Asus P5K SE Review

IfThenElse 17 augustus 2007, 8.676 views

Asus P5K SE

Pluspunten

• Makkelijk overklokbaar via de BIOS
  • Goede driver support van ASUS

Minpunten

• Maar 1 IDE aansluiting
  • IDE aansluiting op lastige plek
  • Overklok software loopt vast op Vista

Layout Score: 3
Bord heeft genoeg SATA en USB aansluitingen. Groot nadeel vind ik dat het bord maar 1 IDE aansluiting heeft. En dat de IDE aansluiting lastig geplaatst is (ver weg van waar je drives hoogste waarschijnlijk in je kast zitten).
Omdat in mijn kast de DVD-drive en harddisk die ik beide met IDE wilde aansluiten niet echt dicht bij elkaar zitten is de aansluiting met 1 IDE niet te doen.

Overklokken kan gemakkelijk via de bios. Kan ook met de software die meegeleverd wordt, maar ik heb de software gebruikt en daarvan liep Vista een paar keer direct vast (zelfs een repair nodig). Overklokken via de Bios gaat prima.

De SE uitvoering van het P5K bord heeft geintegreerde audio op het bord. Deze heb ik niet gebruikt omdat ik een Audigy kaart heb.

Heb jij ook een Asus P5K SE?

Ik heb het volgende probleem:

een nieuwe computer laten bouwen met een P5K-se mobo erin en een Audigy Se erop.
Als geluidsset had ik de creative Digital 5.1 T 5500 er op aangesloten. Wat ik ook probeerde, geen 5.1 geluid er uit te krijgen. Alleen links en rechts voor. Afijn, dan maar een ander geluidset erop, de Logitech Z-5450. Makkelijk aan te sluiten met 3 kabelstjes en het zou moeten werken. Niet dus. Nog steeds geen 5.1 geluid, dus ook geen centerspeaker bij het afspelen van films met power dvd. Dan maar een andere geluidskaart, de X-Fi extereme Audio pci erin. Nog steeds geen 5.1 geluid. Weer alleen links en rechts voor. Dit zelfde spul zit er bij mijn zoon in, en het werkt feilloos, krijgt bij het opstarten van de pc ook te zien op het display van de Z-5450 dater 6 ch direct geluid is, en bij mij alleen stereo.In de bios staat de onboard uitgeschakeld, dus daar ook geen conflict mee. Als ik bij de Z-5450 aangeeft dat hij Prologic II music moet weergeven krijg ik wel geluid over de 5 speakers. Dus set is ook in orde.
Wie oh wie kan mij verder helpen?
Driverhenk,
je zit hier op de verkeerde plaats met je vraag.
  • ten eerste zullen er niet meer zoveel mensen naar deze review kijken,
  • ten tweede gaan er niet zoveel mensen in op dit soort vragen als ze bij een review gesteld worden.
Mijn advies ga naar GoT en post daar in het juiste forum een draadje. Waarschijnlijk dat je overstelpt wordt met reacties.

Mijn eerste gedachte was dat je de on-board geluidskaart niet had uitgezet, maar dat heb je wel gedaan. Kan er nog een IRQ conflict zijn die je parten speelt. Dit kun je het eenvoudigste oplossen door de kaart in een ander slot te zetten en te kijken of het nu wel werkt.

Dat je probleem niets met je speakerset had te maken was me al direct duidelijk, het moet gezocht worden in de combinatie van jouw computer met de geluidskaart.

Heb je overigens geen programma bijgeleverd gekregen die de uitgangen voor jou test, die test of alles wel goed is aangesloten?
Ik zie een zeeer kort surveytje en daarom lees ik het nieteens
Wees blij dat hij de moeite heeft genomen om een product waar nog geen surveys van zijn ingevuld heeft.

Kort maar krachtig genoeg voor mij ;)
Wat een pauper reactie is dit. :|
Tegenwoordig zijn bijna alle mobo's met maar 1 IDE connector. Is soms inderdaad vervelend, maar SATA is deze oude standaard aan het verdringen. Maar in geval van nood kun je altijd nog een IDE PCI kaart aanschaffen.
of je zet alles over op Sata via de netwerk kaart ;)
Hallo.

Ben van plan dit moederbord zelf aan te schaffen. Maar op het forum las ik over problemen met de onboard soundkaart. Deze zou een hinderlijk geluid geven. Is er iemand die dit ook al bij de hand heeft gehad?

Groetjes Erik Rothuis
Ik heb dit bord sinds enkele weken ook, en ben er zeer over te spreken op enkele kleine puntjes na dan: de (genoemde) lage IDE aansluiting, waardoor ik mn DVDbrander in een laag 5,25" slot heb moeten plaatsen, maar ook de temps van het bord, geplaatst in een CM Centurion 5, idle 43graden en stressed rond de 50 graden.

Een niet genoemd +punt is de e-sata aansluiting achterop.

Onboard geluid (AC'97 & HD Audio) heb ik gedisabled ivm mn X-Fi die erin zit.
Ik ga dit bord kopen en vond de survey kort maar informatief

Ik mis wel een lijst met de specs
Ik heb zelf sinds vandaag een Asus P5K met een Q6600.

Ben er tevreden mee, alleen de IDE is wat irritant.
IDE is toch zo'n platte dunne kabel die je in je HDD en DVD steekt of niet?
Of zeg ik nu iets doms? Want ik heb 2 IDE HDD's en 2 DVD speler/brander. Dan zou ik 4x IDE nodig hebben???

Ik weet het dus al. IDE is zo'n kabel. Maar bij mij takt die kabel af in een 2e kabel. Bij mijn HDD weet ik eigenlijk niet hoe het zit. Bij mijn DVD spelers is dat ieder geval zo.

[Reactie gewijzigd door Buffalo op 4 oktober 2007 18:05]

nee,dan heb je 2x ide nodig,je kan maximaal 2 aparaaten aansluiten op 1 ide controller