Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys E4200 Review

X-Treme 17 december 2011, 2.877 views

Linksys E4200

Pluspunten

• mooi design

Minpunten

• 'out-of-the-box' traag.

Nu een dag in het bezit van deze E4200. Qua design vind ik deze persoonlijk erg mooi, maar belangrijker is de werking, dus geen doorslag gevende factor.
Reeds in het bezit van een Dlink DIR-655 welke ik op WPA2-EAS tot ongeveer 7 8,5 megabyte/sec haal. Gezien de goede reviews op internet besloten om eens een Linksys te proberen.

Het configureren is erg makkelijk en spreekt voor zich. De bijgeleverde CD heb je niet nodig.

Goed, mijn eerste indruk was erg slecht. Veel meer als 2 4 megabyte/sec haalde ik niet op Wireless-N. Ook op de 5 Ghz band haalde ik niet veel meer. Dat was een enorme tegenvaller. Ongeacht wat ik probeerde, sneller lukte niet.

Hierna met Google aan de slag gegaan en zodoende merkte ik dat er wel erg veel negatieve verhalen op internet zijn te vinden. Omdat ik het niet kan geloven dat dit apparaat niet meer kan als deze snelheid eens een aantal dingen geprobeert, en met een FANTASTISCH resultaat!

Standaard uit de doos firmware 1.0.02. Deze meteen geupgrade naar de laatste versie: 1.0.03. Met deze firmware dus deze slechte resultaten behaalt. Na wat zoeken kwam ik op de site van dd-rwt.com uit. Daar een firmware versie van geinstalleerd waarna ik veel meer kon configureren, maar het resultaat was nog steeds bedroevend. Uiteindelijk heb ik de eerste firmware release geprobeert: 1.0.01. En alle instellingen nagenoeg default laten staan en met een verbluffend resultaat. Zie de screenshots.

Dus advies configuratie:
Downgraden naar versie 1.0.01. Ik gebruik die 5Ghz band.

Out of the box en standaard is deze E4200 rommel om het zo maar te omschrijven. Na wat moeite is het een super draadloze router!

Heb jij ook een Linksys E4200?

Meer advertenties

Welke wireless adapter gebruik je daarvoor?
Onboard op m'n laptop: Intel(R) Centrino(R) Ultimate-N 6300 AGN
waar heb je die oude firmware vandaan gehaald?
Vandaag ook een E4200 aaneschaft. Hoewel ik al jaren een Linksys fan ben ben ik zwaar teleurgesteld! Signaalsterkte valt zwaar tegen. Op een 8-tal meters van de router is het bereik maar matig. Datasnelheid (N) 13.5 MB/s.

Ik heb de router aangeschaft omdat ik de hoop had hierdoor HD films te kunnen streamen naar mijn Samsung 10.1 tabled. Dit was met mijn oude WRT54GS router geen succes, maar de E4200 bracht geen enkele verandering, zelfs niet pal naast de router.

Ik zit er aan te denken alles maar terug te sturen. Euro 113, zonder enige verbetering vindt ik te veel van het goede.

Of doe ik iets verkeerd.....?
13,5 megabyte/sec is meer dan genoeg om HD te streamen. Veel meer als 3,5 4,5 megabyte/sec heb je niet met 1080p.

Probeer eens te downgraden naar een lagere firmware? Heeft dit probleem voor mij ook opgelost. Mijn eerste reactie was ook dat het een rommel apparaat is. Na downgraden ben ik er zeer dik tevreden over.
Hi X-Treme,

Ik ben sinds deze week ook in het bezit van de Linksys e4200 router en ervaar tegenvallende resultaten op mijn draadloze netwerk. Ik zit momenteel op de laatste 1.0.13 firmware versie. Heb je hier toevallig ook ervaring mee? Heeft het zin om te downgraden naar de 1.0.10 versie?

Dank voor je hulp.

Grt,
Dus advies configuratie:
Downgraden naar versie 1.0.01. Ik gebruik die 5Ghz band.
en
Is in ieder geval de moeite om even te proberen (lijkt mij) ;)
Hallo,

Ik heb 2 van deze routers gehad, en wat me opviel is dat het gast netwerk weliswaar beveiligd is met password, maar dat android telefoons er zonder beveiliging gewoon op kunnen.. laptop en iphone-ipad vraagt ie via een webinterface om wachtwoord, maar op htc met androoid 4.0 gewoon internetten zonder password.
Geen reactie na melding bij linksys....
Helaas. Ga maar eens bellen denk ik.