Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Razer BlackWidow Review

mrc4nl 28 juli 2012, laatste update op 7 maart 2015, 5.625 views

Razer BlackWidow

als je een degelijk toestenbord zoekt met een schappelijke prijs en geen leuke lampjes hoeft is dit toetsenbord een goede keus. Er zullen zekere betere op de markt zijn maar overall ben ik wel tevreden

Pluspunten

• alle toetsen aanpasbaar
  • degelijk gebouwd

Minpunten

• gevoelig voor vette vingers

edit:
ik heb mn oude review even aangepast met andere plaatjes, text is niet veranderd. ik merk wel dat in toen nog niet zo vaaridig was met reviews :P

Ik had voor geruime tijd een simpel plat toetsenbordje bij mn pc.
De pc gebruik ik vrijwel alleen voor gamen, en merkte vooral sinds bf3 dat ik vaak een verkeerde toetsaanslag maakte bij het wisselen van wapens. Dat ergerde me steeds meer. (Daarvoor een toetsenbord gehad met hoge toetsen, toen had ik er veel minder last van)
Ik begon te zoeken naar een goede opvolger. Toen zag ik een topic over toetsenborden, daar werden ook mechanische toetsenborden genoemd. Ik wist toen dat mijn volgende toetsenbord een mechanische zou worden.
Dan heb je natuurlijk een paar keuzes.
-De razer blackwidow serie.
-De steelseries 6gv2
-Toetsenborden van cherry.

Toetsenborden van Cherry vielen al af omdat ze niet in de pricewatch stonden en beperkt verkrijgbaar waren in Nederland.De steelseries 6gv2 was een tijdje mijn keuze. Maar die ziet er wel erg goedkoop uit. Dus bleef de Blackwidow over.
De Blackwidow is een serie op zich,met modellen als de ultimate, elite, stealth.

Ik heb een tijdje naar de ultimate gekeken gekeken, maar daar moest je flink meer betalen voor functies als verlichte toetsen.Had ik allemaal niet nodig, 50euro extra is mij te veel. Daarom heb voor de "basic" versie gekozen.Want de basis blijft hetzelfde

Met een dergelijk budget verwacht je geen bruine kartonnen doos met een toetsenbord er los in,
De Blackwidow heeft een mooie verpakking+ wat extra's in de doos.

De extra's zijn in de vorm van: plastic afdek kap, 2 razer stickers, snelstartgids.
Cd rom ontbreekt helaas. Maar dat reken ik niet aan,als je een update krijgt moet je alsnog de driver downloaden. Met 30 mb is dat prima te doen.

Zoals ik al eerder zij dat ik de Steelseries 6gv2 er goedkoop uit vond zien, kon het natuurlijk niet gebeuren dat de Blackwidow dat ook is,gelukkig is dat dan ook niet het geval.

Het logo onderin is blauw verlicht en is naar wens uit te schakelen.
De num/caps/scroll lock lampjes zijn alleen zichtbaar wanneer ingeschakeld.
Je ziet niet dat er iets achter zit als ze uit zijn.

Verder zitten er aan de linkerkant 5 programmeerbare toetsen.
Aan de bovenkant zitten 7 multimedia toetsen voor geluid&bediening van je mediaspeler.
Geen aparte knoppen maar combinatie met de fn toets.

Het gehele toetsenbord heeft een glanzend oppervlak, iets waar vette vingers dol op zijn.
Jammer,dof was misschien beter geweest. Toetsen zijn wel dof gelukkig.
daar valt wel wat aan te doen, beplakken met folie.

De standaard windows driver zal in veel gevallen voldoen, maar wil je het maximale uit je toetsenbord halen dan installeer je natuurlijk de bijbehorende software.
Je kan elke toets een functie toewijzen , of gewoon een andere toets binden.
Je kan meerdere "profielen" opslaan en die evt automatisch toepassen bij het starten van een applicatie.

Ook in-game kun je met de functietoets profielen wisselen.

Ergonomie: ik heb een aantal uur kunnen gamen, en merk vooral de voordelen van een korte toetsaanslag, ik kan nu sneller typen. en de reactietijd is ook wat minder dan bij mn oude toetsenbord.
De blackwidow heeft geen polssteun, maar ik krijg geen last van lamme armen OID
UPDATE:
Ik heb er erg lang aan moeten wennen, maar nu kan ik goed blind typen, zonder veel verkeerde aanslagen, het gebeurd nog af en toe, dat ik mijn vingers niet op de goede plaats heb, maar of dat nou aan het toetsenbord ligt of aan mij....
Het toetsenbord is zeer stevig, buigt niet door, en is behoorlijk zwaar waardoor hij niet wegglijd.
Aan de achterzijde vind het 2 pootjes die je in 2 standen uit kan klappen.
Een andere tweaker opperde dat de enter toets bleef hangen, hier heb ik geen last van gehad.
De toetsen hebben wat speling(heen en weer), maar dat heeft geen invloed op de toetsregistratie.
Als gamer heb ik af en toe wel eens een rant en sla op mn toetstenbord, dat kan ie hebben.
al is het wel zo dat ie af en toen na een rant zn eigen leven heeft, en in-game zomaar toetsen worden ingerukt alsof ik een marco aan het opnemen was en nu herhaald afspeel.
stekker er in en eruit verhelpt dit probleem wel gelukkig.

Hier een foto met alle toetsen verwijderd.

Mechanische toetsenborden hebben een veel langere levensduur dan de gebruikelijke toetsenborden met de siliconen dopjes. Ik heb nog geen problemen met dit toetsenbord, mocht er toch een defect optreden dan zal ik dat uiteraard hier vermelden.

UPDATE

degelijkheid 28-07-12

Ik heb het toetsenbord al een aantal maanden is gebruik, en ben tot heden niets slechts tegengekomen,
de opdruk laat niet los, maar is wel een beetje vies geworden, en daardoor wat grijs/grouw.
nog geen last gehad van hangende toetsen.

tijdens het booten 28-07-12

wat me wel opviel is dat bij spontane reset(bijv powerloss), het toetsenbord niet werkt er brandt dan ook geen licht, ik moet opnieuw de stekker van het toetsenbord erin doen voordat hij herkend word.
normaal afsluiten geeft geen problemen

Prijs is met 80 euro niet aan de lage kant. Maar daar krijg je wel een degelijk toetsenbord met goede marco ondersteuning voor terug.Ook als je ziet dat dit toetsenbord (theoretisch) lang meegaat. valt die 80 euro wel mee.
oordeel:goed.

Hartelijk dank voor je aandacht, vergeet aub niet om mij een beoordeling te geven,
heb je vragen/opmerkingen over deze review: ik hoor het graag!

Heb jij ook een Razer BlackWidow?

Nice; ik heb al een aantal jaren vast gehouden aan razer muizen en dat bevalt me nog steeds perfect. Ik zit nog wel te wachten dat mijn toetsenbord het begeeft zodat ik ook een goede reden heb om er een te halen :) Fijne dagen iedereen
Je beweerde dat de steelseries 6gv2 geen mediatoetsen zou hebben, dit is echter wel het geval. deze mediatoeten zitten onder F1 t/m F6.

Dat de steelseries een goedkoop uiterlijk heeft valt te wijten aan het ontwerp dat heel basis is, ik kan me voorstellen dat je dat niet bij een gaming toetsenbord vind horen, maar ik zelf ben van hele andere mening, al die lampjes lijden alleen maar af. daarnaast zien de materialen die gebruit zijn alles behalve goedkoop.

het plastic is enorm sterk en het toetsenbord is ook zeer solide en zwaar.
in tegendeel het plastic dat bij de black widow is gebruikt, dat ziet er wat goedkoop uit en zit snel vol vingerafdrukken.
voor de rest een prima review, misshien kan je dat van de mediatoetsen aanpassen ;)
is aangepast :>
en wat is degelijk? een flinke ram (uit frustratie) kan ie iig goed hebben O-)
veel verhalen (note, dus niet mijn mening maar ik snap het heel goed) dat de printing op de letters nogal slecht is en snel vervaagd, fingerprint / vette-vingers magnet door alle het glossy zwart. En ze hebben geen (of slechtere) stabilisers onder de knoppen zoals de spatie en de (rechter) shift, waardoor deze nog wel eens klem wil komen te zitten als je hem helemaal links of rechts raakt i.p.v. het midden.
Maar, like I said: dit heb ik uit commentaar van andere reviews en forum posts, niet de meest betrouwbare bron altijd.

Maar mijn mening als ik naar de foto's kijk van een SteelSeries g6 en een Razor: Geef mij maar de steelseries. Van al dat piano-lak zwart krijgt het een goedkope indruk in mijn mening, maar ja, daar is iedereen weer anders in natuurlijk :).
Hier kan ik me wel in vinden. Heb zelf ook voor de keuze gestaan; steelseries of razer blackwidow en uiteindelijk toch voor de steelseries gekozen omdat ik deze er toch beter uit vind zien. Deze heeft namelijk geen glimmend blingbling plastic, verschillende kleuren leds en een (imo) beetje kinderachtig lettertype. Ook is de layout 'standaard', dus geen macro toetsen (die ik toch nooit gebruik :p).
Het enige echte nadeel van de 6Gv2 is dat deze geen backlight heeft voor de toetsen, dit mis ik af en toe toch wel een beetje.
Ook heb op TeamLiquid in het Mechanical Keyboard Topic veel verhalen gelezen van black widow eigenaren die na verloop van tijd problemen kregen met hun toetsenbord, bijvoorbeeld wanneer zij een toets indrukken dat de toets ernaast ook naar beneden gaat en dat de backlight er opeens mee stopte. Zij kregen geen vervangend toetsenbord van Razer, beetje jammer als je een relatief duur toetsenbord als dit koopt.

Verder; nette review en ik hoop dat je nog lang van je toetsenbordje mag genieten.
Hoe heb je die toetsen eruit gehaald?

Ik heb cola geknoeit dus moet ffe schoonmaken
ik gebruik zelf vaak een platte schroevendraaier, en steek die onder de toetsen, beetje kracht zetten, en je wipt ze eruit.

wel ff opletten met metalen beugeltjes, die zijn irritant op terug te plaatsen
Toetsenborden van cherry vielen al af omdat ze niet in de pricewatch stonden en beperkt verkrijgbaar waren in Nederland.De steelseries 6gv2 was een tijdje mijn keuze. Maar die ziet er wel erg goedkoop uit. + hij mist functies zoals multimedia toetsen. Dus bleef de Blackwidow over.
Dat is onzin, De SteelSeries 6Gv2 bevat Cherry MX black switches. En hebben dezelfde multimedia knopjes als Blackwidow. Wat nog erger is, razer liet de windows button voor je neus staan en zette de multimedia trigger knopje rechts ipv links. Steelseries heeft dit gedaan en voorkomt ook dat je per ongeluk op je windows knopje drukt tijdens het gamen.

En Blackwidow is de goedkoop uitziende en erg zwakke toetsenbord in dit geval. Blackwidow is puur plastic, binnen in de steelseries 6gv2 zit een leuke zware ijzerenplaat(Kan net zo goed een andere type metaal zijn, maar kan me niet herinneren welke.) waar alles op vast zit, verklaart ook gelijk het gewicht van het monster geleverd door Steelseries. En geloof me, het is zo zwaar en robust... je kan er serieus schade mee aanrichten mocht iemand je echt kwaad maken op LAN parties. Niet alleen dat, het is ook veel goedkoper als de Blackwidow gemaakt door Razer.

Je review is redelijk, maar bevat ook dingen die niet totaal uitgelegd zijn, en ook laten zien dat je echt niet naar andere toetsenborden hebt gekeken. Van mij krijg je dan ook hiervoor alleen 3 sterren, want jij nam tenminste de moeite om duidelijke koppen bij elk onderwerp te plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Phntm op 28 januari 2012 09:31]

Dat heeft razer opgelost door een gaming-mode knopje te gebruiken, dan doet de windows toets niets als je hem indrukt. Een beetje co÷rdinatie is ook wel wenselijk, je moet er ook gewoon niet op drukken.
Ehh, de Blackwidow heeft ook een staalplaat hoor... het ding ligt als een rubberen baksteen op je bureau. Ik vraag me dan ook af of je het ding al eens echt gezien en gebruikt hebt. Wat je zegt is meer reclame maken voor je eigen Steelseries 6Gv2, schrijf daar liever een review over.

On-topic:
Ik heb dan zelf de Ultimate variant, maar dat komt omdat mijn kamer redelijk donker is, en ik hou wel van een backlight onder mijn toetsen. de usb-hub enzo gebruik ik niet zo eigenlijk.

Mooie review, duidelijk en kaart inderdaad wel redelijk aan wat de plus-en minpunten aan de blackwidow zijn, 4 sterren van mij.

Nog een kleine opmerking:

Je hebt niet aangekaart wat voor geluid de switches maken, dat is ook wel een goed overweginspunt.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 3 april 2012 11:49]

Je geeft ergonomie 3 sterren, wat is daar de reden voor
ik had m nog maar een dag, en kon geen oordel schijven.
nu heb ik m een tijdje en de ergonomie is goed, niet bijzonder, maar gewoon goed.

ik zal het aanpassen
Nice review. Toetsenbord geprobeerd bij iemand anders, niet te vergelijken met een standaard toetsenbord. Kopen kopen kopen
Welk lettertype hebben ze eigenlijk gebruikt op de toetsen? Weer es wat anders dan alle andere toetsenborden waar de letters allemaal op elkaar lijken.
Het lijkt op razers eigen lettertype
Die krijg je als je de software installeerd. Ik heb de plaatjes met hetzelfde lettertype gemaakt.

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 11 april 2012 16:04]

Ik weet niet of het te vroeg is om hier al iets over te zeggen, maar is het ook zoals bij de lycosa (waaronder de mijne) dat de coating op de toetsen loslaat?
Klopt het dat inmiddels deze toetsenborden werken met Razer Synapse?
K'zal mezelf even antwoorden geven aangezien ik het tobo nu zelf in bezit heb. Ja deze werken nu met Synapse.
Zou je mij kunnen uitleggen hoe je de folie erop hebt gekregen? En ook welke folie je gebruikt hebt?
gewoon random decortiefolie, het is niet zo moelijk als het lijkt om aan te brengen:
1. verwijder alle toesten.
2. plak van links naar reachts
3 begin linksonder en strijk langzaam de rol verder naar rechts, en zorg dat er geen bobbels ontstaan.
4. nu zijn alle toetsen ook bedekt met folie, snij met een mesje netjes langs de randen en verwijder de grote vlakken waar de toetsen moeten komen.
5 plaats de plastic toetskapjes weer op de goede plaats
6. done