Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 4,65" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium Review

_Grad_ 16 december 2011, laatste update op 16 december 2011, 6.682 views

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium

Pluspunten

• Scherm resolutie
  • Browser snelheid

Minpunten

• niet altijd even soepel/vloeiend

Update 16-12-2011: Flash
Update 16-12-2011: Mount onder Ubuntu

Na bijna 1,5 jaar de Samsung Galaxy S te hebben gebruikt, wachtte ik op een goede vervanger voor deze telefoon.
Ik ben een fanatieke flasher, volg threads van interessante roms en installeer zeker 1x per maand een nieuwe ROM.
Android 4.0 ICS (Ice Cream Sandwich) was had ik hierop ookal geinstalleerd, waardoor ik hopelijk een goede vergelijking kan doen van de hardware verbeteringen.

Ik heb de telefoon op 8 december 2011 gehaald na een tijdje op de reserveringslijst te hebben gestaan bij de Belcompany. Zij kregen die dag 2 binnen, en ik was gelukkig net de 2e op de lijst!
Ik heb het toestel genomen met een 1 jarig Vodafone abonnement 100 Bel&SMS&Web SMART en 340 euro bijbetalen, vanwege de huidige ontwikkelingen in de chip-wereld wilde ik niet vastzitten aan een 2-jarig abonnement.

Eerste indruk
Gigantisch! Het toestel is een stuk groter dan wat ik gewend was, maar gelukkig niet dikker. Hierdoor is hij niet opvallend in de broekzak en kan ik hem comfortabel meenemen.
Het opstarten voelt een stuk sneller dan op de Galaxy S, wat waarschijnlijk door de dual-core processor komt.
Na mijn google gegevens te hebben ingevuld begroette het startscherm mij met een eerste tutorial, waarna ik aan de slag kon.

Scherm
Het scherm is prachtig om te zien en websites zijn prettig om te lezen. 's Ochtends bij het onbijt (vanwege het ontbreken van een tablet) lees ik vaak websites als nu.nl, tweakers.net en frontpage.fok.nl (de niet mobiele versie).
Ik hoef maar een klein beetje in te zoomen om de letters leesbaar te maken en er voldoende informatie overblijft voor een mooi overzicht.
Een nadeel vind ik nog wel het PenTile-matrix scherm, wat zorgt voor kleine 'gaatjes' in de pixels, maar die zijn alleen te zien als je het scherm erg dichtbij houd. Het is op zich geen probleem, maar ik vind het wel een minpuntje.

Camera
De camera is al beschikbaar van het lockscreen, door de cirkel naar links te verslepen in plaats van naar rechts. Hierdoor kom je gelijk in de camara-modus en kan je snel de foto maken.
En met snel bedoel ik ook echt snel. Binnen een halve seconde nadat je op de knop het gedrukt, staat de foto in je galerij. Hierdoor kan je sneller de momenten op de gevoelige plaat vastleggen dan bij andere telefoons met camera.
Leuke extra features zijn de panorama modus en live achtergronden bij video's.
In panorama modus kan je het toestel ronddraaien en 1 lange foto maken, met alle details erop. Nadeel hiervan is dat de resolutie erg word teruggeschroefd en je draait al snel 'te snel', waardoor er vegen lijken te komen op de foto. Desondanks is het een erg leuke feature om op verjaardagen bijvoorbeeld iedereen in 1x op de foto te zetten.
De live achtergronden op video's is een gimmick die voor mij geen toegevoegde waarde heeft. Het lijkt ook niet goed te werken, hij maakt soms rare keuzes over de objecten die hij als achtergrond beschouwd waardoor soms hele personen niet op de video komen.

Een laatste punt waar ik erg over te spreken ben is dat je gewoon een foto kan maken terwijl android aangeeft dat er bijna geen stroom meer in zit. Dit was soms bij Gingerbread een hekelpunt, maar dit hebben ze nu gelukkig opgelost.

Gebruiksgemak
Ik had android 4.0 ICS al een tijdje in gebruik op de Galaxy S, waardoor er in dat opzicht niet veel nieuws meer voor mij was.
Het is even wennen om de widgets te plaatsen, vooral als je oudere versies gewend bent van android. Dit gaat nu namelijk via de application drawer, in plaats van een 'long press' op het homescreen.
Voor de rest vind ik het super gemakkelijk om android te gebruiken, en kreten van iPhone gebruikers of Windows Mobile over de moeilijkheidsgraad kan ik totaal niet plaatsen.

Applicaties
Via de knop rechtsonderin de balk die altijd op het scherm is, kan je een lijst met recent geopende applicaties openen. deze lijst is overzichtelijk en door een applicatie naar links of naar rechts te schuiven word deze uit de lijst gehaald.
Om applicaties te openen kan je hem opzoeken via de 'drawer', of deze natuurlijk in folders op je homescreen zetten.
Verder heeft Google twee shortcuts toegevoegd voor de Market en Settings, respectievelijk in de drawer rechtsbovenin en bovenin als je de notifications naar beneden sleept.

Browser
De browser is de snelste mobiele browser die ik tot nu toe heb gezien. www.tweakers.net op Wifi is voor mijn gevoel binnen 1 seconde geladen, het flitst gewoon op het scherm.

Ook een grote vooruitgang is het is het browser met meerdere windows. ik heb het limiet nog niet ontdekt, maar het lijkt erop dat je zoveel windows mag openen als je wilt. Ook dit werkt vloeiend en snel.

Een nadeel is helaas dat Flash nog niet beschikbaar is voor Ice Cream Sandwich op het moment van schrijven (12-12-2011), want ik kijk graag een filmpje terwijl ik op de wc zit oid.

Wat mij ook opviel is dat gif-animaties het beter doen dan op Gingerbread. getest op http://senorgif.com

Bij de eerste keer opstarten van de browser vraagt hij om je inloggegevens, waar ik eerst het nut nog niet van inzag.
Maar toen ik dit had gedaan, viel me op dat hij al mijn bookmarks had geimporteerd! Ik vond dit ontzettend handig, omdat ik nu een centraal punt heb om mijn bookmarks bij te houden.

Performance
De interface werkt soepeler dan op de Galaxy S, wat toe te kennen is aan de hardware versnelling en de dual-core processor.
In het 'Settings' menu heb je de keuze onder 'Developer Options' GPU versnelling aan te zetten voor applicaties die het niet zelf hebben toegevoegd, maar de meerwaarde hiervan heb ik niet kunnen zien.
Ik gebruik bijvoorbeeld de applicatie Any.Do, om kleine todo lijstjes per dag bij te houden en af te strepen.
Bij het inladen van de tasks, komen ze geanimeerd vanaf de linkerkant in vliegen.
Dit gaat bij 1 of 2 tasks nog wel soepel, maar daarna komen ze erg schokkerig binnenvliegen. Mijn verwachtingen op dit gebied lagen wat hoger.
Het kan natuurlijk komen omdat de applicatie nog niet geoptimaliseerd was voor Ice Cream Sandwich, of vanwege het feit dat de UI-thread niet dedicated is en geen real time priority heeft. (bron: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1380103)

Batterij
Wat ik van het veelvoudig flashen heb geleerd is dat android zijn batterij gebruik "inschat", waardoor hij soms al uitgaat terwijl er nog genoeg 'juice' in de batterij zit. ik heb de telefoon nu 4x opgeladen, en de batterijduur werd alsmaar beter. Ondertussen kan ik 1,5 tot 2 dagen met mijn telefoon doen voordat hij weer zeurt om aan het lichtnet te worden aangesloten.

Bereik
Het bereik is goed, hij is nog maar zelden teruggevallen naar GPRS.
Helaas heb ik al wel twee keer gehad dat hij soms helemaal geen bereik had qua data, terwijl ik normaal op die plek wel gewoon data heb. Ik weet niet waardoor dit komt, maar het had alleen betrekking op data. Ik kon namelijk nog wel gebeld worden.

Toekomst
Ik wacht nog op een ROM via XDA waarmee rooten & unlocken makkelijk/veilig is, zodat ik in elk geval de chipset op zijn bedoelde waarde kan zetten (1,5 ghz cpu en 384 mhz gpu). Ik hoop dat dit in elk geval bepaalde animaties vloeiender maakt dan wat ze nu zijn.
Zodra ik hier ervaring mee heb, zal ik deze review updaten.

meer screenshots zijn te vinden op:

Update 16-12-2011: Flash
Blijkbaar heeft Adobe niet stilgezeten en vanochtend kon ik Flash downloaden!
Dit natuurlijk gelijk gedaan en op weblog.fok.nl wat filmpjes bekeken. Alle filmpjes spelen heerlijk vloeiend af, zonder schokken. Dit was zeker een vooruitgang op de Galaxy S, die er soms nog wel eens moeite mee had.

Update 16-12-2011: Mount onder Ubuntu
Vanochtend besloot ik een backup te maken van de foto's die ik had gemaakt met het toestel.
Toen ik het toestel aansloot op mijn laptop met Ubuntu 11.10, kreeg ik op mijn telefoon wel een melding dat hij was aangesloten, maar op mijn laptop bleef het akelig stil.
Ik had dit ook al met mijn Galaxy S met ICS, maar ik dacht dat dat aan de ROM lag die toendertijd nog in beta was.
Na even googlen kwam deze site naar boven:
Binnen 5 minuten was ik klaar met de tutorial en werkte alles naar behoren.
Ik laat voor mezelf het in het midden of het een goed of slecht punt is van de telefoon (in de link staat een uitleg waarom ze van Usb Mass Storage zijn afgestapt en overgegaan zijn naar Media Transfer Protocol).
Ik ben namelijk aan de ene kant gewend dat je op linux iets meer moet doen om bepaalde dingen aan het werk te krijgen.
Aan de andere kant is het natuurlijk jammer dat deze stappen moeten gebeuren.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium?

Negatieve eigenschappen:
(nog) geen Flash

Dat begrijp ik even niet, ik wil zeggen dat het toestel los staat van Android en dat Flash meer voor de ICS opgebouwd moet worden en niet door Samsung of Google. Dus voor dat krijg je een minpuntje, maar voor de rest een leuk review. :)
Ik snap je punt, het is niet de schuld van Google of Samsung dat flash er niet op zit.
Ik vind het alleen wel de gebruikerservaring schaden, omdat ik niet meer alle websites kan bekijken die ik met Gingerbread wel kon.
Hrt is misschien meer een waarschuwing, maar voor mij wel een minpunt van het toestel en voor sommige misschien wel dat ze een andere toestel kiezen.
Ik ben vanaf woensdag zelf ook een bezitter van de Galaxy Nexus, ik vind het ook wel jammer dat Flash (nog) niet er is, maar ze zeiden dat ze het zouden uitrollen voor 4.0.1-gebruikers.

Wat ik wel weer goed vind, is dat de HTML5-technologie ook aan te pas zal komen bij ICS. Wat dus een voordeel zou hebben om tóch zonder flash weer dingen te gaan bekijken op websites.

Ik begrijp je punt trouwens ook dat het een waarschuwing is, maar ik vind dit echter niet het minpunt, want softwarematig ligt dat toch echt bij Android en niet bij Google en/of Samsung, maar dat ligt bij Adobe zelf.

Het is misschien nu nog wel een beetje troep met de ICS, omdat het nét nieuw is, maar let maar op hoe het later zal zijn met ICS, een volwassen besturingssysteem. ;)
ik vind het eigenlijk helemaal geen minpunt voor de review, je reviewt een toestel, het heeft er niks mee te maken wiens schuld het is, het idee van een review is dat je de gebruikerservaring beschrijft. En op zich is het wel de schuld van samsung, want als ze flash belangrijker vonden dan android 4 dan hadden ze gewoon 2.3.5 erop gezet, dat hebben ze niet gedaan, en dat is best logisch, maar dan is het ook meer dan logisch dat het als een minpunt gezien wordt dat er geen flash op zit.

het wordt alleen nog erger zodra er updates komen voor bestaande toestellen, want dan wordt er functionaliteit weggehaald.
Oh, het is dus de schuld van Samsung dat Android 4.0.1 erop is gekomen. Volgens mij is het meer gekomen dat het tijd werd om een goed functionerende besturingssysteem op telefoons te gooien, vanwege het feit dat er gebruikers zijn die nu nog steeds Android 1.6 hebben en de anderen weer de 2.1. Net zoals de iOS, willen zij met ICS hetzelfde bereiken.

Over het Flash, is gewoon het feit dat de schuld niet bij Samsung ligt, maar bij Adobe. Adobe is diegene die het uitbrengt en niet Google of Samsung. Als de reviewer over Flash een minpunt geeft over dit toestel, staat het helemaal LOS van het toestel zelf. Ook kan de reviewer zich bedenken om Flash-toepassingen in te schakelen en/of een ander browser installeren, totdat de echte Adobe Flash zelf in de Market beschikbaar zal zijn.

Er zijn dus zat mogelijke andere alternatieven om Flash op een ICS-toestel te krijgen, alleen het gaat erom, hoe lui je wilt zijn en dan een minpunt geven. Gebruikerservaring? Dat is mijn gebruikerservaring, ik zoek de alternatieven als iets niet wilt of als ik een nieuw besturingsysteem heb. Ik heb zelf de Galaxy S, maar Skyfire die dus Flash-ondersteuning heeft. Geen problemen? Android 4.0.1 is nieuw, geef het de kans om uit te laten rollen en zoek alternatieven totdat het app zelf ter beschikking komt voor ICS.

Standpunt: Fabrikanten willen graag af van Adobe Flash, omdat de HTML5 functionaliteit het binnenkort gaat maken in het wereld, als je kijkt naar Apple die géén contract met Adobe heeft afgesloten om Flash te laten draaien. (Volgens mij zit er al stukje HTML5 in iOS5 (Kan me vergissen)). Dit gaat dus ook net zo hard met Android.

Als je al een fanatieke flasher bent die elke maand een ROM verwisselt, dan denk ik toch dat hij wel wist met 'gebruiksgemak' en hoe het allemaal zit in de Androidwereld, wil je nog steeds zo'n discussie aan? Challenge accepted.
Wow, dude kalm aan! Er zijn vast betere plekken om hierover te discussieren dan in de comments van deze review.
Dat je het niet met me eens bent, best, maar om me dan maar gelijk lui te noemen?

Ik vind het jammer dat je het nodig vond zo ver te gaan.
Excuses, heb me misschien hierin wat laten slepen, maar om toch even feiten op een rij te zetten.
Je review leest lekker weg, alleen de plaatjes, als iets irritant is, is het wel dat je steeds op een link moet klikken om het plaatje/de foto te zien. Op dit moment krijg je 3 sterren van me, zet je de foto's er zo in dat ik ze meteen kan zien krijg je er 4!
ik heb nu de afbeeldingen erbij gezet, maar ik krijg ze niet in de text!
de syntax is toch gewoon: '[afbeelding1]' (zonder quotes natuurlijk) etc?

[Reactie gewijzigd door _Grad_ op 12 december 2011 19:18]

Of je laat ze op je picasa staan en doet het even met het volgende:
[url=http://groot.jpg][img]http://klein.jpg[/][/]

Voor de rest een mooie uitgebreide review, ga zo door!!!

[Reactie gewijzigd door martin149 op 12 december 2011 19:49]

Ik zie dat jij jou settings enzo allemaal in het engels hebt. Is dat ook te veranderen in NL?

En hoe is het toetsenbord? Fijn in gebruik? Auto correct etc?
Hij staat standaard ingesteld op Nederlands, met alle autocorrectie opties aan!
Ik vind zelf de interface fijner als het in het Engels is, vandaar.

Toetsenbord werkt heerlijk, zal mede komen de grootte van het scherm.
Ook de extra opties als text selecteren en kopieren/knippen plakken werken goed
een heerlijke review, leest makkelijk weg en behandeld precies de interesse puntjes die ik had.

Ik overweeg al een tijdje om een nieuwe telefoon te kopen, en denk dat de galaxy nexus het wordt. (tenzij er nog meer schatjes in de picture komen)

bedankt voor de review, 4 sterren voor u!

groetjes
Waar heb je een goede 100% werkende ROM voor de Nexus S vandaan dan?
Sorry?
Ik heb geen Nexus S gehad, maar een Galaxy S (i9000).
Het googlen van een probleem behoort jammer genoeg niet tot de skillset van een normale gebruiker

Verder is het een fijne review, leest lekker weg.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 16 december 2011 13:54]

Weinig 'normale gebruikers' draaien Ubuntu, maar zullen een Windows installatie hebben draaien, waarbij dit geen probleem is.
Ik heb sinds dinsdag ook een Galaxy Nexus maar ik ben helemaal niet tevreden over het scherm. Hij is super helder en scherp maar op normale brightness zie ik een lichte 'linnen' structuur vooral bij egale kleuren. Heeft _Grad_ of iemand anders met een GNexus dit ook? Of heb ik een slecht exemplaar?
Heb ik ook, mocht dit een "defect" zijn dan hoor ik het graag
Ik ben sinds vrijdag ook in bezit van een I9250

Ik krijg totaal geen verbinding met KIES. ook niet op een andere PC's.

iemand een idee?
Is Kies niet iets van samsung wat alleen werkt met TouchWiz interface?
Ik had ook altijd problemen met verbinden als ik LauncherPro (launcher vervanger) had draaien ipv TouchWiz.
Aangezien deze telefoon geen software van Samsung bevat, maar puur Android, denk ik niet dat het zal werken.

Ik heb hier verder geen research op gedaan, dit is een conclusie die ik die op basis van ervaring, dus ik kan het fout hebben.

Ps.
Waarom wil je eigenlijk dat draak van een programma gebruiken?
om softwareupdates uit te voeren en het toestel te backuppen.
wat zou jij adviseren dan?
Software updates zijn "ota", oftewel Over The Air. In settings -> about -> system updates kan je controleren of er een nieuwe versie is.

Voor backup zijn apps te downloaden die een backup maken op de telefoon zelf (titanium, myBackup) die je dan kan kopieren naar een pc.
Zelf gebruik ik google om mijn contacten op te slaan, en de rest boeit me niet.

Ik weet niet of er synchronisatie programma's zijn die alles voor je op slaat op de pc.
Oke helder.
Nu heb ik het probleem dat mijn gsm netwerk regelmatig wegvalt
Ik moet dan de accu uit het toestel halen daarna functioneert ie weer

Nog iemand meer problemen mee ? Of een oplossing?
-foutje-

[Reactie gewijzigd door _Grad_ op 27 december 2011 08:56]