Specificaties Mini-pc / HTPC met AMD E-450 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

MSI Wind Box DC100-010XEU Review

EnerGeForce 20 december 2011, laatste update op 22 maart 2012, 6.217 views

MSI Wind Box DC100-010XEU

Pluspunten

• Gigabit Netwerk aansluiting
  • Wireless N
  • AMD E-450
  • Relatief zuinig

Minpunten

• Ventilator geluid ! (Mogenlijk ontwerpfout)
  • Felheid van de powerknop LED
  • Harddisk kan sneller

Features Score: 4
Ik heb sinds begin deze week de MSI Windbox DC100 in mijn bezit, dit omdat al een tijd op zoek was naar een veelzijdige Media speler zoals bijv. een Popcorn Hour(met HDD optie) of een niet al te duur zelfbouw of kant en klaar HTPC systeem. Graag wil ik door de deze onderbouwing / review optie mijn ervaringen en informatie over dit product delen voor iedereen die interesse heeft in dit systeem.

De voornaamste reden dat ik niet voor een zelfbouw systeem of media player ben gegaan is voornamelijk te danken aan de naar mijn mening zeer lage prijs van dit apparaat. Voor ongeveer ¤235 krijg je een zeer compleet systeem welke vele malen flexibeler en uitgebreider is dan welke andere media speler op de markt (op dit prijspunt). Ook was ik al enige tijd erg gecharmeerd van de AMD Fusion APU's en wilde daarom graag een systeem met als kloppend hart een chip uit deze serie. Toen ik zag dat AMD een verbeterde versie in de vorm van de AMD E-450 op de mark bracht wist ik dat het een systeem moest worden met deze chip erin :)

Wat mij voor de rest heeft overgehaald is de aanwezigheid van een Gigabit netwerk aansluiting, waar ik in de eerste instantie nog niet zeker over was zoals te lezen in mijn reacties in een andere review van dit systeem. In het verleden heb ik namelijk ook verschillende NAS en Media speler apparaten gehad die een bedroevend lage doorvoer snelheid hadden over een bekabeld Gigabit netwerk. Omdat dit in principe gewoon een desktop is had er vertrouwen in dat het bij dit apparaat een stuk beter zou moeten zijn. In de praktijk doe ik schrijven naar dit apparaat met een snelheid van zo rond de 35 a 40 MB/s, en schrijven vanaf het apparaat naar een andere Pc met zo'n 75 a 80 MB/s.

Omdat ik het systeem zonder OS heb aangeschaft heb ik deze er later via USB op moeten zetten. Dit heb ik gedaan met hulp van de Microsoft tool waarmee je het OS op een USB stick kunt zetten om het vanaf daar op de nettop te installeren, dit ging erg makkelijk. Windows 7 x64 Ultimate met SP1 draait tot dusver probleemloos op dit apparaat. Om het systeem nog wat meer adem te geven wil ik het werkgeheugen van 2GB nog uitbreiden naar 4GB en wellicht later de toch wat trage 2.5 inch harddisk vervangen voor een SSD. Ik gebruik nu nog Klite codec pack samen met Media player Classic of VLC player om HD materiaal af te spelen, dit gaat tot dusver zeer goed. Let er wel op dat je hardware acceleratie aanzet tijdens of na de installatie. Doe je dit niet dan zal de CPU belasting rond de 90% zitten en zal het apparaat mogelijk HD films niet vloeiend weer kunnen geven. Zet je deze optie aan dan zit het CPU verbruik nog maar zo rond de 15% omdat dat dan de ingebouwde GPU het meeste werk voor zijn rekening neemt. Ik heb ook XBMC geļnstalleerd en gebruikt maar daar ging het afspelen van HD materiaal wat schokkerig, en ook de CPU belasting liep flink op. Ik ga hier nog verder naar kijken. Wellicht dat je in XBMC ook opties hebt voor GPU acceleratie. Ook las ik op tweakers het volgende artikel wellicht dat het na deze update ook verbeterd.

Voor meer info van de fabrikant en foto's zie hier: http://www.msi.com/product/desktop/Wind-Box-DC100.html

Ik ben van plan deze onderbouwing / review regelmatig bij te werken. Als er vragen of opmerking zijn dan hoor ik het graag

*Update: De Msi Dc100 lijkt helaas toch een fan/koeling defect te hebben, als het apparaat idle draaide dan zit de CPU temp al op 60 graden en bij zware belasting op 95 graden! Ik heb het apparaat daarom onder RMA aangemeld bij MSI. Stabiliteit & betrouwbaarheid waardering aangepast.

*Update2: Na het apparaat na lang wachten retour te hebben gekregen vertoond het apparaat nog steeds dezelfde problemen.

Zie ook de reacties onder deze review voor de laatste info hierover.

Heb jij ook een MSI Wind Box DC100-010XEU?

Je kunt ook nog even VLC player installeren en het daarmee proberen. Ging bij mij wel goed met BBC films. Zie hier voor de optie http://www.raiska.com/vlc...g_acceleration_option.jpg

En bij mij lijkt helaas toch de fan/koeling een defect te hebben, als het apparaat idle draaide dan zat de CPU temp al op 60 graden en bij belasting meer dan 90 graden! Ik heb het apparaat daarom onder RMA aangemeld, dit lijkt direct via MSI te verlopen.
Zet ik deze optie aan, dan zie ik idd een extreme verlaging in mijn CPU usage, maar krijg ik geen beeld ;( (wel geluid).
Ik test dan op Earth van BBC
Klaar!

Heb zelf gekozen voor de 120mm geplaatst...

pricewatch: Arctic Cooling F12 PWM, 120mm

Ontzettend stil! (hoor hem helemaal niet meer)

Zit alleen nog met 1 vraag, heb een rode, gele zwarte en en blauwe draad aan de fan zitten

De MSI heeft alleen een gele, zwarte, blauwe en een groene draad.

Begrijp alleen niet hoe ik de fan moet aansluiten (als dat tenminste mogelijk is) zodat de snelheid ook aangepast wordt wanneer de PC zwaarder wordt belast....

Kortom, welke functies hebben de draaden van de cooler van mSI? --> opgelost zie onderstaande link:

[Reactie gewijzigd door interactive538 op 24 maart 2012 15:20]

Van links naar rechts is de aansluiting volgens mij zo:
1 zwart
2. Rood of geel
3. Groen
4. Blauw

De 3e pin is voor toeren tal de 4e voor pwm.
Haal je echt niet meer dan 35-40 MB/sec ?
Ook niet bij grote video files (van enkele gigabytes) ?
Ik heb ook een tweetal AMD systemen met Gigabit netwerk, waarvan 1 een E-350.
Daar haal ik zonder problemen 70-110 MB/sec.
Harde schijf is soms de beperking (afhankelijk van type en plek op de harddisk).

Heb je Jumbo Frames wel aan staan?
Want dat kan wel een groot verschil maken...
Pfff ik wordt er echt moe van.

Bedankt voor de info, maar......

Zelfs als ik suggesties uitvoer die in het artikel worden genoemd, heb ik geen enkele verbetering.
Blijft dus drama.
Een serie als BBC Earth of Life zijn gewoon niet af te spelen in 1080.

Ik heb toch echt de EVR Custom Presets en Bicubic aan staan in de MPC.

Toch doet mijn processor 80 a 100% constant.
Ik heb sinds de kerst ook de windbox dc-100, heb er ubuntu 11.10 64bit minimal opgezet en toe volgens deze howto xbmc met xvba

nu vraag ik me alleen af of de temperatuur wel goed is;
zit meestal nl. tussen de 60C en 80C , dat lijkt mij heel hoog..

maar RMA'en?
Ik heb gisteren een mail gestuurd naar Msi met de vraag of dit normaal is. Nog geen antwoord helaas. Ik heb ook even prime95 met tegelijk een HD film aangezet(met GPU acc aan) en toen piekte de APU bij mij op 94 graden. Na wat zoeken op internet lijkt het erop dat de opgegeven max temp van de E-450 op 90 graden ligt wat zou betekenen dat de koeling niet genoeg capaciteit heeft om de zaak goed gekoeld te houden. In ben benieuwd wat vergelijkbare systemen voor temperaturen geven.
hmm.. klinkt allemaal niet erg gerustellend... zou het mogelijk zijn om de cooler te vervangen? heb de box nog niet open gehad en heb geen idee hoe deze er van binnen uit ziet...
even een update; ik heb contact gehad met MSI (heel aardige mensen trouwens)
Moet mijn serienummer mailen en dan zou hij verder gaan uitzoeken of het kwaad kan dat mijn wind box ca. 80C wordt onder load. Hij gaf aan dat 70C normaal zou zijn..

mocht het te warm zijn dan kan ik of rma'en of als doa opgeven (kan binnen 9 dagen).
Bedankt voor de update, ik denk dan toch dat ik de mijne voor RMA ga aanmelden maarja als ik dan een andere krijg zou deze dan niet hetzelfde probleem hebben. :|

[Reactie gewijzigd door EnerGeForce op 28 december 2011 19:31]

Gisteren de DC100 weer terug bezorgd gekregen, met de melding op de bon 'Swap Fan'. Beetje vreemd omdat het repair center eerder zei dat het mainboard vervangen zou worden. Verder stond er op de bon 'Scrached when recieved' dit terwijl er geen enkele kras opzat toen ik deze retour stuurde :(

Ik had er dus al weinig vertrouwen in dat het probleem was verholpen. Bij het aanzetten hoorde ik al het zelfde geluid als eerst en helaas nadat ik Windows er opnieuw had opgezet en de temperaturen uitlas werd ik niet erg blij :( . Tijdens het opstarten of installeren van een simpel programma schiet de temperatuur weer gelijk omhoog naar de 94 graden en gaat de ventilator weer erg hard draaien met veel geluid als gevolg.

Ga maar weer contact opnemen met Msi...

Wordt vervolgd.
1 2 3 ... 7