Specificaties 15,6" (1366x768), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus X53SC-SX081V-NL Review

temstenaer 15 december 2011, laatste update op 15 december 2011, 739 views

Asus X53SC-SX081V-NL

Pluspunten

• heel goede bouwkwaliteit
  • zeer stevige behuizing
  • heel dunne behuizing
  • goede batterij autonomie
  • ziet er gewoon fantastisch uit

Minpunten

• VEEL bloatware
  • slechte drivers voor fn-toetsen
  • geen recovery-cd of recoverypartitie
  • rommelen in de registry om bepaalde services uit te schakelen

Ik heb deze laptop uitgekozen voor mijn zus omdat haar oude laptop toch wel enige problemen begon te vertonen. En in deze tijden ben je als student immers maar weinig zonder een trouwe digitale compaan.

Mijn criteria waren als volgt:
- core i5 processor van de tweede generatie (zodat er toch wel wat rekenwerk doorstaan worden)
- nvidia graka (persoonlijke voorkeur, betere ondersteuning voor linux :-)
- minimum 4 gig ram
- wireless n (waarom er nog g-kaarten worden aangeboden gaat mijn begrip teboven)

Deze laptop voldeed aan al mijn criteria en kon ik eenvoudig bestellen via campusshop.be (een webwinkel voor Vlaamse studenten). Dus snel besteld en een week en half later kregen we een mooi pakketje afgeleverd.

In de doos bevond zich de laptop, voeding en enkele infoblaadjes. Dus GEEN windows-cd en zelfs geen recovery-cd. Dit stond ook niet expliciet vermeld bij de specificaties maar ik hoop daar toch telkens op.
Installatie voor eerste gebruik gaat vlot, alles is voorgeinstalleerd en Asus heeft een eigen setup-wizard gemaakt waarmee dit proces verloopt. De installatie is snel gedaan en dan kan je aan de slag.

TEGENSLAG: Met de standaard installatie is er een heleboel bloatware geinstalleerd: trials van spelletjes, tools en hebbedingetjes van Asus, een antivirus waar ik nog nooit van gehoord heb, een trial versie van microsoft office...
Aan de slag dan maar... configuratiescherm...Programma's...verwijderen maar. Een goede twee a drie uur later heb ik het meeste verwijderd en herstart ik voor de honderdduizende keer in de hoop dat alles nu goed is.
Spijtig genoeg niet natuurlijk. De hotkeys (je weet wel die fn toetsen waarmee je alles regelt, volume, helderheid, wifi...) werken langs geen kanten. Op de asus support site vind ik een nieuwere versie van het ATK pakket van Asus dat blijkbaar de drivers voor de functietoetsen bevat. Installatie verloopt vlot en na nog maar eens en herstart blijken de hotkeys zelfs te werken. Alleen verschijint er op het scherm een gigantisch splash-screen (OSD) telkens je een hotkey gebruikt.
Na enig zoeken blijkt het proces ATKOSD2 hiervoor verantwoordelijk en als dit uitgeschakeld wordt, wordt teruggevallen op meer bescheiden en minder indringende on-screen-notifications. Natuurlijk wordt dit proces telkens automatisch opnieuw gestart met windows, dus moet in de registry wat gegraven worden om dit definitief uit te schakelen.

Eens alle rotzooi verwijderd is, werkt de laptop heel goed, maar het heeft mij wel enkele avonden gekost om dit in orde te krijgen (Ik ben werkzaam in ICT dus ik zou mezelf nu toch niet als een noob beschouwen)

Heb jij ook een Asus X53SC-SX081V-NL?

de recover partitie zie je niet maar is er wel.
Ik zou ook geen fresh install doen op een asus je kan met een toetsencombinatie een recovery uitvoeren.....
Matige review, maar omdat ik zelf heel vaak met Asus werk is het handig als je weet wat je verwijderd, zodra je het spel 'Dairy Dash' verwijderd van je Asus dan wordt dus de ATK Package beschadigd en moet je het 'Herstellen' i.p.v. 'Opnieuw installeren'. Scheelt je namelijk veel gezeik.

Er zit inderdaad een recovery-partitie op waarmee je dus hele Windows opnieuw kunt installeren, dat is het knop 'F8' die je ingedrukt moet houden, nadat je de BIOS-scherm hebt gezien.

Ik las ook dat je zei 'Trial van Microsoft Office', maar dit is echter incorrect, het is een gratis Starters-pakket van Office waarmee je dus gratis Word en Excel kan gebruiken, maar je kunt ook natuurlijk een productcode activeren en alleen het licentie invoeren, i.p.v. CD indoen en wachten.

Over één punt ben ik niet met je eens en dat is het volgende: 'rommelen in de registry om bepaalde services uit te schakelen'. Je hoeft helemaal niet te rommelen in de registers om 'bepaalde' services uit te schakelen, als je het over Windows Search hebt, is dat niet echt rommelen.

Kortom, matige review met veel schrijf fouten.

Overigens ben ik het wel met je een over die FN-toetsen, maar is dus makkelijk te herstellen d.m.v. 'Herstel/Wijzig' te drukken bij Configuratiescherm

Ik heb zelf de Asus K53-SX106V en die dus nu helemaal maxed is met zijn specs, bedenk maar 8GB RAM, SSD.

Cheers. :Y)