Specificaties 17,3" (1600x900), 750GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dv7-6105sd Review

KaleBrink 7 januari 2012, laatste update op 8 januari 2012, 820 views

HP Pavilion dv7-6105sd

Pluspunten

• Mooi design
  • Robuust
  • stil

Minpunten

• HDD LED aan de zijkant

Ik was op zoek naar een niet al te duren laptop die grafisch toch nog wel iets kan.
Mijn oog viel eerst op de DV6-6105sd, maar het prijs verschil met de DV7-6105sd was niet zo groot. En dus heb ik de DV7-6105sd aangeschaft.

De laptop heeft betere specs dan ik echt nodig heb, maar ik hoop dat ie het wel wat langer volhoud dan mijn vorige laptop. Ook mijn vorige laptop was te veel dan nodig was in het begin, maar tegen het einde was ik blij dat ik dat had gedaan omdat hij seopel bleef lopen, Dit in tegen stelling tot de laptop die ik op dat moment had van mijn werk, die was op een gegeven moment niet vooruit te branden.

Ik speel niet echt veel spelletjes, voor mij was het voldoende als ik Monkey Island kon spelen. Maar mijn dochters spelen ook graag wel eens een spelletje op de computer. Om ze nu naar zolder te sturen als ze willen spelen vond ik niks, en dan kan ik ze ook niet in de gaten houden. Of ik moet iedere keer naar boven als ze ergens niet uit komen. Vandaar dat de laptop ook grafisch iets beters moest hebben dan een ge´ntegreerde grafische kaart met gedeeld geheugen.

Algemene indruk

Ik vergelijking met de mijn oude 15,4" laptop (helaas overleden :'( vandaar nieuwe) is dit toch wel een grote laptop. Laptop ziet er robuust uit, en zo voelt de laptop ook aan. In de Review van de DV6-6105sd, waar de DV7-6105sd het grotere broertje van is, staan wat puntjes met betrekking op de afwerking. Bij de metalen rand zitten inderdaad kieren. Ik heb geen speling kunnen constateren bij het rooster waar de speaker achter zitten, speling op het scherm is er wel , als ik het scherm open klap doe ik dat in het midden van het scherm en dan heb je ook geen last van de speling die er in zit. Laptop heb ik niet schuin gehouden, en dus ook het ratelend geluid van de DVD drive niet gehoord( ik ga nog testen of dat bij de DV7-6105sd ook is). Wel heb ik de laptop een keer beet gepakt ter hoogte van de DVD drive, dat moet je niet doen want dan loopt je CD/DVD aan. De lade van de DVD drive zit gedeeltelijk ook aan de onderkant, dus als je de laptop oppakt heb je al snel de laptop bij de DVd drive vast. HDD LED zit aan de zijkant, vindt ik persoonlijk niet handig als het systeem druk bezig is op de HDD.

De behuizing is gedeeltelijk van aluminium, wat de stevigheid van de laptop ten goede komt. Niet zoveel gekraak van de behuizing als je hem op tilt zoals met een kunststof behuizing wel zo is . Het voordeel van de aluminium behuizing is ook dat je geen vingerafdrukken ziet, zoals bij mijn netbook wel het geval is.

Gebruik

Scherm is mooi scherp, bij een resolutie van 1600x900. Onder Windows is de laptop ook lekker stil en word niet warm. Als ik een spelletje speel hoor je de fan wel maar niet hinderlijk, de laptop word dan wel warm. De software van HP die meegeleverd word heb ik bijna allemaal verwijderd op 1 na die de harde schijf beschermd tegen schokken (of in ieder geval een poging doet tot). Magic desktop ook laten staan want mijn dochter van 5 vindt dat wel leuk :)

Zoals als eerder gezegd speel ik niet echt veel spelletjes. Laatst wel meegedaan aan de beta test van Star Wars the old republic, en dat heb ik op mijn laptop gespeeld. Spel draait soepel, met settings op good tot high.

Ik gebruik ook Linux en dat heb ik zonder problemen kunnen installeren. (ubuntu 11.10) Bijna alle hardware word netjes herkend, ook wifi. Alleen de vinger print scanner werkt niet. Ik heb geen poging gedaan om dat werkende te krijgen, ik mis de functie niet. Het is dat het erop zit maar anders zou ik het ook onder windows niet missen.

Het is de bedoeling dat ik mijn familie filmpjes ga bewerken en branden met de laptop, zover ben ik nog niet gekomen ik update de review als ik daar aan toe gekomen ben. I klein foutje van mezelf bij de aanschaf, er zit geen firewire aansluiting op de laptop. Maar een externe HDD biedt uitkomst en dan heb ik meteen een backup :)

Geluid

De laptop heeft Beats Audio. En ik moet zeggen dat voor een laptop er best wel goed geluid uit de laptop speakers komt. Het blijven laptop speakers en dat hoor je dus ook, maar muziek luisteren is aangenaam. Dit in tegenstelling tot mijn oude laptop daar was de geluids-kwaliteit merkbaar minder.

Dit is mijn eerste review. Dus alsjeblieft niet meteen afschieten. Opbouwende kritiek is altijd welkom.

Heb jij ook een HP Pavilion dv7-6105sd?