Archos 80 G9 8GB 1GHz Zwart Review

Jelle Mees 18 december 2011, laatste update op 18 december 2011, 3.889 views

Archos 80 G9 8GB 1GHz Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Ideaal voor Multimedia-playback en Games
  • USB, MicroSD, HDMI
  • Adobe Flash
  • Upgrade naar Android 4.0 in de nabije toekomst

Minpunten

• Het toestel laad alleen maar op als het ingeschakeld is
  • De batterij gaat minder lang mee als die van de Ipad/Ipad2
  • De GPS funcionaliteit is waardeloos
  • Enorm slechte bouwkwaliteit
  • Onstabiele firmware/OS/Apps

Het eerste wat je zal denken na het bekijken van de specificaties, de persberichten en de foto's is "waauw". Wat een mooi apparaat voor zo weinig geld. In realiteit kan je de phrase "You get what you pay for" toepassen.

Bouwkwaliteit:

Als je van plan bent om deze tablet te kopen. Vermeid dan best alle andere tablets die momenteel op de markt zijn aangezien de bouwkwaliteit van dit toestel op niets trekt. Het voelt niet alleen zeer goedkoop en kwetsbaar aan, het is het ook. Door gewoon het toestel vast te houden krijg je al verkleurde vlekken op het scherm omdat het zo'n goedkoop en buigbaar materiaal is. Als je iets te hard drukt op het scherm zal je vinger er ook nog een seconde in blijven staan. Als je wat research doet zal je ook andere artikels terugvinden waarin men dit probleem beschrijft bij de G9-series dus hou hier zeker rekening mee als je veel aandacht schenkt aan design. De kwaliteit van het scherm zou 3 jaar geleden nog aanvaardbaar geweest zijn maar met de huidige concurrentie vind ik het echter te zwak op gebied van backlight, contrast, kijkhoek, enz...

Speed????

1.0Ghz dual-core. Dat zou toch snel moeten gaan? Guess again. Net zoals bij mijn Android Phone ( LG Optimux 2X ) gaat alles enorm sloom. Soms moet je seconden wachten tot dat de aanraking op het scherm resulteert in een actie. Of we dan moeten kijken naar de hardware, het besturingssysteem of de applicaties die draaien, dat zal ik nooit weten. Deze tablet draait bij de aankoop op Android 3.1 Honeycomb maar zal direct de upgrade naar 3.2.1 aanbieden. Archos is ook van plan om de firmware upgrade naar Android 4.0 te voorzien. Aangezien Google betere prestaties beloofd in Android 4.0 kan ik alleen maar hopen dat dit waar is. Het opstarten ( volledig functioneel en bruikbaar ) van de tablet neemt 32 seconden in beslag. Dat vind ik persoonlijk wel vrij snel in vergelijking met enkele andere Samsung devices waarmee ik al gewerkt heb ( LG Optimux 2x, Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Ace ).

Enkele specificaties:

- Adobe Flash Ondersteuning, leuk maar ik ben in de laatste 6 maanden geen websites meer tegengekomen die nog Flash vereisten.
- HD Webcam, het is inderdaad 720P maar wel crappy 720P. De framerate van de webcam is wel dik OK. Als er vertragingen zijn in de bewegingen zal het eerder liggen aan je connectie en niet aan de webcam.
- Bluetooth, handig, maar heb het al jaren niet meer gebruikt.
- USB poort, leuk, maar ik zal dit persoonlijk ook nooit gebruiken. Ik ga namelijk geen extra hardware aansluiten op een 8" scherm.
- Archos G9 3G-stick ( los aan te schaffen ), origineel, zeker het feit dat je deze stick zowel kan gebruiken op de tablet als op Windows & Mac computers.
- Ingebouwde kickstand maarmee je hem rechtop kan zetten, zeker een pluspunt

De multimedia-ervaring:

Ik zou deze tablet alleen maar aanraden als je hem wil gebruiken als multimedia-device. Daarmee bedoel ik het afspelen van audio, video en games. Op dit gebied presteert het toestel zeker en vast. Ik heb zelf een 1080p mkv bestand van Planet Earth afgespeeld en dit ging zeer vlot en zonder haperingen. Het leuke aan dit toestel is dat je het geheugen gemakkelijk kunt uitbreiden met MicroSD en dat je het met de HDMI aansluiting direct op je TV kunt aansluiten. Ideaal als je op een andere locatie naar een film wilt kijken( bijvoorbeeld bij een vriend/vriendin )

De GPS:

De GPS vind ik persoonlijk een enorme aantrekkelijke specificatie aangezien je voor nog geen ¤ 250 deze tablet kunt kopen met GPS functionaliteit. Toch raad ik ten sterkste af om dit toestel te kopen met als doel deze als 8" GPS te gebruiken. In theorie lijkt het leuk. Je hebt een 8" scherm met voldoende opslagcapaciteit voor offline-kaarten en een GPS-ontvanger. In realiteit is het echter een ware hel. Eerst en vooral duurt het 7 tot 29 minuten voordat het toestel je locatie kan bepalen. Ik heb het toestel al 5x proberen te gebruiken als GPS maar als je tot 29 minuten moet wachten op je locatie dan is dat enorm frustrerend. Als ik dat vergelijk met mijn LG Optimux 2x die op een paar seconden mijn locatie bepaald, moet je toch eens gaan nadenken over de kwaliteit van de GPS ontvanger. Laten we het dan eens hebben over de software. Er is praktisch geen GPS software die stabiel werkt op dit toestel buiten Route66 en Google Maps. Ik heb de applicaties Ndrive, Sygic, CoPilot & Navfree getest en ofwel start de software niet op, ofwel slaagt de software er niet in om de GPS te activeren ofwel crasht de software ofwel wordt er gebruikt gemaakt van OpenSource maps waarbij ik de helft van mijn nabije omgeving niet eens kan terugvinden.

Conclusie:

Ik kan alleen maar vergelijken met mijn Ipad 2 die ik sinds zijn aankoop nog niet heb uitgeschakeld ( alleen bij de upgrade naar iOS 4 ) en waarbij er momenteel zo'n 80 apps op geïnstalleerd staan. De Ipad 2 werkt nog altijd even vlot en snel terwijl de Archos tablet soms pas seconden later reageert op een commando. Er is niets zo irritant als typen of drukken waarbij je imput niet direct resulteert in een actie op het scherm. Hierdoor voer je vaak dezelfde input opnieuw uit met alle gevolgen van dien. Zelfs in vergelijking met de originele Ipad voelt het aan alsof dit toestel jaren voor de eerste Ipad ontwikkeld werd.

Android is ook bijlange nog niet zo volwassen als iOS. Ikzelf heb een LG Optimus 2X, een vriend van mij heeft een dualcore HTC Sansation en verschillende collega's werken met de Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Ace of de Sony Ericson Arc en we hebben allemaal dezelfde problemen. Korte batterijlevensduur, de toestellen reageren trager en trager als je ze niet regelmatig in- en uitschakeld, de toestellen starten voor onverklaarbare redenen opnieuw op, enz...

Heb jij ook een Archos 80 G9 8GB 1GHz Zwart?

"Door gewoon het toestel vast te houden krijg je al verkleurde vlekken op het scherm omdat het zo'n goedkoop en buigbaar materiaal is. Als je iets te hard drukt op het scherm zal je vinger er ook nog een seconde in blijven staan. "
Dat vasthouden-probleem had ik bij de unit waar ik mee gespeeld niet. En dat tweede probleem hoort al helemaal niet. RMA'en dat ding! :P
_
"De kwaliteit van het scherm zou 3 jaar geleden nog aanvaardbaar geweest zijn maar met de huidige concurrentie vind ik het echter te zwak op gebied van backlight, contrast, kijkhoek, enz..." Vergeleken alleen met de iPAD zeker? :D Ik vind de beeldkwaliteit toch echt wel meer dan 1 ster waard, is gewoon een MVA-scherm.
_
"Soms moet je seconden wachten tot dat de aanraking op het scherm resulteert in een actie." Zit je al op fw 3.2.77? Daarop moet alles sneller en stabieler draaien.
_
"andere Samsung devices waarmee ik al gewerkt heb ( LG Optimux 2x, Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Ace ). " :P
_
"waarbij 'G9' slaat op 'Generatie 9', dat verwijst naar de 1,5GHz dual-core ARM Cortex A9-processor." Generatie 9 dat verwijst naar de 1.5 Ghz processor? Oh ja?
_
"Als ik dat vergelijk met mijn LG Optimux 2x die op een paar seconden mijn locatie bepaald, " Koude start, vooral zonder Wi-fi duurt altijd lang. Wanneer je met Wi-fi aan, de GPS aan gaat zetten, zou dat sneller moeten.
_
"Er is praktisch geen GPS software die stabiel werkt op dit toestel buiten Route66 en Google Maps. Ik heb de applicaties Ndrive, Sygic, CoPilot & Navfree getest en ofwel start de software niet op, ofwel slaagt de software er niet in om de GPS te activeren ofwel crasht de software ofwel wordt er gebruikt gemaakt van OpenSource maps waarbij ik de helft van mijn nabije omgeving niet eens kan terugvinden."
Misschien heb ik het mis, maar heb je al die software wel legaal gekocht? Bovendien, hoe zo heb je niet genoeg aan twee apps die wel stabiel werken?
___
Verder vind ik het raar dat je bijna geen aandacht besteedt aan de video en muziek-afspeelmogelijkheden van de G9. 1080p mkv'tje afspelen waarbij je nog eens de keuze krijgt om verschillen audio bestanden te kiezen en ondertitels te downloaden. Iets wat je iPAD nooit zal doen. Als je aan de usb, dlna, multimedia, hdmi en flash toch niks hebt, waarom heb je dan überhaupt eentje gekocht?
___
Voor de rest een mooie review, ik zou alleen wat foto's, screenshots toevoegen en wat fouten uithalen. Hoe moet ik weten welke Galaxy jij bedoelt? HTC Sansation bestaat niet en iPAD 2 werd al geleverd met iOS 4, dat jij het even weet. :) Verder wens ik nog succes met je Archos, ik hoop dat jij hem ooit door gaat hebben. ;)

[Reactie gewijzigd door exelletor op 18 december 2011 20:35]

Fan van de Archos ofzo??
leuk review, ik snap dat je niet tevreden bent, maar je moet hem ook niet vergelijken met en iPad of Samsung GT 10.1. Hij is de helft van de prijs... Als jij een computer van 600 euro heb en je gaat vervolgens op eentje van 300 zitten,dan werkt hij ook veel langzamer en vind je het ook sloom IN VERGELIJKING MET je snelle pc... Maarja, dat had je ook wel verwacht van zo'n pc...

En toch vind ik je beoordeling terecht, want je hebt er gewoon vrij weinig aan. Alleen 1 ster voor de beeldkwaliteit vind ik wel extreem laag (ik heb hem niet zelf maar wel eens gezien)....

[Reactie gewijzigd door JBee op 18 december 2011 21:01]

Ik heb wel iets met het merk, maar ik ben geen Charbax(wel een grappige vent, overigens| In de video zo en zo kijken vanaf 1:20, ik vind hem in ieder geval wel geinig ) . :P Doordat ik geinteresseerd ben in het merk, weet ik wel hoe deze tablets een beetje in elkaar zitten en ben ook van plan om een 1.5Ghz-versie aan te schaffen. Ik zal mijn punten even onderbouwen:

- Scherm is gewoon een MVA-type, dat onder andere te vinden is in de A500 en de Xoom. Beide tablets zijn slechter dan de iPAD 2 en de Asus TF(met IPS-scherm), maar van mij is de beeldkwaliteit(ben je ook mee eens) niet meteen 1 ster waard.
- Scherm-responsivness. Ik vind de algemene snelheid niet langzamer dan de TF1, A500 en de Galaxy 10.1 vond ik veel trager. Wel is Android 3.2 veel langzamer dan iOS en met Android 4.0 moet dat verschil kleiner worden. Er waren wel wat bugs in de eerdere firmware's en 3.2.77 schijnt veel stabieler te draaien. Daarop wilde ik de auteur ook wijzen.
- LG is geen Samsung. Gewoon een soort van typo waarop ik de auteur aanwees.
- Dat hij een 1 Ghz ipv 1.5 Ghz heeft gekocht, ligt niet aan mij, de winkel moest dat beter laten laten merken.
- Over koude start - je moet mij even een GPS laten zien dat bij de eerste start meteen zijn positie weet te vinden. Om de positie sneller te vinden stoppen fabrikanten A-GPS in hun toestellen dat internet nodig heeft en waarschijnlijk stond 3G/Wi-fi bij 2X gewoon aan. Verder moet je Wi-fi+GPS plaatsbepaling bij de G9 in de instellingen even aanvinken.
- De kwaliteit van navigatie-apps ligt imo, niet bij Archos, maar bij Android-developers. Verder ben ik wel een beetje eens dat Android nog niet zo volwassen is, als iOS en dat het nog moet komen.

En dat ik zijn ervaring met zijn Archos wil verbeteren, is toch niks mis mee? Hij heeft er ook baat bij.

[Reactie gewijzigd door exelletor op 18 december 2011 22:17]

Het vasthoud probleem is wel degelijk een algemeen probleem:

Op gebied van de beeldkwaliteit vind ik 1 ster terecht. Ik heb constant die vlekken op mijn scherm, je mag niet te hard drukken of je vingerafdruk blijft nog even belicht op het scherm staan, met zwarte achtergronden verkleurt het scherm enorm snel tenzij je er recht voor zit, enz...

Zit je al op fw 3.2.77? Daarop moet alles sneller en stabieler draaien.
Yep, ik heb het toestel niet eens gebruikt op de vorige firmware. Ik heb direct de upgrade gedaan.

Generatie 9 dat verwijst naar de 1.5 Ghz processor? Oh ja? "1.5Ghz dual-core." In jou tablet zit toch echt wel een 1 Ghz. Zelfs in de titel boven je staat 1 Ghz.
Verbeterd :)

Dacht ik ook. Toch is het niet zo.

Tuurlijk. De proefversies zijn gratis. Ook van Route66 gebruik ik nu de 30dagen trail.

Bij de persconferentie in Parijs in juni hebben heeft het bedrijf meer dan eens vergeleken met de Ipad. Ze hebben benchmarks getoond, een vergelijking van de prijs van de 3G upgrade, enz... Als het bedrijf zelf de vergelijking maakt vind ik dat de consument dat ook mag! Trouwens, ik vind het niet meer dan normaal dat je een vergelijking maakt met de meest populaire tablet op de planeet... ( toch nog op dit moment )
Ios hoeft maar 1 apparaat te ondersteunen (dat een stuk minder kan) dan Android OS. en een budget apparaat vergelijken met een duur apparaat slaat ook nergens op.
Het vasthoud-probleem is inderdaad vaak voorkomend, maar er zijn best wel wat mensen op archosfans die een vervangend exemplaar kregen. Ook mensen die hem bij de TPH haalden, kregen in sommige gevallen een andere. Weer anderen besloten om het zelf te fixen. Aangezien je vinger-afdruk zelfs op het cherm blijft zitten, zou ik dat ding alleen om die reden RMA'en. Misschien dat "latereaanrakherkenning" ook gefixt wordt.
_
Over dat GPS - heb je het al in de instellingen aangevinkt? Wi-fi en GPS voor plaatsbepaling gebruiken(zal vast in de draadloze netwerken zitten ofzo). Uit voorzorg doe even een restart en probeer dan pas GPS aan te zetten. Nu moet ie maximaal 5 minuten mee bezig zijn.