Adata Superior S102 Pro 32GB Grijs Review

marcel87 2 januari 2013, laatste update op 16 augustus 2014, 10.983 views

Adata Superior S102 Pro 32GB Grijs

Vooral een goed geprijsde USB3 stick met voldoende snelheid ten opzichte van USB2. Een mooie instapper uit het jaar 2012-2013. Jammer is dat het een stick is met een losse dop en de lengte is best wel lang te noemen.

Pluspunten

• Stevig en strak uiterlijk
  • Snelle stick
  • Relatief goedkoop
  • Gaatjes aanwezig voor touwtje

Minpunten

• Lengte: 6+cm
  • Kapje klikt achterop minder vast
  • Geen LED
  • Geen touwtje meegeleverd

Logo

5 Interne grootte stick
6 Testen en benchmarks7 Prijs
8 Conclusie

Changelog
14-12-11 Eerste opzet review
18-12-11 Benchmarking
21-01-12 Afmaken review
22-01-12 Review is online!
23-01-12 Toevoeging: interne grootte (hoofdstuk 5)
02-01-13 Toevoeging: t.b.v. leesbaarheid inhoudsopgave

1. Inleiding

Al weer een tijdje was ik op zoek naar een wat grotere USB-stick om relatief grote ISO's (10+GB) makkelijk mee te kunnen nemen, zodat de externe harde schijf niet steeds overal mee naartoe moet. Daarnaast was mijn achterliggende gedachte om de stick misschien later gaan gebruiken als "bootdisk" voor een DIY NAS.

Mijn eisen waren daarom vooral op grootte, snelheid en betaalbaarheid gericht. Ik zocht dus een goede betaalbare stick van 16GB of groter met een USB 3.0 interface. In principe een stick welke multifunctioneel gebruikt kan worden en futureproof is voor deze tijd.

Via de Pricewatch kwam ik al snel een aantal USB 3.0 sticks tegen, welke niet eens zo gek veel duurder waren dan de "normale" USB 2.0 sticks. Na wat reviews van de normale S102 16GB (non-Pro) te hebben gelezen op T.net, leek me een stick van ADATA zo slecht nog niet. Op het moment dat ik naar 32GB sticks ging kijken kwam ik pas de niet veel duurdere Pro versie tegen, welke volgens de specificaties een wat hogere snelheid zou moeten halen. Deze is het dan ook geworden!

In de review zal ik naast wat algemene zaken, zoals specificaties en bouwkwaliteit, ook wat benchmarks laten zien van de stick in HDTune Pro, ATTO en CDM.

Alle afbeeldingen, tabellen, benchmarkgrafieken en foto’s zijn zelf gemaakt en klikbaar voor een groter formaat, uiteraard behalve de eerste afbeelding met ADATA’s logo.

2. Specificaties en features

De Superior S102 USB sticks in de Pro-serie zijn wat kleiner (1cm korter), lichter (2 hele grams) en een stukje sneller dan de normale S102 USB sticks. De Superior-serie is sowieso kleiner dan de Nobility-serie en zou in het midden segment moeten liggen wat betreft performance op USB 3.0 interface.

De exacte specificaties welke door ADATA zijn omschreven kan ik allemaal netjes benoemen, maar waarschijnlijk zegt een plaatje net zoveel. Zie hieronder onder andere de afmeting, systeemvereisten en de verwachte performance.

Specificaties
De tabel met de opgegeven specificaties van de fabrikant (klikbaar voor duidelijke versie)

Extra features die niet zijn genoemd in het plaatje hierboven, betreft software. Deze software betreft een tool om Windows via de USB-stick te kunnen installeren (genaamd OStoGo), een programma om data te synchroniseren tussen verschillende pc's (UFDtoGO) en een zestig dagen trial van Norton Internet Security 2012. Dit is deels vrij te downloaden op de ADATA site bij Service & Support, terwijl je voor het downloaden van Norton eerst je stick moet registreren.

3. Verpakking

De USB stick is verpakt in een blisterverpakking met daaromheen een stevig en kleurrijk karton. Op de voorzijde van het karton staan de belangrijkste specificaties vermeldt en rechtsonder staat dat de stick een levenslange garantie heeft. Op de achterzijde staat nog wat overige informatie in verschillende talen weergegeven. Daarbij staat ook dat voor garantie de stick in originele verpakking dient te worden aangeboden.

De USB stick is te bereiken via de achterzijde van de verpakking, welke doormiddel van het openscheuren langs een scheurrandje. Helaas is het karton vrij stug, dus het scheurrandje helpt vrij weinig waardoor de halve achterzijde uitscheurt (= een beetje jammer).

Voorzijde verpakking
Een overzicht van de voorzijde van de verpakking

Drive in verpakking
Een detail van de drive in de verpakking

4. Bouwkwaliteit, uiterlijk en afmetingen

De buitenkant van de stick is grotendeels vervaardigd uit aluminium en voelt solide aan. Het bijbehorende dopje is van een zwart hard plastic en zo ook de achterzijde van de stick. Het dopje kan achterop de stick worden geklikt, zodat je deze niet kunt verliezen. Het viel me op dat aan de voorzijde het dopje harder vast klikt, dan op de achterzijde. Dat is enigszins vreemd te noemen, omdat je hem bij beide niet wilt verliezen. Verder zit in het plastic aan de achterzijde een tweetal gaatjes, waar je zelf een touwtje doorheen kunt lussen om je stick ergens aan vast te maken. Jammer dat ADATA niet zelf even een touwtje meelevert.

Drive en dop
De stick en bijbehorende dop

Gaatjes t.b.v. touwtje
De gaatjes in de achterzijde van de flashdrive

Het uiterlijk bestaat uit een strak vormgegeven stick in de kleuren zwart (plastic dop en achterzijde) en donkerbruin/donkergrijs (griplaag op aluminium, kleur is afhankelijk van soort lichtbron). Aan de bovenkant staat het merk, type, formaat en soort interface beschreven in het zilverwit. Bij het oppakken en/of in-/uitpluggen van de stick vallen je vingers in een soort gleufje, welke over de hele stick lopen. Verder kan ik er nog over zeggen dat scherpe voorwerpen uit de buurt van de stick moeten worden gehouden, want het griplaagje over het aluminium is niet geheel krasbestendig.
Uiteraard heeft de USB aansluiting een blauw plasticje erin, wat typerend is voor de USB3.0 interface. Verder viel me op dat op de aansluiting nog een CE certificering stond.

USB3.0 aansluiting
De typerende blauwe USB3.0 aansluiting

Wat er mist is een LED lampje, zodat je kunt zien of de stick actief is. Dit heb ik al een paar keer gemist in situaties waarin je je afvraagt of de stick nog actief is of niet (en je hem eruit kunt trekken). Wat mij betreft is dit een verbeterpunt welke ADATA bij de volgende stick rekening mee mag houden.

Zoals in andere reviews van de normale non-Pro S102 stick al is verteld, is de stick wat groter dan de gemiddelde pendrive op de markt, maar altijd nog kleiner is dan de N005 serie van ADATA. Of dat vervelend is, is wellicht voor iedereen anders, maar ik heb er geen problemen mee. Het enige is dat je moet oppassen dat als hij in de PC geplugd is, dat je er niet tegen aan loopt, want dan is ie zo krom als een hoepel. :9

Lengte stick
De lengte van de USB stick, welke overeenkomt met de opgegeven specificaties

Lengte stick en dop los
De lengte van de USB stick en de dop apart, waarbij de dop ongeveer 1,5cm lang is

Lengte stick en dop vast
De lengte van de USB stick met de dop achterop geklikt, wat al snel neer komt op ruim 7cm

Dikte en breedte stick
De dikte (links) en breedte (rechts) van de stick komen tevens overeen met de opgegeven specificaties

5. Interne grootte stick

Een belangrijk punt bij ADATA sticks in de huidige USB3.0 serie is de interne grootte, welk vaak niet voldoet aan wat de fabrikant heeft opgegeven. Het maakt in principe niet uit welk formaat stick je koopt (8GB/16GB/32GB/groter), vrijwel elke stick zou dit probleem hebben. Andere reviewers op Tweakers.net maken hiervan al melding, dus geheel een verrassing is het dan ook niet.

De grote vraag is natuurlijk: Hoe groot is de ruimte op de stick dan wel? Via eigenschappen kan de beschikbare ruimte in bytes en gigabyte worden achterhaald. De ruimte die effectief beschikbaar is bestaat uit 31.529.930.752 bytes, wat neerkomt op een luttele 29,3GB. Standaard verbruikt de pendrive ongeveer 90MB, wat waarschijnlijk uit informatie over het (geformatteerde) bestandssysteem en dergelijke bestaat, om de stick fatsoenlijk te kunnen laten werken.

Interne eigenschappen van de stick
Een printscreen van de eigenschappen van deze 32GB pendrive met daarbij het standaard gebruikte deel door de stick en de effectieve beschikbare capaciteit

6. Testen en benchmarks

Uiteraard heb ik met deze USB stick nog enkele benchmarks doorlopen, zodat je de voordelen kunt zien ten opzichte van oudere USB2.0 sticks en bijvoorbeeld de normale S102. Alle benchmarks zijn gedaan via mijn systeem "The Phenomenal", waarbij de stick achterin de IO poorten zijn geplugd. Tijdens het testen was de stick geformatteerd op FAT32(!), anders dan onder “Interne grootte” is aangegeven, want een eind na de benchmarks heb ik de stick naar NTFS geformatteerd.

De gebruikte benchmarkprogramma’s zijn:
  • HD Tune Pro 5.0
  • ATTO
  • Crystal Disk Mark 3.0
Eerst zal ik de resultaten op een USB3.0 poort laten zien, daarna op een USB2.0 poort en een eindje verderop een vergelijk met HD Tune van de stick, een HDD @ 7200rpm en een SSD. Om het verhaal overzichtelijk te houden heb ik de resultaten van de benchmarks in tumbnails weergegeven. Het effectief testen van reallife situaties is mij onbekend en omdat de review al aardig uitgebreid is, heb ik dit maar achterwege gelaten.

6.1 Benchmark op USB 3.0 interface

Benchmark op USB3.0 interface
BenchmarkFile benchmark 1MBFile benchmark 64MB
File benchmark 512MBRandom AccessExtra tests
ATTO 256MBCDM 100MB

Wat opvalt aan de file benchmarks, met name die met 1MB, dat de meting wat schommelend verloopt. Ditzelfde zie je ook weer terug in de random access, waarbij de toegangstijd een stuk hoger ligt dan bij andere overdrachtgrootten. Waar dit precies aan ligt is mij onbekend, wellicht aan de losse USB3.0 controller op het moederbord, de stick zelf of aan het bestandsysteem op de stick, want die was niet NTFS.

Verder valt op bij de benchmark dat de stick de maximale opgegeven leessnelheid behaald en gemiddeld net iets onder de opgegeven 100MB/s ligt. Crystal Mark bevestigd dit ook nog eens en daarnaast laat CDM nog zien dat de schrijfsnelheid aardig in de buurt komt van de 50MB/s zoals deze door de fabrikant zijn vastgesteld.

6.2 Benchmark op USB 2.0 interface

Benchmark op USB2.0 interface
BenchmarkFile benchmark 1MBFile benchmark 64MB
File benchmark 512MBRandom AccessExtra tests
ATTO 256MBCDM 100MB

Wat bij de benchmarks via de USB2.0 interface opvalt is dat bij onder andere de file benchmark met 64MB de schrijfsnelheid vanaf een blokgrootte van 64 hoger is dan de leessnelheden. Ook bij de file benchmark met 512MB zie je dit terug, alleen begint het dan bij blokgrootten vanaf 256MB.

Voor de rest lijkt HD Tune en ATTO vooral de maximale snelheden aan te geven die op de USB2.0 interface te behalen zijn. Dit is ook goed te zien in de random access benchmark, de stipjes lopen bijna in strakke lijnen, wat ik intepreteer als dat de USB stick tegen de wall van USB2.0 aan loopt. In vergelijking met dezelfde benchmark via de USB3.0 controller, zie je de stipjes niet meer strak in een lijn liggen en varieert het nog een beetje. Kortom op de USB3.0 controller is er nog ruimte naar boven om tijdelijk te pieken.

De schrijfsnelheid op USB2.0 interface ligt op zo’n 30MB/s, dat zou kunnen kloppen lijkt me en wordt bevestigd door Crystal Mark.

6.3 Vergelijking met USB2-stick, SSD, HDD en andere S102 reviews

Vergelijking met USB2-stick, SSD en HDD
Omdat ik toch bezig was heb ik ook even een paar benchmarks in HD Tune doorlopen met mijn gouwe ouwe USB2.0 stick (ICIDU 8GB). En daarnaast nog ter vergelijking een benchmark gedraaid van mijn SSD op SATA-600 (Intel 510 120GB) en mijn data hardeschijf op SATA-300 (Samsung Spintpoint F3 HD103SJ). Hieruit verwachtte ik een mooie vergelijking te krijgen van hoe alles ten opzichte van elkaar performt (zie hieronder).

ADATA ICIDU INTEL 510 SAMSUNG HD103SJ
Een vergelijking op basis van “Benchmark” in HD Tune Pro met hierin de ADATA pendrive, de ICIDU pendrive, de Intel SSD en de Samsung HDD (klikbaar voor een grote duidelijke versie)

In mijn ogen is het een leuke vergelijking geworden van de verschillen tussen een goedkope USB2.0 stick en tevens een relatief goedgeprijsde USB3.0 stick op zowel een USB2.0 en USB3.0 poort. Niet reŽel is de vergelijking tussen een vrij rappe 7200rpm schijf en een derde generatie SSD met SATA-600 interface welke op eenzelfde interface is geplugd, maar informatief is het wel.

Wat valt er van te zeggen? De USB2.0 stick kan prima meekomen met de drive van ADATA, wanneer ze beiden op de USB2.0 interface werken. Wel valt op dat de overdrachtsnelheid van de ICIDU drive met kleine pieken en dalen gaat, terwijl de accestime relatief constant is. Bij de USB3.0 stick zie je dit juist andersom.

Op het moment dat de USB2.0 stick op een USB3.0 poort wordt geplugd lijkt het wel alsof hij schrikt. De accesstime verbeterd wat, maar de overdrachtsnelheden lijken soms nog minder te zijn dan op een normale USB2.0 poort. Wat verder opvalt is dat de ADATA drive op beide interfaces variabele accesstimes heeft en opmerkelijk is dat de gemeten gemiddelde accestime van de USB3.0 stick iets hoger ligt dan de USB2.0 stick (bij beiden 0,2ms hoger).

In vergelijking met de Samsung hardeschijf zijn de minimale overdrachtsnelheden van de ADATA drive een stuk hoger. Maar vooral de accesstime is een stuk sneller (14,1ms voor de HDD en 0,67ms voor de flashdrive), niet slecht dus. De flashdrive maakt overigens geen kans bij de SSD, wat overigens ook te verwachten was. De SSD is vaak minimaal drie keer sneller en uiteraard is de accesstime ook drie keer lager.

Vergelijking met andere S102 (non)Pro reviews op Tweakers.net
Als laatste wil ik de stick nog vergelijken met andere ADATA S102 flashdrives, zowel de Pro als de non-Pro versie. Op Tweakers.net hebben al meerdere mensen deze USB-sticks gereviewed en daarvan maak ik uiteraard dankbaar gebruik. Voor de vergelijking neem ik alleen even twee benchmarks uit HD Tune met daarin de accesstimes en overdrachtsnelheden, zie ook hieronder.

S102 32GB Pro ten opzichte van 16GB Pro
Een vergelijking van twee S102 Pro sticks, met dank aan de review van PatrickPR (klikbaar voor een grote versie)

De belangrijkste verschillen tussen beide S102 Pro sticks is bij voorbaat het formaat (16GB ten opzichte van 32GB) en dat PatrickPR zijn stick heeft geformateerd als zijnde NTFS. Voor de rest valt op dat de overdrachtsnelheid van de 32GB stick hoger is, wat wellicht te wijten is aan meer geheugenkanalen naar de chip toe, net zoals dit bij SSD’s geldt. De accesstime van de 16GB stick is wel iets lager, maar heel veel scheelt het allemaal niet.

S102 32GB Pro ten opzichte van 16GB non-Pro
Een vergelijking van S102 Pro en non-Pro stick, met dank aan de review van frAmEd (klikbaar voor een grote versie)

Tussen de non-Pro en Pro versie van de S102 serie zitten wel wat grotere verschillen dan in de vergelijking tussen twee Pro flashdrives. De overdrachtsnelheden zijn een stuk hoger bij de 32GB stick, wat waarschijnlijk weer deels aan het aantal geheugenkanalen ligt, maar in dit geval ook aan de kwaliteit van de chip in de USB stick. Beide sticks voldoen aan andere gestelde specificaties, dus dat is dan ook geheel logisch dat de non-Pro langzamer is. Of het heel veel uitmaakt mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar zelfs de non-Pro versie is een heel stuk sneller dan een normale USB2.0 stick.

Overall gezien valt mij op dat in mijn eigen benchmarks de accesstime varieert, terwijl dat bij andere reviewers de accesstime constanter is. Wellicht dat het komt door het type USB3.0 controller dat op mijn moederbord zit.

7. Prijs

Op het moment van aanschaf kostte deze pendrive rond de 42 euro (excl. verzendkosten). Echter is op moment van schrijven (20 januari 2012) de prijs wat gezakt en begint het bij 37 euro (§1,16/GB). Al met al geen slechte prijs lijkt me voor een product als deze, zelfs de non-Pro is nog duurder met §1,41/GB. De 16GB sticks zijn daarentegen ook een stuk duurder in aanschaf, zo geldt dat de non-Pro §1,56/GB kost en de Pro §1,25/GB.

8. Conclusie product

Het is een snelle drive waarvoor je relatief een lage prijs voor betaald. De bouwkwaliteit en uiterlijk zijn niet mis en de benchmarks zijn wat dat betreft om te smullen. Wel lopen sommige grafieken wat grillig. Ik weet niet of het komt door de stick of dat het komt doordat USB3.0 nog niet volledig is geÔntegreerd in de chipset van het moederbord.

In andere reviews wordt nog weleens omschreven dat de stick erg warm wordt. Nu vind ik dit reuze meevallen want mijn andere USB2.0 sticks worden ook warm wanneer ik er iets op schrijf of vanaf lees.

Puur kijkend naar interne specificaties kan worden opgemerkt dat van de stick slechts 29,3GB effectief kan worden gebruikt, net als dat de 16GB Pro, non-Pro en Nobility sticks minder dan de opgegeven specificaties ter beschikking hebben. Blijkbaar is dat een (slordig) foutje van ADATA, maar ik wist dit al uit andere reviews, dus het was voor mij verder geen verrassing. Verder kan het afwezige LEDje wellicht voor onduidelijkheid zorgen, omdat je niet kunt zien of flashdrive actief bezig is of niet.

Kortom, ik vind het geen slechte flashdrive, zeker niet als je naar de prestaties kijkt ten opzichte van de prijs. Iedereen die wat meer wil dan snelle USB2.0 pendrives en groter dan 16GB (USB3.0), dan is dit een mooie instapper.

Nog wat informatie:
- ADATA S102 Pro: Effortless Upgrade (fabrikant);
- ADATA S102: An Easy Entrance to the Latest Tech Standard (fabrikant);
- Pricewatch ADATA S102 sticks.

Heb jij ook een Adata Superior S102 Pro 32GB Grijs?

Heel goede review 5*!
Lijkt me inderdaad wel een redelijk goede stick met hoge prijs/kwaliteit verhouding, Bij onze buren van hardware.info is een leuke vergelijkingstest van usb 3 sticks, deze is er jammer genoeg niet in mee genomen, maar ik situeer hem zowat in de midden :)
Bedankt voor je reactie en je sterren uiteraard! :)

Ik had die tests nog niet gezien, dus dat is een mooie toevoeging. Ik denk dat de stick ook rond het midden zit of iets meer naar boven. Jammer dat zij op een iets andere manier hebben gereviewed. Ik kan nog eens kijken of ik nog een test kan doen met Sisoft Sandra, maar of ik dat vandaag nog doe weet ik niet. :9
Erg goede review veel duidelijke informatie met grafieken (ik hou van grafieken) :*)
Nu heb ik een goed beeld over de snelheid van een USB3.0 stick in een USB3.0 poort.

Ik geef je ook 5 sterren! , en mischien een stomme vraag :D ...maar hoe krijg je die foto's in je review ? ...... het zal in mijn review over de Artic accelero extreme plus II ook mooi staan (wanneer het mogelijk is) Ik kan nog wat leren van jouw opmaak !

En over USB3.0 gesproken moet je deze zien _/-\o_

Kingston DataTraveler HyperX met 256GB NAND geheugen
[img][/img]-tags gebruiken.
Bedankt voor je reactie en sterren! :D

Vragen zijn nooit stom toch? Wat TERW_DAN zegt is de meest makkelijke manier, maar je kan nog veel meer aangeven in de tag zelf. Hoe het precies kan staat allemaal omschreven in het FAQ voor UBB codes, welke onder de tab "Forum" en dan "FAQ's" staan. Dat is even zoeken en puzzelen hoe het werkt, maar erg handig en leerzaam voor het schrijven van een review vond ik zelf. Voor afbeeldingen staat het hier in detail beschreven, waar je dus ook code kunt ingeven voor een randje eromheen en afbeeldingen bijvoorbeeld klikbaar te maken.

Mooi stickje inderdaad die HyperX, alleen is de instapper daar wel meer dan 3x zo duur dan deze stick en daarom niet geheel vergelijkbaar vind ik. Ik denk dat je de S102 Pro als goede USB3.0 instapper mag beschouwen, welke heel behoorlijk performt ten opzichte van de prijs. :)
Mooie review, zeker 5 sterren waard.

enige wat ik me nog even afvraag, is deze stick ook daadwerkelijk de geadverteerde grootte. Heb bij m'n eigen N005 stickje gezien dat deze toch net een stukje kleiner is, en dat lijkt bij meerdere ADATAstickjes het geval te zijn.

Jammer, want verder zijn het meer dan prima dingen.
Jij ook bedankt! Ik heb een goede voorbeeldreviews gezien (o.a. een paar van jou) zullen we maar zeggen ;). Niet dat ik hem nu nodig heb, maar waar kan ik je benchbakker vinden? (altijd handig om te weten)

Ik heb de grootte wel kort genoemd bij de conclusie. Als je via Windows de eigenschappen van de stick bekijkt er 31.529.930.752 bytes wordt aangegeven, terwijl je effectief dan 29,3GB ter beschikking hebt. Ik zal dit nog eventueel via een apart kopje in de review verwerken, wellicht dat het verhaal dan completer is. :)

Edit: toegevoegd, verwerkt in "hoofdstuk" 5.

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 23 januari 2012 20:44]

De benchbakker heb ik momenteel niet online staan, moet er nog steeds een paar bugs in fixen eigenlijk.
Nee daarom, had hem laatst een keer gezocht, maar kreeg het idee dat hij onvindbaar was en niet online. Maar goed, dat komt dan hopelijk wellicht weer een keer. ;)
Mooie review, 5 sterren.

Wel een opmerking.

Sinds de 3.5" 1.44MB diskette is het gebruik van de voorvoegsels scheef gegroeid.
In eerste instantie kon er 720kB op een 3.5"diskette, later kwam een floppy met de dubbele capaciteit van 1.440kB. Deze werden met 1.44 MB aangeduid.

Harddiskfabrikanten geven de capaciteit van harddisks volgens de SI-standaard (decimale stelsel) op (1GB = 10^9byte = 1.000.000.000 byte) ipv het binaire stelsel (1GB = 2^30byte = 1.073.741.824 byte) wat gebruikelijk was in de computerwereld. Maar ook weer niet altijd, sommige doen het weer in kbytes. Het is wel verwarrend, want de capaciteit van bijvoorbeeld een plakje DDR3 wordt wel weer volgens de binaire norm weergegeven.

De fabrikant van deze stick rekent als volgt:
31.529.930.752 bytes is afgerond 32 GB

Het IEC heeft, om verwarring te voorkomen, in 1998 een nieuwe standaard voor binaire voorvoegsels geÔntroduceerd. De naam van de eenheden is samengesteld uit de eerste twee letters uit de SI-vorm, gevolgd door "bibytes". Dus Megabyte (MB) wordt Mebibyte (MiB), Gigabyte (GB) wordt Gibibyte (GiB), etc etc. -linkje-

Deze standaard wordt echter amper gebruikt, dus de verwarring blijft. IMHO zou Microsoft -net als Linux- deze standaard moeten hanteren. Maar het is ook een kwestie van marktpsychologie: Want wat koop je liever, een harddisk met een capaciteit van 4TB, of een van 3,6 TiB?
Bedankt voor je uitgebreide toevoeging. Verwarrend is het en blijft het zeker, tenminste vind ik zelf altijd. Maar ik vermoed inderdaad ook dat het vooral op psychologisch vlak ligt dat het niet gewoon standaard wordt. Eigenlijk wel jammer, hierdoor wordt het weer onnodig verwarrend en lastig.
Hoe gedetailleerd kun je gaan? :)
Super review hoor, deze ga ik halen!

[Reactie gewijzigd door 195780 op 6 juni 2012 12:51]

Ik vraag me af of je op zo'n usb 3.0 stick Windows op zou kunnen installeren en of dat veel slomer zou zijn dan een 7200rpm harde schijf.
Dat zal vast lukken, tenminste als je moederbord van een stick kan opstarten. Of het slomer is hangt natuurlijk van veel factoren af, wat ik me zoal kan bedenken is:

Over de USB3.0 stick:
- USB3.0 poort aanwezig en daar ingestoken?
- Welke USB3.0 stick, een non-Pro, Pro of Nobility of zelfs geen ADATA maar bijvoorbeeld die HyperX stick?

Over de schijf:
- Welke 7200rpm schijf? Hoeveel platters en hoeveel GB per platter?

Ik heb dus geen idee of het veel langzamer is en of de stick na verloop van tijd enorm degradeert, terwijl de schijf dit minder tot niet doet. Het zal mooi zijn als iemand reageert hier al ervaring mee heeft. ;)

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 24 januari 2012 18:42]

Bedankt voor de uitgebreide review! Ik heb dezelfde usb stick ook al een tijd in gebruik. Ook ik ben erg tevreden.
Ik heb zelf de 16GB niet-Pro versie van dit stokje en mijn vriendin wilde 'm ook graag hebben, dus heeft ze er vandaag ook ťťn aangeschaft. Alleen kwam zij thuis met een Pro en vroeg aan mij of ik die ook had en of daar een verschil tussen zat. Met een beetje googleŽn, kwam ik hier terecht en hier wordt het duidelijk uitgelegd: Pro is iets korter, lichter en sneller.
Ik moet trouwens ook zeggen dat de review opvallend compleet is, met foto's (bij liniaal), benchmarks, duidelijke opmaak en alles wat ik kan bedenken is beschreven. Van mij krijg je dan ook vijf sterren! ;)
(Die van mij heeft trouwens ook geen "CE" erop staan. Dat viel me ook op.)
Pow!

KLASSE beoordeling!
Ga schrijven voor C'T en...doe er je voordeel mee!
Ja mede door deze review 1 gehaald bij paradigit met korting 19.99 ;) :)
Dat is geen gekke prijs, dus mede dank aan de voorgangers die de prijs hebben doen zakken. ;)
Goeie review!
Heb naar aanleiding van deze review een stik gekocht.
Helaas was de mijne binnen 2 weken stuk....Ik ben hierdoor eigenlijk wel benieuwd of de stick bij anderen nog goed functioneerd.
Thnx voor je comment! :)

De stick van de review is bij mij ook overleden na een maand of twee. Hij werd opeens zo van de ene op de andere dag niet meer herkend. Ik had de stick gekocht bij Informatique en men deed niet moeilijk over het inruilen.

Ik heb toentertijd aan dhr. J. van der Velden van Informatique gevraagd of er veel DOA's en/of RMA's waren betreffende deze stick, maar ik kreeg het antwoord dat het niet meer dan anders was, getallen heb ik niet gezien (verkoop vs DOA/RMA). Dus vanwege dit antwoord heb ik besloten om de review niet meer te bewerken met een waarschuwing of een klein stukje over mijn ervaringen, zodat hij objectief bleef. Ik ga natuurlijk niet de hele serie afkraken omdat enkel mijn stick kapot is, dat kan natuurlijk ook maar toeval zijn.

Maar ik vind je vraag wel goed, ik ben naar aanleiding daarvan ook nieuwsgierig naar wat de ervaring is van anderen die deze stick hebben. Ik heb de stick natuurlijk wel zwaar beproefd voor de review, dus het zou kunnen dat het daardoor komt en dat het van jou toeval is, maar het kan even goed een matige kwaliteitscontrole van ADATA zijn. Jij bent de eerste waarvan ik hoor dat de stick dood is, dus ik ben ook benieuwd of er meer mensen hier mee te maken hebben gehad. ;)

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 11 januari 2013 19:20]