Specificaties Socket AM2 met AMD 690G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M2A-VM HDMI Review

Tweakers Ton 17 augustus 2007, 4.408 views

Asus M2A-VM HDMI

Pluspunten

• layout
  • onboard video met goede kwaliteit
  • uitgebreide features (HDMI/SPDIF/DVI/Firewire/Glan)
  • goede ondsteuning van drivers

Minpunten

• beperkte uitbredingsmogelijkheden (maar dat komt door het mATX formaat)
  • beperkte overklokmogelijkheden
  • kieskeurigheid van geheugen
  • HDMI + SPDIF niet op het moederbord maar op bijgeleverd PCI 16x Express kaart

Layout Score: 3
Ik heb dit moederbord gekocht om in een HTPC te plaatsen en daarvoor is dit bordje optimaal. De gekozen behuizing vereist een mATX bord waardoor de keuze uit moederborden beperkt is. Dit ASUS moederbord is (samen met de MSI K9AGM2-FIH) één van de meest complete borden op de markt op dit moment uitgerust. Vooral de aanwezigheid van onboard video vind ik een groot voordeel. Daarnaast is natuurlijk de prijs van deze moederborden erg gunstig (ca. EUR 70). Vandaar mijn keuze voor de ASUS.

Belangrijk voor mij was een zo compleet mogelijk moederbord te vinden die past in een mATX behuizing. Door het gebruik van de 690G chipset op dit moederbord, is er onboard video aanwezig die standaard voldoende is om films op HD kwaliteit (720p vloeiend, 1080p vereist zware systeemeisen) weer te geven. Ervaringen met afspelen van films zijn dan ook prima. De grafische kracht van de onboard video chip is echter wel te zwak om recente spellen mee te spelen. In een HTPC is dit echter niet echt belangrijk.

Het grote voordeel is dus de onbaord video van dit moederbord dat je in staat stel om zonder grafische kaart toch mulitimediale toepassingen te gebruiken. Dit bepaart je kosten en bovenal energie en dus warmte. Dit is natuurlijk erg gunstig in een HTPC.
Indien ik nog een extra videokaart aanschaf, zoek ik een goede kaart met hardwarematige onderstuening voor HD-films. Gezien de ontwikkelingen zijn deze kaarten binnen enkele weken ruimshoots verkrijgbaar op de markt. Maar ik wacht er nog even mee. Maar vooralsnog voldoet de onboard video prima!

Redenen voor aanschaf:
- mATX formaat (vereist voor gebruikte HTPC behuizing)
- onboard video
- uitgebreide mogelijkheden voor digitaal audio/video (HDMI/SPDIF etc.)
- prijs/kwaliteit
- goede ervaringen met ASUS (betrouwbaarheid/ondersteuning)

Systeem:
Antec Fusion Black (430W)
AMD 64 X2 4200+ EE (65W)
Zalman CNPS-7500 Cu
Kingston 2 x 1GB PC5300 CL5
Samsung SATA300 400GB
NEC 7173S

Installatie:
Ik heb het moederbord laten installeren door de PC shop (4launch.nl) dus wat betreft de installatie kan ik weinig zeggen. Ik heb wat klachten gehoord over kwaliteit van de SATA aansluitingen. Ik heb hier echter geen ervaringen mee.

Layout:
De layout van het bord is imo prima in orde, aangezien de behuizing redelijk krap is, maar alle onderdelen toch goed op zijn plaats zitten in de kast. Ook de grote CPU koeler pas prima op dit bordje en komt niet in het gedrang met de northbridge koeler en het RAM geheugen.

Uitbreidingsmogelijkheden:
Een nadeel is de beperkte mogelijkheden om uit te breiden. Met 3 PCI sloten zit het moederbord redelijk snel vol als je wilt uitbreiden met een videokaart, TV-kaart en evt een geluidskaart. Veel videokaarten gebruiken tegenwoordig 2 PCI sloten (zeker bij passief gekoelde kaarten of kaarten met een degelijke actieve koeling), waardoor je eigenlijk nog maar 1 extra PCI slot hebt. Dat is jammer. Dit nadeel komt natuurlijk voor bij alle mATX borden, maar je moet er wel even rekening mee houden.
Daarnaast is het jammer dat de HDMI aansluiting en de SPDIF aansluiting niet direct op het moederbord zit, maar op een bijgeleverd PCIe 16x kaart. Wanneer er een extra videokaart geplaatst wordt, zal deze kaart dus niet meer in het systeem passen. Het MSI moederbord heeft hier een voordeel (HDMI onboard).

Overklokken:
Aangezien overklokken voor een HTPC niet zo van belang is, heb ik me hiermee niet echt mee bezig gehouden. Uit reviews blijken de mogelijkheden echter beperkt.

Geheugen:
Ook schijnt het moederbord kieskeurig te zijn qua geheugen, maar ook dit heb ik niet ondervonden. Op de ASUS website kun je prima het gekwalificeerd geheugen vinden dat bij je mobo past. Dit heb ik dan ook gedaan en 'it works like a charme'. Het PC5300 geheugen van Kingston geeft geen foutmeldingen en presteert naar volle tevredenheid.

Koeling:
De Antec Fusion behuizing kent een goede airflow en dankzij de goede CPU koeler die ook een gedeelte van het moederbord koelt, blijft het moederbord (in Everest) lekker koel (30gr.). Ook de northbridge koeler voelt niet heet aan. Prima dus!

Drivers:
De meegeleverde drivers zijn eenvoudig te installeren en via de website van ASUS zijn voldoende update mogelijkheden. Installatie van Vista Business 32-bit.

Conclusie:
Een zeer compleet en kwalitatief moederbord voor een fijne prijs. De tekortkomingen in uitbreidingsmogelijkheden en overklokmogelijheden neem ik voor lief en doen er bij bij een stille/zuinige HTPC eigenlijk niet toe. Een echte aanrader voor elke HTPC liefhebber. Voor reguliere PC bezitters zou ik echter kijken naar uitgebreidere moederborden.

Heb jij ook een Asus M2A-VM HDMI?

Dus wat je zegt is dat een 690G met een 4200 X2, voldoende is om x264 en h264 1080P content af te spelen met MPC en VLC? (Ben zelf namelijk opzoek naar een leuke HTPC).
Amd raad zelf een 2.4Ghz processor aan wil je echt zeker zijn...

1.8Ghz voor 1080p en 2.4Ghz voor VC-1/BD...

Wil je dus echt zeker zijn neem dan een 4800/5000/5200+
Als je echter alleen H264, x264 en 720p/1080p filmpjes bekijkt is een X2 3600+ voldoende.
Wil je futureproof blijven, neem dan een X2 met minimum 2.4Ghz...

Vergeet niet, de goede codecs doen vaak erg veel. http://www.cccp-project.net/ :)
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de SPDIF en HDMI opties via een extra pci-express kaartje aangeboden worden. Deze past namelijk niet in een low-profile kast, zoals de mijne :(

Gelukkig is de coaxiale output doorgelust, en kan deze vanaf het moederbord af gebruikt worden. Ik heb hier een kabeltje voor gesoldeerd. En ipv HDMI gebruik ik de DVI, met een verloop naar HDMI.
Overclock prestaties zijn naar mijn mening goed, ik haal 2.85 mhz met een x2 3600+ met 1.9 mhz, een overclock van 50% en denk dat en nog wel een beetje rek inzit. Jammer van dat er nog geen instel mogelijkheden zijn voor geheugentimings.

Betreft het afspelen van H264, x264 en 720p/1080p nam bij stocks speeds +- 50% van mijn processorgebruik in en bij overclock maar 5 tot 10% van mijn processorgebruik. In beide gevallen dus prima om HD content af te spelen. Naar mijn bevindingen neemt het processor gebruik af bij een hogere clockspeed.

Je afweging van de proc. zit dan in het verbruik van je processor dat invloed heeft op warmte en geluid productie van je htpc.

[Reactie gewijzigd door _AzN_GhOsT op 17 augustus 2007 14:30]