Wii Muramasa - The Demon Blade, Wii Review

MrHankey 16 december 2011, 296 views

Wii Muramasa - The Demon Blade, Wii

Pluspunten

• Japanse manga stijl
  • Hele gave graphics
  • Unieke oosterse sfeer
  • Ingesproken stemmen
  • Soepele gameplay en besturing

Minpunten

• Veel van hetzelfde (maar wel leuk)
  • Verhaaltje uit, spelletje klaar

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Muramasa kent twee verhaallijnen die je apart van elkaar kan spelen. Ik ga geen spoilers geven, maar het verhaal doet duidelijk erg japans aan en kent een aantal karakteristieke manga elementen. Bovendien zijn alle teksten in het Japans ingesproken en heb je ondertitleing en menu's in de taal van je Wii systeem. Het spel doet daardoor aan als een manga comic. De graphics zijn echt uniek en erg creatief opgezet. Ookal is de Wii grafisch niet zo sterk, ziet het spel er erg goed uit.

Gameplay
Na een korte introductie begint Muramasa en moet je je weg hakken langs verschillende vijanden en bazen. Het doel is om zielen te verzamelen die je samen met meer ervaring kan 'forgen' tot nieuwe sterkere zwaarden. Elk zwaard heeft bovendien een speciale aanval die meer dmg doet, je auto-healed etc.
Je kan ook items verzamelen waar je iets sterker van wordt of om eten te maken waarmee je voor korte duur een bepaalde bonus krijgt (zoals meer geld vinden, of sterker zijn).
De gevechten zijn niet bijzonder pittig zodra je de besturing onder de knie hebt, maar bij de bazen moest ik het wel een paar keer proberen. De grote motivatie om verder te spelen is om te ontdekken hoe het verhaal afloopt en om de verschillende werelden te verkennen die er dus erg gaaf uitzien. Al met al is de gameplay wel veel van hetzelfde, en zijn vooral de bazen de uitdaging. Toch vind ik de gameplay zeker niet slecht. Al met al ben je er wel 30-40 uur mee kwijt om alle bazen te verslaan.

Beeld
Ronduit gaaf, zoals ik eerder al zei. De manga stijl wordt op een unieke manier gevangen en door gebruik van lichteffecten en verschillende lagen ontstaan schilderachtige taferelen.

Geluid
Wat echt uniek is, is dat de alle teksten met personages in het japans zijn ingesproken. Hierdoor kom je echt in een unieke sfeer terecht. Daarnaast draagt ook de muziek erg goed bij aan de hele sfeer van het spel. Duister, Oosters, Zwarte magie, zo'n soort sfeertje.

Besturing
In het begin een leuke uitdaging om alle moves te leren kennen. Voelt reactief en soepel aan. Later in de verhaallijn moet je wat meer springen en bewegen in gevechten, dat lukt allemaal prima.

Prestaties
Laadtijden zijn goed. Ik heb me er niet aan geiriteerd. Ook de graphics lopen soepel en zien er dus erg goed uit. Mijns inziens wordt er op een goede manier veel uit de mogelijkheden van de Wii gehaald. Ook de audio is zuiver.

Replaywaarde
Toen ik beide verhaallijnen had uitgespeeld vond ik het wel weer genoeg. Er is nog wel de mogelijkheid om alle zwaarden te halen, om dat te doen moet je nog een aantal challenges uitspelen zonder dood te gaan. DIe challenges zijn echt wel pittig. De gameplay is wel veel van hetzelfde. Ik ben nog wel blij dat ik dit spel in de kast heb staan. Wie weet heb ik er komende winter nog wel zin an.

Kwaliteit en stabiliteit
Prima, geen problemen gehad.

Lijkt mij het zeker waard!

Als manga/Japan fan moet je dit spel echt zowiezo hebben. Muramasa is qua sfeer en stijl echt uniek. De gameplay is dus wel wat van hetzelfde, maar dat mag in eerste instantie de pret niet drukken.

Heb jij ook een Wii Muramasa - The Demon Blade, Wii?