Specificaties 4,27" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

xs4me 28 januari 2012, laatste update op 28 januari 2012, 669 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Degelijk
  • Groot scherm
  • Fijne interface (zelfde als S1)
  • Prijs (vergeleken met iPhone)

Minpunten

• Toch een enkele hapering / flow onderbreking soms
  • GPS is niet altijd even stabiel/nauwkeurig (doch niet echt hinderlijk)
  • Batterijduur (geld eigenlijk voor vrijwel alle smartphones)

Ik heb dit apparaat nu inmiddels een maand of 2. Voorheen had ik de Galaxy 1 welke met de dag trager leek te worden (ook na herinstallaties). Dit begon me zodanig te irriteren dat ik voortijdig de S2 los aangeschaft heb. Ik hoop dat de S2 langer blijft performen.

Dit zal geen volwaardige review worden. Een toelichting op m'n simpele review is toch wel wat netter en informatiever. Het is beter dan niks in ieder geval.

Prestaties
Eerste indruk was top. Heerlijk snel en veel soepeler in navigeren zonder laad tijden. Echter merk ik nu al regelmatig dat 't toch weer iets trager geworden is. Ik heb de services gechecked, en evt andere zaken die dit be´nvloeden, maar ik zie geen zaken die hier nou echt invloed op hebben.
Dit merk je met name bij snel navigeren, en ook apps openen e.d., dan zijn er toch, hoewel een stuk korter als op de S1, even freezes en is de soepelheid er even uit. Op zich ook wel logisch, toch ervaar ik dat niet zo op de iPhone bijvoorbeeld. Daar lijkt 't allemaal net wat soepeler te gaan.

Scherm
Wat me wel direct opviel was dat 't scherm van de S2 een veel sobere uitstraling heeft tov de S1. Minder fel beeld en minder eye candy als op de S1. Waardoor 't scherm wel een stuk rustiger is in gebruik. De vraag is alleen of 't in de zon ook nog lekker werkt, want dan was de S1 met z'n uber felle scherm wel lekker. Het jaargetijde is er nog niet naar om dat fatsoenlijk te testen.

Het scherm is ook iets groter. Een mooi formaat en het maakt websites bekijken of mail lezen weer net een stukje prettiger. En dat zonder 't gevoel te hebben dat je met een koelkast te maken hebt. Het is nog steeds een mooie compacte, vooral platte, telefoon.

GPS
Hoewel dit een probleem kindje was op de S1 volgens velen heb ik er nooit echt last van gehad. Dat hij de locatie even kwijt raakt en reset, of naar een andere straat springt. Heel incidenteel wel, vooral ook toen die trager werd, dat hij 't toch net niet helemaal aan kon en soms nog e.e.a. moest laden.
Bij de S2 heb ik echter meer probleempjes. Geen ernstige. Maar m'n locatie verspringt weleens, of de route veranderd even naar een andere straat. Dat soort dingetjes. Omdat het apparaat verder snel is, wordt dit wel weer snel gecorrigeerd, dus echt hinder heb ik er nog niet van ondervonden dat ik daardoor daadwerkelijk verkeerd reed bijvoorbeeld. Maar toch, met zo'n 2e editie verwacht je dat dit toch verholpen is.

Batterijduur
Deze is redelijk als je kijkt naar 't scherm wat 't meeste energie vreet o.a. De S1 was hier al een drama in. Bij de S2 is dat niet beter, en zal met de tijd alleen nog maar slechter worden. Al ontkom je er ook bijna niet aan op dit moment. Wellicht in de toekomst met de zonnepaneeltjes, nieuwe batterij ontwikkelingen e.d. die wat meer gaan bijdragen. Het is toch wel max een dag, niet eens bij veel gebruik, en het apparaat is leeg. Wel kun je hoesjes kopen met een ingebouwde accu. Dus mocht je er veel gebruik van maken is dat zeker een goede oplossing.

S1 vs S2
Tja, eigenlijk is het gewoon 't zelfde. Alleen de S2 is een heel stuk sneller, wat het zoveel fijner in gebruik maakt. Het scherm is groter en rustiger voor 't oog, ook een plus. Verder is er qua interface vrijwel niets veranderd en kan ik verder geen noemenswaardige voordelen of doorontwikkelingen noemen t.o.v. de S1.
Behalve misschien een nieuwere Android versie in de toekomst omdat de ondersteuning voor de S1 stopt en die bij de S2 nog wel even doorgaat.

Ook het design vind ik zelf wat mooier. Hoewel de S2 wat groter is, ervaar ik 't toch niet als vervelend om in de hand te houden. Ook de textuur aan de achterkant, waar 't bij de S1 glad was, geeft het een wat meer degelijke feel. Alleen de S1 had wat meer ronding waardoor 't net iets lekkerder aanvoelde in de hand. Ook het formaat, ets kleiner, is dan net wat lekkerder. Al went 't wel. De S1 is meters door de lucht gevlogen en op de straat beland, en nog wel een paar incidenten, en behalve een barst in de achterkant is de voorkant (scherm) vrijwel onverwoestbaar zo lijkt 't.
De S2 zal hopelijk net zo degelijk zijn, al ben ik niet van plan dat vrijwillig uit te gaan testen.

S2 vs iPhone
Het enige punt wat in het voordeel spreekt van de iPhone is wat mij betreft toch nog de soepelheid. Qua flow en gebruik gaat 't gewoon net iets lekkerder nog op de iPhone. Verder zou je iOS kunnen noemen, maar zelf zie ik dat niet als een voordeel, of nadeel. Het is Android, met inmiddels een groter en sneller groeiend aanbod vs iOS die een meer gecontroleerd en daarmee veiliger aanbod heeft.
Als je echt een Apple fan bent en gebruik maakt van de Apple diensten als iCal e.d. Dan is dat uiteraard ook een voordeel. Als je van Google diensten als Gmail/Cal e.d. gebruik maakt is Android echter veel fijner.

Als je naar het prijsverschil kijkt (S2 is min of meer 2x zo goedkoop) dan zou ik geen enkele reden meer weten waarom je een iPhone zou kopen, behalve vanuit emotie, lifestyle en merk gevoeligheid.

De iPhone is, voor zover ik 't gelezen en gehoord heb, een stuk kwetsbaarder als je 'm laat vallen. Ik heb al menig sterretje in de schermen gezien. Dus op dit vlak scoort de S2 ook beter zo lijkt 't.

De S2 is echt een heel mooi en complete smartphone. Alles wat je vandaag de dag mag verwachten zit erop en je komt aan niets tekort. En daarmee vind ik 't gezien de prijs zeker een must-buy mocht je twijfelen.

De camera heb ik eigenlijk nog niet goed gebruikt. Dus daar heb ik nog geen oordeel over. Zal ik nog wel doen als ik er meer mee gedaan heb.
Bellen en bereik gaat verder prima, want dat blijft toch de basis natuurlijk (zou je bijna vergeten).

Toelichting waardering:
Over 't algemeen is 't allemaal gewoon goed. De batterijduur is het enige wat me echt hindert. Dus die is lager beoordeeld. Zet je 't af tegenover de prijs is 't wat mij betreft gewoon zeer goed, vandaar de algemene beoordeling zeer goed.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?