Nikon Coolpix S6200 Zwart Review

Naboo 13 december 2011, 9.524 views

Nikon Coolpix S6200 Zwart

Pluspunten

• Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding, doet wat de reclame beloofd,

Minpunten

• Geen beschermhoesje, omslachtige manier van opladen,

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 3
Normaal laat ik mij niet zo snel verleiden tot het kopen van producten die op TV-reclames voorbij komen. Echter was ik wel nieuwsgierig naar wat de Nikon Coolpix S6200 nou kost, dus ik even op bol.com gekeken en zag daar de prijs van 145,- euro staan.
Mijn huidige, nu vorige, camera in dat segment was de Casio Exilim EX-Z115. Een goed apparaat, maar bleef toch altijd wel achter qua zoom. Bij de reclames op tv wordt bij de Nikon steeds benadrukt dat de camera een geweldige zoom heeft en ook mooie foto's maakt bij weinig licht. Precies de 2 dingen waar ik mij steeds aan liep te ergeren bij de Casio. Ok, er zit 3 jaar verschil tussen de toestellen, dus 1 op 1 vergelijken heeft echt geen nut.

Dan nu, de camera.
Bij het openmaken van het pakketje viel mij meteen iets op. De camera zat een beetje goedkoop in het doosje. In eerste instantie dacht ik zelfs dat het pakketje al eens was opengemaakt. Dus het toestel stond eigenlijk meteen al met 1-0 achter zonder dat ik hem gebruikt had.
Afijn, alle dingetjes netjes uit het doosje gehaald. Het toestel ziet er netjes afgewerkt uit. De positie van alle knopjes en hun functies zijn eigenlijk allemaal vrij standaard ingedeeld. Pluspunt qua knopjes, vind ik persoonlijk, het aparte knopje voor DELETE.

Om het toestel aan te zetten moet je ON/OFF knop lang ingedrukt houden. Even snel (goed) indrukken haalt niks uit. Irritant als je snel een foto wilt schieten. Het in- en uitschuiven van de lens klinkt goedkoop en gaf in eerste instantie de indruk dat het mechanisme niet goed werkte. (Na een paar keer gebruik wen je er wel aan.)
Een ander minpunt vind ik het niet kunnen bekijken van foto's als de camera uitgeschakeld staat. Je moet dan eerst de camera aanzetten en de optie van afspelen indrukken. Dit zal waarschijnlijk een beveiliging zijn om het niet per ongeluk aan te zetten, maar in mijn ogen omslachtig, vooral omdat de lens dan openstaat terwijl je die niet gebruikt.

Het menu van de instellingen behoeft weinig uitleg. Drie keuzemenu's, 1 voor fotografie, 1 voor film en 1 voor algemene instellingen. De menu's zijn makkelijk te doorlopen en zijn behoeven geen uitleg.

Dan nu; het fotograferen zelf. Hoe zijn de foto's en filmpjes qua kwaliteit en vooral ook, doet het toestel wat het beloofd?

Het antwoord daarop is simpel; JA!!

De eerste testcase was een concert van Smith & Burrows in Paradiso. Perfect om de zoom, maar vooral ook de kwaliteit van foto's met weinig licht te testen. Het nadeel van dat concert; het kwam te snel en had nog weinig tijd gehad om de juiste instellingen te testen. Dus tijdens het concert nam ik meerdere malen dezelfde foto met verschillende instellingen.
Zodra je de juiste instellingen gevonden hebt voor de omstandigheden door te spelen met kleur instellingen, de flitsinstellingen, maakt de camera prachtige foto's. Ook de meest ingezoomde foto's waren haarscherp, daar waar je "vroeger" toch vaak een wat wazig-gepixelt resultaat kreeg.
Ook de filmpjes waren van zeer goede kwaliteit, zowel qua beeld als geluid. Enig minpuntje vond ik dat de camera zichzelf niet scherp stelde als je in- of uitgezoomd had. Klein correctie van de zoom moest daar dan aan te pas komen.
Ik ga graag naar de pier om uit te waaien, dus ben erg benieuwd naar de windruisreductie functie.

Afgelopen zondag ben ik de natuur in gegaan op zoek naar gelegenheden om de zoom verder te testen. De resultaten zijn best verbluffend. Een close up van de laatste besjes aan een heg ziet er uit alsof je een speciale macro lens gebruikt hebt.

Ik heb aardig wat foto's/filmpjes gemaakt en heb de batterij nog niet hoeven opladen. Ik kan daarom dus ook geen indruk geven van het batterij verbruik.

Conclusie: een fantastische camera in zijn (prijs)klasse. Als je (in tegenstelling tot mijzelf) wat meer de tijd neemt om de juiste instellingen te vinden voor het perfecte plaatje, krijg je zonder problemen prachtige foto's van geweldige kwaliteit.

Als we dan echte minpunten moeten gaan noemen, dan zijn dat meer de bijzaken, zoals geen beschermhoesje en de omslachtige manier van opladen. Een stekkerblok met USB ingang waar je de draad in moet steken waardoor de batterij oplaadt terwijl het nog in het toestel zit.
Een losse oplader had beter geweest evenals een 2e batterij.

Heb jij ook een Nikon Coolpix S6200 Zwart?

snel een foto knippen is er niet bij omdat de aan en uit knop vrij lang ingehouden meot worden. Ik heb hem nu twee dagen en de flitser laat het al af weten. en de batterij loopt gewoon leeg, bij mij in een dag gisteren het toestel niet gebruikt vandaag de batterij leeg.
ik ga hem terug brengen
Hmm, dat moet dan een fabrieksfoutje zijn bij jouw camera, kwestie van pech denk ik. Ik heb de laatste dagen toch wel erg veel foto's genomen, een stuk of honderd, maar de batterij zit nog op ongeveer de helft, en dat vind ik toch zeer netjes. En de flitser doet het bij mij uitstekend, en ja, ik gebruik hem erg veel. Ik zou gewoon een ander exemplaar eisen, je hebt gewoon de pech dat je een defect toestel hebt gekocht. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de S6200, de fotokwaliteit is uitstekend te noemen, voor deze prijs, en de zoom is ook ontzettend goed.
Dat je de genomen foto's niet kan bekijken zonder dat de camera helemaal aan staat is niet waar!

Als je de "play" knop 3 seconden ingedrukt houdt, dan krijg je de foto's te zien zonder dat de lens open gaat!
Mijn vrouw heeft er ook 1 en na 6 maanden gebruik is de zoomknop defect. Dus of vool zoom in of vol zoom uit en niets er tussen in. Meerderen die dit probleem hebben?