Samsung Syncmaster 204B Zilver Review

Saturnus 13 augustus 2007, laatste update op 20 augustus 2007, 1.028 views

Samsung Syncmaster 204B Zilver

Pluspunten

• Groot
  • Hoge resolutie
  • Hoogte verstelbaar
  • MagicRotation
  • VGA en DVI (inc. kabels)
  • Snel (5ms)
  • Mooi design

Minpunten

• Slechte weergave bij gebruik MagicRotation
  • Geen S-Video

Algemene beoordeling
Ik kocht dit scherm omdat het:
1. Een groot scherm is.
2. Een hoge resolutie heeft.
3. Een snelle reactietijd heeft.
Dingen als het 90 graden draaien en het in hoogte verstellen waren alleen maar mooie extra's. :)
Zoals altijd bij Samsung krijg je topkwaliteit en een mooi design, dus betaal je iets meer dan bij de rest.

Featureset
Maximale resolutie van 1600x1200 @ 60Hz, dat werkt zeer goed, veel past op het scherm en horizontaal scrollen (links-rechts schuiven) is nauwelijks nodig.
Het scherm is redelijk groot. 20.1" of bijna 51cm. In deze tijd is het al niet meer super groot, maar je kunt er fijn je werkt op doen.
De monitor heeft zowel een VGA als DVI ingang. In feite kan je er 2 PC's op aan sluiten omdat je tussen VGA en DVI kan switchen met 1 druk op de knop. (Je moet de detectie dan wel uit hebben staan.) Beide kabels worden trouwens meegeleverd.
Het scherm heeft geen S-Video ingang, echt missen doe ik het niet, maar het was wellicht handig geweest.
Zoals gezegd is het scherm dus in hoogte (de MagicRotation functie); je draait het complete scherm 90 graden naar rechts, dit zou heel handig kunnen zijn voor bepaalde programma's of mensen die echt veel met video's doen, ze zouden 2 van deze schermen naast elkaar kunnen zetten. Jammer is alleen dat de pixels blijkbaar op een bepaalde manier stralen, hierdoor lijkt (of is) het zo dat als het scherm 90 graden gedraaid is het erg onscherp is, en de inkijkhoek (links rechts) wordt ook drastisch kleiner...ik schat totaal 40 graden, maar er zal wel aan te wennen zijn.
Nog een mooi punt is dat het beeldscherm in hoogte te verstellen is, als je languit hangt trekt je het scherm ook even mee omlaag. Het zou fijn zijn geweest als het scherm nog iets hoger kon, want eigenlijk kijk ik nog steeds naar beneden in plaats van recht vooruit.
Het beeldscherm zelf is ook nog aardig ver naar voren en achteren te bewegen (kantellen), ook handig samen met de hoogte functie.
Onder het beeldscherm zit nog een draaischijf, die ik ook bij andere Samsung beeldschermen aantrof. Lekker makkelijk om je beeldscherm snel te draaien.

Kleurweergave
Ik kan dit niet met een ander groot scherm vergelijken. Het lijkt mij goed, maar niet super goed of perfect of 100% natuur getrouw.

Helderheid en Contrast
Je kunt hem zo instellen dat die ongelooflijk helder is, bij mij doet dat pijn aan de ogen :9 , voor alle beeldschermen die ik gebruikt heb zette ik het meestal rond de 50%/50% (Helderheid/Contrast), bij deze 204B heb ik het op 25%/40% staan, dit klinkt/lijkt erg donker, maar daar wen je wel aan, en dan is het geen probleem meer. Ik doe dit om rust te krijgen zodat het beeldscherm eigenlijk hetzelfde is als wat er achter en naast je beeldscherm zit, anders krijg je hoofdpijn en wordt je helemaal gek. :P

Ghosting
Het zal er wel iets zijn, want er is merkbaar verschil tussen 5ms en 4ms, maar ik persoonlijk heb er geen last van. Ik game minder dan vroeger en dan nog gaat het prima. Je zou erop moeten letten om het te zien.

Pixeldefecten
Tot op heden geen enkele dode (sub)pixel kunnen vinden, maar dat is ook de verwachting van een topmerk als Samsung. Als je de dode-pixel test doet kan het zijn dat je even schrikt, maar na even met de vinger erover te gaan blijkt het stof te zijn. :9

Bouwkwaliteit, Afwerking en Vormgeving
Dit is persoonlijk natuurlijk, maar soms zie je beeldschermen met een enorme rand om het echte scherm, dat ziet er niet uit, gelukkig is de rand voor de 204B minimaal, een goed punt. 6 kleine knoppetjes rechts onder. Het formaat van de poot...ik erger me er niet aan, maar blij kan je er ook niet van worden. :P Het zal wel nodig zijn om het gewicht te dragen.
De kleur combinatie van zwart met zilver pas bijna overal wel. Niet het saaie zwart of wit. De zwart/zilver combinatie geeft je rust.

Net 3 weken nadat ik hem kocht daalde de prijs met bijna 20% :( Intussen zelfs 45% ... Maar des te beter voor huidige kopers, omdat dit beeldscherm echt een aanrader is. Twee naast elkaar lijkt me ook niet mis. Dus krijg je waar voor je geld? Absoluut!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 204B Zilver?

Ik heb dit scherm sinds mei en heb het gekocht voor 318,50 dus voor mij is er een prijsverlagind van een halve euro tot nu toe :). Ik vind je review erg mooi en overzichtelijk. ik kan mij erg vinden in je bevindingen.

Ik wil graag zeggen dat de 204B (en veel andere Samsung Syncmasters) merkbaar veel betere kleuren heeft dan andere schermen. Wanneer ik bij vrienden zit merk ik het verschil. Ik gebruik Magic color, een goede functie van dit scherm. Met Magic color worden de kleuren veel contrastrijker en voor mij mooier. Verder wilde ik zeggen dat bij het roteren van het scherm de beeldkwalitet inderdaad daalt, maar het is een extraatje en ik gebruik het alleen bij tekstverwerken (1 hele pagina mooi in beeld en dan maakt het kwaliteitsverlies niet zo uit)

Veel plezier met je scherm in de toekomst!

[Reactie gewijzigd door philotra op 15 september 2007 21:17]

Dank je wel. :)
Dat de kleuren van de Samsung SyncMaster's beter zijn dan andere merken had ik wel verwacht maar gelukkig bevestig je het. Ik zal ook weer eens gaan kijken naar die programma'tjes die erbij zaten. Volgens mij had ik er eerder problemen mee, maar dat weet ik niet zeker.
Het is waar wat je zegt over de kwaliteit en het draaien. Het is jammer dat het iets slechter wordt, maar we moeten al blij zijn dat we deze functie hebben.
Jij ook nog veel plezier. :w