Arctic Silver 5 - 3,5 gram Review

_Tobias 12 december 2011, laatste update op 12 december 2011, 2.332 views

Arctic Silver 5 - 3,5 gram

Pluspunten

• Lage temperaturen, dus minder geluid

Minpunten

Warmtegeleiding Score: 4
Dit is mijn eerste review en ik ben 14
De plaatjes zouden in de tekst moeten staan, maar dat werkt niet. Kijk voor de grafiekjes bij de afbeeldingen beneden. (Kan iemand me hierbij helpen?)

Mijn notebook (HP Compaq 8510P) werd de laatste tijd erg heet: idle rond 50 graden. In Assassins Creed op 1680*1050 rond 80c. Ik heb eigenlijk nooit last gehad van de gpu. Idle netjes 15 graden en belast (game) rond de 45. Gezien de leeftijd van 3 jaar was de koelpasta behoorlijk uitgedroogd (ik heb het nooit vervangen i.v.m. garantie). De garantie is nu verlopen, dus tijd voor wat nieuwe.

Ik heb deze koelpasta gekocht omdat mijn eigen oude supergeleidende pasta kwijt was en ik de pasta van mijn notebook wilde vervangen. Deze pasta kwam tevens goed uit de testen die ik op verschillende sites gezien heb. Ik heb het spul gekocht bij de Hardwarewebwinkel, ofwel www.mnm-computers.nl. 1 tube van 3.5 gram (meer heb ik niet nodig, ik gebruik het alleen voor de standaard vervangingen, 1x in de 2 jaar) voor 8,25 euro inclusief verzending. Wel duur voor 3.5 gram.. Maarja.

Verpakking en installatie
Het pakketje kwam na 2 dagen aan, gezien ik het in de avond besteld had (na 9h). Het was een klein bubbelenvelopje met het tubetje erin. Op het eerste gezicht heel weinig. Na aankomst direct de laptop opengeschroefd/geklikt (het is heel makkelijk om de 8510p te openen, 3 schroefjes + 4 klemmetjes), koelstaaf eraf en schoonmaken, met nagellakremover de restanten van de oude pasta weghalen, en de nieuwe pasta smeren. Ik heb niet veel pasta gebruikt, ik heb hier niet zoveel ervaring mee omdat het koperen gebied van laptopprocessoren veel kleiner is dan de reguliere Intel Desktop processoren. Als je een tip hebt over hoe je het beste op een laptop-cpu en gpu kan smeren, zet even in een reactie.

Belangrijke specificaties van de notebook
Intel Core 2 Duo @ 2.4 GHz (T7700, 2 fysieke cores)
ATI/AMD Mobility Radeon HD 2600 (wat is het nou: ati of amd?)
Western Digital WD5000BEKT 500GB @ 7200rpm
1680*1050 paneel

Temperaturen in celcius Zie afbeeldingen beneden

Testjes
Idle: cpu @ 1%
Test 1: 1080p@60fps film renderen, cpu @ 97%
Test 2: Assassins Creed 1680*1050, 60Hz, cpu @ 70%

Deze pasta is een echte aanrader als je iets beters moet hebben. Je ziet aan de temperatuurverschillen dat er bij test 1 rond de 16c verschil in zit. Ik vind je de verschillen niet al te serieus moet nemen, omdat de OEM pasta al oud is. Al met al, een aanrader voor de laptop-dual cores (ook voor singlecores).

Heb jij ook een Arctic Silver 5 - 3,5 gram?

Hallo Tobias,

Voor een 14 jarige heb je het super gedaan. Als ik een klein beetje mag zeuren zijn er wel een paar puntjes. Als je iets met temps doet, moet je de variabelen aangeven en dat is in dit geval de kamer temp. Verder zou het heel mooi zijn als je in de grafieken de voor en na behandeling tegen elkaar zet, omdat het daar natuurlijk om gaat.

Verder vraag je naar het verschil tussen desktop en laptop uitsmeren van de koelpasta. Wat mij betreft is het enige dat je voor een kleinere proc minder nodig hebt, dat was het en volgens mij heb je het goed gedaan. Als het goed is heb ook een stevige bal stof uit je laptop gevist en daar gaat hij natuurlijk ook beter van koelen.

Tot slot, Amd en Ati waren vroeger 2 bedrijven en deze zijn samen gegaan, dus tegenwoordig maakt het geen bal uit.

Veel plezier met je volgende project, Alex