Samsung Galaxy 551 i5510 Zwart Review

choozy 18 december 2011, 1.119 views

Samsung Galaxy 551 i5510 Zwart

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Audiokwaliteit
  • Loopt niet vaak vast

Minpunten

• Schermresolutie
  • Geringe hoeveelheid intern geheugen
  • Camerakwaliteit

Ik heb deze telefoon nu een paar maanden in gebruik en aangezien er niet zoveel reviews in de pricewatch staan wou ik bij deze mijn steentje bijdragen.

Design en bouwkwaliteit:

Het design van de telefoon ligt mij wel aangezien ik eerder een Samsung B3410 heb gehad die wel op deze telefoon lijkt. De telefoon kan tegen een stootje wanneer men hem ongeveer 1 meter laat vallen. Ik heb deze telefoon gekocht als vervanging voor de J20i Hazel uit de Sony Ericsson Greenheart lijn.

Het scherm en de achterkant zijn nogal glad en zorgt ervoor dat de oppervlakken vet aantrekken. De telefoon is vrij goed in de hand te houden. De knopjes van het hardwaretoetsenbord zijn goed in te drukken alleen de toetsenbordverlichting schakelt erg snel uit. Verder ontbreken helaas een camera toets en een flitser op de camera aan dit toestel.

Het touchscreen reageert enkel op vingers en niet op stylussen. Waarschijnlijk omdat de schermmodule de electriciteit van het lichaam gebruikt om de aanrakingen te registreren.

De batterijduur van de telefoon is erg kort te noemen. De telefoon gaat 1 a 1,5 dag mee bij redelijk gebruik waaronder 1 tot 1,5 uur surfen op Opera Mini, 2,5 uur muziek luisteren en een paar Whatsapp berichten gedurende de dag.

Android UI:

Ik heb met Odin Android 2.3.4 Gingerbread erop gezet toen deze nog niet in Kies te vinden was. Het besturingssysteem draait vrij vlot op de telefoon.

De WiFi kan heel af en toe uitvallen en het toestel herstart dan maar dat komt zelden voor. Naarmate men meer applicaties open heeft staan kan de applicatielijst wat langzaam reageren.

Door de wat lagere schermresolutie van 240 bij 300 pixels kan bepaalde tekst bij sommige applicaties wat lastig leesbaar worden. Met de pijltjes knoppen op het toestenbord van de telefoon kan er ook door de Android interface genavigeerd worden.

Standaard telefoonfuncties:

Bellen en smsen gaat goed bij deze telefoon. Ik heb nog weinig situaties meegemaakt waarin ik geen bereik had. (Provider Hi)

De TouchWiz functie om een contact te swypen om diegene te bellen/smsen gebruik ik niet maar is misschien wel handig voor anderen.

Sms-berichten worden als een chat-conversatie weergegeven.

De geluidskwaliteit bij het voeren van telefoongesprekken is goed.

Multimedia:

De muziekspeler op deze telefoon sorteerd op album en artiest en is eenvoudig maar werkt goed. De radio heb ik nog niet getest. Er zit een eenvoudige videospeler op en foto's worden in de Gallerij applicatie weergegeven.

De audio kwaliteit over de 3,5 mm uitgang en over het kleine luidsprekertje aan de achterzijde is goed te noemen.

De kwaliteit van de camera is redelijk. Als er weinig omgevingslicht is zijn de foto's erg donker.

Applicaties:

Ge´nstalleerde applicaties:

-Soundhound:
Werkt goed.

-Opera Mini:
Deze browser werkt erg goed op de telefoon evenals in en uitzoomen.

-Whatsapp
Whatsapp werkt naar behoren. De tekst is wat kleiner weergegeven dan waarschijnlijk bij andere telefoons het geval is maar nog goed leesbaar.

-Facebook Messenger:
Deze applicatie werkt naar behoren al is de tekst ook wat kleiner weergegeven.

-OliveOffice Premium:
Deze applicatie werkt naar behoren behalve de zwarte knopjes aan de bovenkant die wat klein zijn in verhouding met het scherm. Ook het zoomen en scrollen van pagina's werkt niet altijd goed in deze applicatie.

-Ns reisplanner:
Deze applicatie werkt goed.

-Adobe Reader:
De PDF lezer verbruikt erg veel energie van de telefoon. De 600Mhz MSM7227 heeft niet genoeg kracht om de pagina's snel in en uit te laten zoomen.

-Navit:
De applicatie navigeert goed en kan de kaart op de microsdkaart goed vinden. Deze applicatie gebruikt ook redelijk veel processorkracht.

-Dropbox:
Deze applicatie werkt goed op de telefoon

-Aldiko:
Deze applicatie werkt goed op de telefoon

-Wordfeud FREE:
Het kan wat vervelend zijn om in te zoomen op het speelveld. Verder werkt de applicatie goed.

-SilverEdit Lite:
De applicatie werkt naar behoren en de knoppen in de interface zijn groot genoeg om goed in te kunnen drukken.

-9292ov Pro:
De applicatie werkt goed.

-Facebook:
Het nadeel aan deze applicatie is dat er niet kan worden ingezoomd op tekst. Deze applicatie gebruikt het kleinste lettertype wat op de telefoon enigszins leesbaar is weer te geven en dat is niet altijd even duidelijk. Ook zijn de linkjes erg klein om goed op te kunnen drukken.

-StopWatch:

Deze applicatie werkt goed.

-DroidG2:
Deze applicatie werkt goed, het duurt wel even om servers te zoeken en de bestanden worden in een onlogische map opgeslagen. Vooral de web interface ziet er goed uit.

-Epinephrine:
Deze applicatie werkt goed op de telefoon.

Geheugen:

Vanwege de kleine hoeveelheid intern geheugen kunnen er niet veel applicaties op de telefoon geinstalleerd worden. Het geheugen zit op mijn toestel bijvoorbeeld vol bij 25 zelf geinstalleerde applicaties. Er is ongeveer 180 MB aan intern geheugen beschikbaar.

Het werkgeheugen van deze telefoon is voldoende. Met 280MB is het mogelijk 3 a 4 applicaties tegelijk te draaien. Achtergrondservices zoals sychronisatie van Facebook, email en Whatsapp gebruikt ook behoorlijk wat werkgeheugen zoals te zien is wanneer de services worden gestopt.

De telefoon kan microsdkaarten snel uitlezen en de telefoon kan overweg met grote muziekcollecties. Grote fotocollecties kunnen niet al te snel uitgelezen worden wat meer te wijten is aan de snelheid van de Galerij app.

Extra:

Op www.galaxy551.wordpress.com zijn custom ROMS voor deze telefoon te vinden evenals handleiding hoe de telefoon geroot kan worden en hoe Flashplayer en Live Wallpapers werkend te krijgen zijn op deze
telefoon.

Conclusie:

De telefoon is in de Pricewatch te duur naar mijn mening. Deze telefoon is ongeveer 130 tot 150 euro waard aangezien de alternatieven ook deze prijs hebben.

De basisfuncties van de telefoon werken en ook de applicaties werken doorgaans goed en vlot. De telefoon heeft niet veel intern geheugen wat voor de prijsklasse een normaal gegeven is.

Voor de niet veeleisende Smartphone gebruiker die genoeg heeft aan ongeveer 20 apps en een telefoon met goedwerkend uitschuifbaar hadware toetsenbord is dit een goede telefoon.

Alternatieven:

Deze alternatieven hebben allemaal een toetsenbord onder het scherm zitten maar hebben wel een lagere prijs dan de Galaxy 551. Ook hebben sommige betere specificaties.

Samsung Galaxy Txt B5510

Huawei Boulder U8350

HTC Chacha

LG Optimus Pro C660

Galaxy Pro B7510

Acer BeTouch E210

Dit alternatief heeft als enige ook een uitschuifbaar toetsenbord en heeft een betere schermresolutie en een betere chipset tegen een iets hogere prijs.

Sony Ericsson Xperia Mini Pro

Mochten er nog vragen zijn naar aanleiding van deze review kunnen er uiteraard reacties geplaatst worden.

Heb jij ook een Samsung Galaxy 551 i5510 Zwart?