Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 4 16GB Zwart Review

idelight 11 december 2011, laatste update op 11 december 2011, 956 views

Apple iPhone 4 16GB Zwart

Pluspunten

• Opnamekwaliteit, design, stabiliteit en betrouwbaarheid

Minpunten

• Accuduur en bereik

Dat een Apple-liefhebber flink de portemonnee mag trekken wanneer hij of zij alle producten wil hebben, moge duidelijk zijn. Ik ben, als student, niet in de positie om dat te doen. Ookal zou ik het willen. Na lang sparen kreeg ik de mogelijkheid om de iPhone 4, destijds de nieuwste telefoon op de markt, te kopen. Graag deel ik mijn ervaringen met jullie, het is mijn eerste review.

Algemene beoordeling
Het toestel kocht ik niet voor de looks, maar deze mogen er zeker zijn. Het toestel ligt fijn in de hand en past goed in de broekzak. Persoonlijk vind ik het erg fijn dat het scherm en de achterkant kaarsrecht zijn en de hoeken de rond. Ik koos voor iOS en de iPhone omwille van de stabiliteit, de uitgebreide beschikbaarheid van applicaties en het 'alles werkt'-principe. Dat dit toestel mij op die punten zeer tevreden stelt, moge duidelijk zijn.

Featureset
Wat kan dit toestel eigenlijk niet? De iPhone 4 is snel en stabiel. Het toestel doet geen dingen dat het niet kan, wat het doet, doet het goed. De meeste dingen gaan vloeiend, zoals de navigatie via Google Maps en het spelen van spelletjes. Minder vloeiend is het surfen, dat gaat toch een beetje met horten en stoten. Het gaat wel snel, maar ik heb met smartphones gestoeid die websites iets vloeiender laden.

Bereik
Het bereik van de iPhone 4 is naar mijn mening over het algemeen voldoende, maar soms ook echt slecht. De bekende antennebug stoort me mateloos, je mag van een telefoon van deze prijsklasse verwachten dat bellen een echte beleving is. Dat de telefoon outclassed wordt door budgettelefoons qua bereik mag Apple zich serieus aanrekenen. Het bereik van 3G valt me overigens alles mee, ik heb vooral bij het bellen last van haperingen.

Accuduur
Bij aanschaf wist ik dat de accuduur van deze telefoon niet geweldig zou zijn. Na driekwart-dag gebruiken is de accu echt aan opladen toe. De iOS5 accu-bug is mij ook opgevallen en ik heb er aantoonbaar last van. Toch lukt het me al met al om 's ochtends vroeg de deur uit te gaan zonder oplader en 's avonds laat thuis te komen zonder onbereikbaar te zijn geweest.

Gebruiksgemak
Een logische telefoon, die iPhone 4. Ik toets het gebruiksgemak altijd aan mijn moeder. Kan zij ermee overweg, dan zit het goed in elkaar. Vijf sterren op dit gebied, zegt dat wat over de telefoon of over mijn moeder? Ga maar uit van het eerste.

Design
Ik vind het persoonlijk een erg mooie telefoon, het design bevalt me enorm. Jammer genoeg de eerste krasjes...

Bouwkwaliteit
Over het algemeen is de bouwkwaliteit van het toestel goed. Echter heb ik veel iPhone 4 toestellen in mijn omgeving zien sneuvelen. Regelmatig zie ik iPhones die echt eens langs carglass moeten, met sterren in het scherm waar je u tegen zegt.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Dit zie ik als één van de krachten van de iPhone en van iOS. In een half jaar is het toestel ongeveer drie keer gecrasht, waarbij alleen het programma uit ging. De rest van het systeem blijft prima draaien. Ik zet het toestel uit gewoonte regelmatig aan en uit, dit maakte veel verschil bij mijn vorige toestellen. Bij de iPhone merk ik echter geen verschil, dit geeft aan dat het systeem goed gebouwd is.

Opnamekwaliteit
Ik heb foto's gemaakt waar fotografen jaloers op zijn. Er zijn genoeg leuke app's die de kwaliteit van de opnamen nog meer verbeteren. Ook de 720p video gebruik ik regelmatig en zou ik echt als spatscherp willen betitelen.

Afgezaagd onderwerp; het is erg veel geld voor een telefoon. Aan de andere kant, je koopt bij Apple nooit een kat in de zak. Zou ik hem achteraf voor dezelfde prijs kopen? Ik denk het niet, maar dat zegt meer over hoe ik er financieel voorsta dan over het toestel!

Goed in de dingen die hij doet, een fantastische gadget met een superieure opnamekwaliteit.

Heb jij ook een Apple iPhone 4 16GB Zwart?

Meer advertenties

Erg leuk geschreven, vier sterren!
Als je zulke mooie foto's kan schieten met de iPhone 4, dan moet je die natuurlijk wel laten zien in je review ;) .