D2-S200-S01-2FIPS 1GB Aluminium Review

holygame 16 december 2011, laatste update op 16 december 2011, 1.096 views

D2-S200-S01-2FIPS 1GB Aluminium

Pluspunten

• Solide
  • Gebruikersgemak
  • Software
  • Beveiliging, nog gelukkig niet getest in de praktijk

Minpunten

• Prijs wat aan de hoge kant

Kwaadwillenden
Deze USB stick heb ik van mijn stage bedrijf gehad voor het opslaan van bestanden en uiteraard het meenemen van bestanden. Maar dan heel veilig. Als je bang bent om je USB stick te verliezen en dat kwaadwillenden je gegevens in kunnen zien ben je met deze USB stick goed beveiligd.

Meest veilig
Ironkey claimt de meest veilige USB stick ter wereld te hebben, die claim is dus niet mis. In deze USB stick zit een veiligheidssysteem op militair niveau die ook wordt toegepast door het leger. Alle data wordt versleuteld op de USB stick opgeslagen en is alleen te benaderen met een wachtwoord. Je moet wel goed je wachtwoord onthouden want als je na 10 keer je wachtwoord verkeerd intoetst zal de Ironkey zichzelf vernietigen. Als iemand de Ironkey probeert open te maken zal het zelfde gebeuren. De USB stick heeft een stalen behuizing en is gevuld met hars. Daardoor is de USB stick ook nog eens waterdicht.

Cryptochip
In de USB stick zit de speciaal beveiligde Cryptochip waarop alle gegevens worden opgeslagen. De chip vernietigt zichzelf zodra een hacker de USB stick op een andere wijze wil benaderen dan normaal of de beveiliging probeert te omzeilen.

Solide
Ik heb de 1GB versie in mijn bezit, meer heb ik niet nodig. De USB stick voelt zeer solide aan door de metalen behuizing, hij is wat groot in tegenstelling tot een 'normale' USB stick maar als je beveiliging nodig moet je de grote voor lief nemen. Ik vindt hem niet te groot in ieder geval. De software werkt erg goed, ik gebruik de USB stick alleen maar op Windows 7 machines.

USB stick
Bij het insteken van de USB stick in de computer zal er een CD speler te voorschijn komen waar de programma's opstaan. Je opent IronKey.exe en dan verschijnt er dit schermpje:

Wachtwoord
Daar moet je je wachtwoord invoeren en kan je nog een aantal opties aanvinken zoals moet ie de map openen en read only modus, zodat je niks kan wegschrijven naar de USB stick. Als je je wachtwoord heb ingevoerd dan komt de USB stick tevoorschijn.

Snelheid
Snelheid onder ideale omstandigheden:
Lees snelheid: 26.21 MB/s
Schrijf snelheid: 9.28 MB/s

Ik zal nog even moeten testen hoeveel hij, met bestanden op de USB stick presteert.

PS. Nog dingen die ik vergeet?

Heb jij ook een D2-S200-S01-2FIPS 1GB Aluminium?

Welke benchmarks heb je gedraaid om tot die snelheid te komen?
Die heb ik van internet gehaald. Ik ga dit weekend even testen. Op mn werk hier kan ik niks installeren. ;)
maar wat is de reden van je stagebedrijf om deze usb-sticks te kopen,
ze zijn immer 10x zo duur als een normale usbstick, en ze gebruiken dezelfde 256 Bits AES-encryptie die ook in het gratis programma truecrypt zit.
Goeie vraag. Ik werk voor de gemeente. Daar zijn ze heel erg voorzichtig met verspreiden van informatie. De beweeg reden om deze te kiezen weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door holygame op 16 december 2011 16:34]