Creative Gigaworks S750 Review

7ven 12 november 2009, 1.732 views

Creative Gigaworks S750

Pluspunten

• Het is wonderbaarlijk mooi en vol geluid. Zodra dit set in combinatie wordt gebruikt met een goede geluidskaart is succes gegarandeerd.

Minpunten

• M-Port wordt slecht ondersteund
  • Bij standaardinstellingen te overheersende bas
  • Bij standaardinstellingen geluid teveel in de front (rear wordt dan bijna niet opgemerkt)

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Ondertussen bezit ik de bovenstaande speakerset langer dan een jaar. Eerst was het geluid redelijk maar na aanschaf van een Audigy 4 geluidskaart was het geluid echt optimaal.

Er zijn wat mij betreft 2 kleine minpuntjes. De prijs is aan de hoge kant, daartegenover staat een goede support die ik al een keer heb nodig gehad.
Een ander minpuntje is de aanwezigheid van een M-Port, zodra je echter beslist om een mp3 speler o.i.d. te kopen zodat je geen pc nodig hebt zodra je muziek wilt blijkt er slechts 1 of 1 kleine serie oude mp3 spelers te zijn die dit ondersteunen. Deze range wordt bij nader onderzoek niet uitgebreid.

Ondertussen zijn we heel wat jaartjes verder, de set werkt nog steeds als een zonnetje.

Over het geluid:
Basweergave: Is met de standaardinstellingen te overheersend, door de instellingen van de equalizer aan te passen voor de geluidskaart is het echter helemaal te verhelpen door de lage tonen wat te temperen.

De midrange en hoge tonen zijn bij standaardinstellingen al goed.

Verdeling van het geluid:
Bij de standaardinstellingen vind ik de verdeling te veel voorin (voorste speakers) liggen. Mogelijk ligt dat aan de kabels omdat ik de lange kabels gebruik voor de achterste speakers (ook nog verlengt). Over het algemeen wijzig ik de instellingen of via het remote kastje door rear en midrange 2 klikjes omhoog te zetten. Ook dit is in de audigy op te lossen maar eigenlijk zou dit niet nodig moeten zijn.

Momenteel overweeg ik om de set te koppelen aan een receiver of om het set te verkopen, persoonlijk vind ik het lastig dat de pc aan moet staan om muziek te luisteren.

Heb jij ook een Creative Gigaworks S750?

On topic. Wat betreft de aansluitmogelijkheden zou je nog kunnen nadenken over een DDTS-100 of iets degelijks. Daarmee heb je geen PC meer nodig om geluid af te spelen.

Zie hier een review van de combinatie. http://www.extremetech.com/article2/0,2845,1465361,00.asp

Via dit handige apparaatje heb ik TV, DVD, Wii, 2 computers en een equalizer aangesloten. Wat betreft de kwaliteit: Nog geen negatieve ervaringen. De set is ontworpen door Cambridge en de kwaliteit wordt veelal geroemd.

Mijn Logitech Z-5500 (RMA) en Creative Cambridge Megaworks 550 gaven ook goed geluid, maar de S750 is voor thuisgebruik een prima oplossing, zolang je geen losse componten wilt of kunt kopen.

En voor audiofielen is deze set een non-issue. Die gaan voor stereo.
Beetje karig.
Wat voor aansluitingen zitten erop?
Wat voor decoding ondersteunt ie?
Wat voor samplefrequenties?
Design van de boxen?
...
...
inderdaad, vrij karige review en je zegt bijna niets over de geluidskwaliteit. Je gaat alleen in op de details imho.

Zo kan het ook: http://tweakers.net/productreview/2846 ;)
Heb er zo al 3 gehad. Na een jaarke spele, op al dan nie te harde niveau's, scheide ze er gewoon mee uit...

Problemen die al voorgekomen zijn:

Krakend geluid
Installatie valt in zijn geheel gewoon uit, met een harde knal voordat die uitvalt
Compleet geen geluid meer na langdurig spelen
Dan heb jij wel héél erg veel pech gehad dat je precies de rotte appels eruit pikte. Maar met 3x ga ik haast twijfelen of de defecten wel volledig aan creative te wijten zijn. :?

Ik heb er een vanaf de eerste dag min of meer, en na al die jaren nog steeds een perfect setje. Alleen de centerspeaker plopt/kraakt een beetje als je de set aan/uit zet. Verder alles goed.
Hmmm. Vaag om een of andere reden dacht ik dat deze recentie en discussie veel recenter waren dan een half jaar geleden, duidelijk een goed moment voor meer koffie.

Ik kan je twijfel wel voorstellen maar ik krijg haast het gevoel dat het een kwestie is van de goede appels tussen de rotte uitpikken.

Ik heb deze set persoonlijk opgegeven na de tweede subwoofer de geest gaf in 3 jaar tijd. Allen bij normaal gebruik, datruim onder de VAF (vriending accepatie factor) liggen. Zeg onder de drie streepjes op de console bij 75% volume op het mixer paneel.

De eerste hield er bij mij al mee op na 6 maanden, wel een nieuwe gekregen van Creative in een redelijk vlekkeloos maar toch erg traag RMA traject.
De tweede subwoofer versterker gaf na anderhalf jaar de geest, ik had niet echt de tijd en zin om weer een RMA traject in te gaan en mijn vrije dagen zijn inmiddels heilig en ik weiger dus op DHL te gaan zitten wachten.
Ik heb de subwoofer opengeschroefd een aantal gammele componenten opnieuw vast gesoldeerd en een condensator vervangen.

Toen deed het systeem het weer, echter na een maand hield dat ook weer op omdat er inmiddels een ander component de geest had gegeven en ik voelde er weinig voor om steeds opnieuw naar brakke componenten te zoeken tussen de hars/lijm bende die creative / Camebridge soundworks aan de binnenkant van de subwoofer heeft gesmeerd. Dus ik heb het ding gecanabaliseerd en aan de kant geschoven en vervangen door wat meer hoogwaardige aparatuur.

Het kan dus zo zijn dat verkeerd gebruik een aantale brakke subwoofers opleverd echter de combinatie van een flinke versterker in een kleine, sterk verhitte, trillende doos en niet de meest hoogwaardige componenten kanook bij normaal gebruik een flink risico opleveren.

[Reactie gewijzigd door Zarkov op 29 januari 2008 10:18]

Helaas precies dezelfde ervaringen met 2 Creative/Soundworks sets. De eerste werd op verzoek van Creative zelf vervangen omdat er een ontwerpfout met uitbrand gevaar in zat. De 2e baswoofer/versterker set overleed na iets meer dan een jaar. Nu heb ik dus 10 satellietluidsprekers over en een flinke hoop ¤¤ verspeeld. Nooit meer Creative!!