Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart Review

atlaste 13 december 2011, laatste update op 13 december 2011, 1.169 views

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart

Pluspunten

• 1200 pixels in de hoogte = nooit meer iets anders.
  • Contrast en kleuren zijn prima
  • Kortom, gewoon een erg goede monitor

Minpunten

• Thuiswerken is minder aantrekkelijk

Aangezien wij een software development bedrijf zijn, ben ik op zoek gegaan naar een monitor die recht doet aan hoe applicaties zijn gemaakt: met een verticale orientatie. Dit was een van de weinig monitors die een resolutie had van 1920x1200 ipv. 1920x1080 en dit is uiteindelijk de hoofdreden geweest dat we deze monitor hebben gekocht voor alle medewerkers. Inmiddels werken we er 4 maanden mee; de monitoren staan zeker 8 uur per (werk)dag per persoon aan.

Dit zijn de observaties:
- De keuze om voor een niet 1080p scherm te gaan is iedereen extreem blij mee. Let's face it: vaak wil je gewoon wat meer tekst op je scherm hebben zonder naar boven en beneden te scrollen -- zeker als je werkt met tools als Visual Studio, waarbij zowel links als rechts als boven en onder je scherm volstaat met schermpjes en dialogen, wil je juist dat extra stukje hoogte hebben. Maar ook voor dingen als Office is dit een stuk prettiger werken dan op 1080p. Deze paar centimeter extra maakt dat een aantal werknemers er inmiddels ook voor hebben gekozen om thuis dit specifieke scherm te kopen.
- Op dit moment heeft slechts 1 monitor gebreken vertoond: een lijntje van boven naar onder op het scherm. Verder niets waar ik me zorgen om maak; dat soort dingen gebeuren als je een stapel hardware koopt. Klantenservice was prima: gisteren gebeld, UPS komt vandaag de boel ophalen voor reparatie. Hopelijk blijft het zo: met dit soort dingen merk je altijd hoe goed de support afdeling is...
- Nog geen dode pixels gezien, op geen van de monitoren.
- Prijs is prima voor wat je er voor krijgt. Kleur is prima, contrast is prima, kortom: gewoon een prima monitor.
- Ik ben blij dat de monitor niet 'bloated' is met allerlei niet-monitor features zoals USB, TV, stroomsplitters, netwerkaansluitingen, kerstbomen en andere zut.

• Div DELL notebooks
  • Div. HP notebooks
  • Windows 7

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2443BW Zwart?

Vooral die negatieve eigenschap :-P
('thuiswerken is minder aantrekkelijk')

Waarom hebben jullie specifiek gekozen voor deze Samsung en niet voor bijvoorbeeld de Dell U2412M, als ik vragen mag?
De Dell beschikt nl. over een IPS paneel itt het TN paneel van de Samsung, wat voor zakelijke toepassingen (kijkhoeken ed.) wellicht interessanter is.

Of vallen de kijkhoeken van dit scherm ook goed mee?

Ik twijfel zelf nl ook al een hele tijd om mijn 17" 4:3 scherm te vervangen door iets groters, maar ik ben totaal niet gecharmeerd van de 16:9 schermen. Veel te breed voor de "winst" die je in de hoogte boekt.
De kijkhoeken van dit scherm vallen redelijk mee, het is beter dan wat je in de gemiddelde consumentenlaptop tegenkomt (wat ook niet echt moeilijk is natuurlijk). De U2412M heb ik op de uni ook wel eens voor gezeten (de 2443bw heb ik zelf) en de Dell is zeker beter, echter is de Dell ook 25% duurder. Gezien de 2443bw ook gewoon een degelijke monitor is met een prima beeld (voor de gemiddelde gebruiker) en 16:10 verhouding, zou ik als software-bedrijf (waar niemand dus waarde hecht aan exacte kleurweergave en iedereen redelijk recht voor zijn scherm zit) ook gewoon voor de 2443bw gaan. Ben je wat veeleisender en heb je meer te besteden dan zou ik zeker voor de Dell gaan.

De keuze voor dit scherm lijkt me ook niet zo vreemd, qua monitoren die betaalbaar zijn en geschikt om op te werken (dus geen pianolak, mat scherm en 16:10 of 4:3) is de keuze niet echt reuze.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 13 december 2011 15:01]

Waarom heb je voor deze Samsung gekozen? Ik begrijp dat 1200 pixels in de hoogte een stuk fijner werkt, maar dat zegt verder niets over de kwaliteiten van deze monitor tov andere die ook deze resolutie hebben. Daarnaast geldt het minpunt wat je noemt ook voor andere monitoren.
Ik vind thuis werken nog veel aantrekkelijker .
Soms moet je fysiek aanwezig zijn. Daar is niet aan te ontkomen maar verder is, voor mij thuis werken, ideaal. Ook veel goedkoper. (Auto- en brandstofkosten, reiskosten enz.).
Met de positieve eigenschappen ben ik het volledig eens. Prachtig scherm.
Binnenkort wordt er thuis een 27 inch met hoge resolutie geplaatst. Nog beter.
Waarom deze en niet een andere: binnen de categorie gekeken naar plussen en minnen - en vervolgens gewoon de goedkoopste gekozen van een goed merk. Zelf heb ik ervaring met HP, Dell en Samsung en merk dat ik tegenwoordig Samsung kwalitatief beter vind dan Dell en HP (ook voor bijv. laptops).

Voor een paar tientjes per monitor minder koop je bovendien al snel een extra monitor. Zo duur zijn die dingen immers niet...

Kijkhoeken zijn prima.

Heb de Dell nooit in mijn handen gehad - maar kan zeggen dat de monitor ook qua kleur niet onder doet voor de andere beeldschermen die ik om me heen heb. Ik denk dat je ze naast elkaar moet zetten om het verschil te zien.

De monitor die we naar reparatie hebben gestuurd werd ook gewoon prima afgehandeld en hadden we na een paar dagen gefixed en wel terug. Vind het wel charmant dat ze 'm repareren ipv. plat vervangen zonder er iets van te leren zoals ik van Dell support gewend ben; voor mij zegt dat iets over de kwaliteit - maar minpunt is uiteraard dat je de monitor iets langer kwijt bent.

Heb de IPS paneel specs even opgezocht op wikipedia en even getest op 'IPS panels do not lighten and show tailing when touched' --> dat heeft deze ook niet. Ik weet niet of deze IPS is of niet (en maakt me ook niet veel uit); kwalitatief zit het gewoon goed in elkaar.
'ze' zeggen dat IPS betere kleuren en kijkhoek heeft maar 'ze' noemen daarbij nooit het prijsverschil.. Daarnaast, als je een monitor goed kalibreert (dus niet de default instellingen) dan kun je ook heel wat bereiken. Ik heb zelf de Samsung 2443BW en Dell U2311H naast elkaar staan. Het verschil zie je wel maar het is maar hoe veeleisend je bent.