WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD3200BEVT, 320GB Review

nika 12 december 2011, laatste update op 12 december 2011, 849 views

WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD3200BEVT, 320GB

Pluspunten

• stil!
  • mooie grootte voor m'n PS3 tegen een redelijk gunstige prijs
  • behoorlijk rap voor een 5.4k hdd

Minpunten

• mogelijk wat warmer dan andere 5.4k hdd's

Ik heb deze HDD gekocht ter vervanging van de standaard 40GB in mijn PS3 fat. Na het inbouwen is het eerste dat me opvalt dat deze HDD fluisterstil is. De originele HDD in de PS3 (nu 4 jaar oud) maakte duidelijk een spinnend geluid. M'n PS3 is nu gewoon stil bij het aangaan!

Er wordt wat geroepen over de warmteproductie van deze HDD. Dat is naar mijn idee vooral gestoeld op het feit dat Western Digital de schijf een iets groter warmtebereik geeft t.o.v. andere 5400rpm schijven. De schijf wordt volgens WD max 60grd bij gebruik t.o.v. de 55grd die op de meeste andere schijven wordt aangegeven. Ik zelf merk niet aan de PS3 dat de fan harder of eerder blaast dan normaal na het inbouwen van deze schijf.

Rede voor de upgrade was overigens puur voor de ruimte, niet voor de snelheid. Tests laten zien dat een 7200rpm of een 5400rpm HDD weinig verschil maken t.o.v. elkaar als het gaat om load times etc. De tijdswinst van een 7.2k t.o.v een 5.4k drive is vooral psychologisch. Ik heb dus (ook vanuit het oogpunt van de warmteproductie) gekozen voor een 5.4k drive. Deze Scorpio Blue komt bovendien in deze test bij Tom's Hardware als bijzonder goed presterend uit de hoek.

Inbouwen in de PS3 was overigens zeer eenvoudig voor de mensen die een vergelijkbare stap willen doen. Er staat een heldere handleiding op iFixit.

Heb jij ook een WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD3200BEVT, 320GB?