MSI K9AG NEO2-Digital Review

sranan 17 augustus 2007, laatste update op 2 juli 2008, 2.059 views

MSI K9AG NEO2-Digital

Pluspunten

• 3 PCI sloten
  • Geen luchtgekoelde north/southbridge, dus stil (-ler)
  • Forum ( tips & trucs + ondersteunging)

Minpunten

• vreemd genoeg geen firewire onboard,
  • MSI Live update vertrouw ik niet

Layout Score: 4
Dit is een normaal formaat (atx) AM2 mobo. Dus in principe veel ruimte onboard voor aansluitingen, voldoende PCI sloten en geen moeilijk gedoe met in de weg zittende snoeren.

Die extra ruimte, in combinatie met Gigalan en de nwe zuinige AMD690V chipset waren reden deze plank aan te schaffen. Onboard video is voor een 24/7 server ook wel zo handig en voor wat geluid is er een 8 kanaals chipset beschikbaar. Daarnaast telt mee, dat ik goede ervaring heb met MSI NL als service nodig is en er een uitgebreid NL talig forum is voor gebruikersvragen.

Goed tot zover de selectie criteria, maar wat krijg je voor je geld:

De verpakking is, zoals zo vaak bij MSI, niet bijzonder. Doos met backplate, handleiding, cd, wat schroeven en een stroom en data kabel voor de sata set.

De handleiding is niet NLtalig, je moet het doen met 7 andere talen. En zelfs dan nog heb je maximaal 12 pagina's uitleg tot je beschikking. Voor mij voldoende, maar uitgebreid (zeker het bios gedeelte) is het zeker niet.

Zoals te verwachten viel, is het aansluiten van stroom, data en kaarten eenvoudig.
Afhankelijk van het formaat van je kast is het verstandig vooraf na te gaan wat de juiste volgorde is van floppydisk, kast en usb snoeren. Deze 3 draadverzamelingen zitten namelijk onderaan naast elkaar. En daar is het wel wringen.

Bios instellen is opzich niet moeilijk, maar mocht je niet eerder een amd-ami set hebben ingesteld, dan zou de volgorde wel eens verwarrend kunnen zijn.

Nadat het systeem is opgebouwd zul ja natuurlijk alle benodigde drivers installeren. De meegeleverde CD is wat dat betreft actueel genoeg.
Een waarschuwing is hier wel op zijn plaats: probeer bij voorkeur de MSI Liveupdate mogelijkheid NIET te gebruiken. Ik zag op het msi forum redelijk veel meldingen dat, dat fout gaat. Schijnbaar is dowloaden, op flop/cd zetten en offline installeren nog steeds de meest betrouwbare manier van bios en drivers updaten.

~[update juli 2008: mobo is nog steeds in gebruik zonder noemenswaardige tekortkomingen. ik heb in mei 2008 nog enige MSI updates geinstalleerd o.a. voor LAN en AMD chipset]

Heb jij ook een MSI K9AG NEO2-Digital?

MSI LiveUpdate kun je best gebruiken, het is echt niet zo dat je rom tijdens het flashen nog gedownload word van internet hoor.
LiveUpdate doet niets anders dan de programma's met een druk op de knop downloaden naar je pc en vanaf daar instaleren. Je krijgt zelfs nog de opties om de flash via Windows te laten doen of via een floppy bij de BIOS upgrades.