleveren maar wel met een veel minder draagbare camera.

Al mis ik wel een aansluiting voor een voorzetlens die de G9 wel heeft, er kan ook geen afstandsbediening of draadontspanner aan, dat vind ik wel jammer.

De twee binnenfoto's zijn bij 3200 ASA gemaakt (1024x768 uitgesneden uit 1600x1200).

Conclusie:

Een mooie en lichte camera die voor zijn formaat uitstekende prestaties biedt. Weliswaar geen vervanger voor een spiegelreflex al is het alleen maar vanwege de verwisselbare

Heb jij ook een Canon PowerShot S100 Zwart?

De Sony NEX camera's zijn ILC's, systeemcamera's, dus met verwisselbare lens! De NEX camera's hebben een APS-C sensor, met crop factor 1,5, dus net zo groot als de sensoren in de meeste spiegelreflexen, en iets groter dan de sensor van de meeste Canon reflexen (die hebben een crop factor van 1,6).
Te kleine batterij
Helaas heb je hier helemaal gelijk! Functie lijdt onder vorm...

AUB... Kun je alsnog filters monteren. Zit ook op mijn S95. Past gewoon op de S100.