ASRock SATA3 Card Review

Laa2 11 december 2011, laatste update op 11 december 2011, 4.701 views

ASRock SATA3 Card

Pluspunten

• Prijs!
  • Doorlussen HDD LED's met meegeleverd kabeltje

Minpunten

• Haalt niet maximale performance, geeft wel grote verbetering.
  • Aanvullende drivers nodig voor betere prestatie.

Drivers en support Score: 5
Ik heb dit kaartje gekozen omdat ik een SATA2 moederbord (MSI 790FX-GD70) heb en een SATA3 SSD (Crucial M4 128GB). Ik had nog PCI-e sloten over en dit kaartje is erg goedkoop (eur 16,-). Kan het altijd proberen voor dat geld. Bij Azerty gekocht binnen een dag kon het opgehaald worden.
Als OS gebruik ik Win7 64.

Wat zit er in het doosje?
  • De kaart
Het kaartje bevat 3 sloten;
  • Top SATA3
  • Bottom SATA3
  • Extern e-SATA
De Bottom SATA3 en de e-SATA worden gedeeld. Als je dus 1 schijf aansluit zoals ik moet je de top gebruiken. Dit staat ook duidelijk in de handleiding.

Het kabeltje vanaf je moederbord naar de HDD Leds op je computerkast kun je doorlussen via het ASROCK kaartje. Kun je ook de SSD activiteiten op het LEDje waarnemen. Het ASROCK-kaartje heeft 2 aansluitingen hiervoor;
Kabeltje vanaf het moederbord
Kabeltje naar de LED’s op in je kast. Dit kabeltje is meegeleverd.

Dus;
  • PCI-e kaart in je moederbord drukken
  • SSD aansluiten in de top SATA aansluiting
  • Kabeltje van de HDD leds op het moederbord losmaken en aansluiten op de ASROCK kaart
  • Meegeleverde kabeltje aansluiten op het moederbord en op de ASROCK kaart
Best te doen.

Booten
Na aanzetten verschijnt kort de BIOS van het kaartje in beeld.
Daarna start de PC gewoon op.
De eerste keer wordt zowel het kaartje als je SSD opnieuw automatisch herkend door windows.
Geen aanvullende drivers nodig/geinstalleerd.

Performance
Dan de PC starten;
  • Na 26 seconden verschijnt het windows logo
  • Na 46 seconden branden de LEDs op het moederbord
  • Na 51 seconden kun je de gewenste gebruiker kiezen
Totaal dus 51 seconden.
Dit zegt echter niet zoveel omdat ik dit voor installatie niet gemeten heb.

Ik heb voor installatie wel een meting gedaan met CrystalDiskMark 3.0.1 x64, default instellingen.
Ik heb verschillende metingen gedaan en heb gezien dat dit nogal kan verschillen per keer. Hecht dus niet te veel waarde aan de absolute getallen, maar kijk naar de trend.

Zoals je kunt zien zijn de Seq en de 512K Reads fors toegenomen. De writes zaten al tegen het MAX (175MB/s) aan. De 4K en met name de 4K QD32 waarden zijn echter fors afgenomen.

Vervolgens toch maar de laatste Marvel-drivers gedownload en ge´nstalleerd;
Je ziet dat met name de 4K QD32 waardes stijgen.

Als je nu de situatie voor en na vergelijkt zie je dat alle waardes ongeveer gelijk blijven en dat met name de Read-waarden van de SEQ en de 512K fors zijn gestegen, al worden de maximale waardenvan SATA3 niet gehaald. Als ik dat wil moet ik echter een ander moederbord kopen met een heel andere prijs...

De kaart is aantoonbaar een hele verbetering. En dat is me die eur 16,- wel waard.
Kortom; dik tevreden!

<update> Nog wat kleine tekstuele aanpassingen...</update>

Heb jij ook een ASRock SATA3 Card?

Informatieve review!

Je hebt het led kabeltje perfect uitgelegd,

Ik had dit aan Asrock gevraagd maar had bij jou moeten zijn , thanks;)

Ik heb dit kaartje ook in gebruik omdat mijn mobo maar 5 sata 600 poorten heeft en de HD alle 5 poorten benutten en heb mijn opticals er op aangesloten zodat deze ook kunnen werken.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 28 december 2011 03:05]

Mede dankzij deze review heb ik dit kaartje ook aangeschaft. Na een gecrashte ssd heb ik de Samsung 830 van 128 GB aangeschaft. Mijn mobo heeft alleen SATA2 poorten en dit kaartje is dan wel een aardige manier om net even wat extra snelheid van die ssd te benutten. Ik las online nog ergens dat de Marvell-chip op deze kaart niet verder komt dan 400 MB lezen en 250 MB schrijven en dat is ook mijn ervaring, ik hik net tegen die waardes aan. Dat is toch weer 30% meer leessnelheid dan SATA2 en dat was mij de 16 euro wel waard. Ik moet wel zeggen dat ik de boel pas een dagje heb draaien en weet dus nog niet hoe het op de langere termijn bevalt.

Bij mij leverden de laatste Marvell-drivers trouwens geen prestatiewinst op, wel een tragere windows-boot. Die zijn er dus meteen weer af.
Goede info. Ik vind het zelf namelijk net iets te magertjes, beter doorsparen voor een nieuw moederbord dan.
Kort, maar duidelijk en nuttig.
Typfout: in de eerste zin bij het kopje booten: Na aanzetten verschijnt kort de BIOS van jet kaartje in beeld.
Verder een prima review.
Kan nergens duidelijk terugvinden of er ook een low-profile bracket bij zit. Maar aangezien jij het er ook niet over hebt in deze (keurige) review zal het wel niet. Helaas, zon goedkope performance boost is altijd welkom in mijn htpc :)
Neen geen low profile bracket (heb dit kaartje ook en haal dezelfde resultaten). Dit is trouwens ook een 5G kaartje dus zit redelijk tegen zijn max aan (1x PCIE 2.0).

Btw zou je een link willen toevoegen voor de laatste drivers?
Btw ik gebruik de standaard Microsoft drivers.

De link voor Marvell Sata3 Asrock drivers: http://asrock.com/mb/spec...SATA3%20Card&cat=Download
Hoe werkt het kaartje in combinatie met hybernate / sleep?

En hoelang heeft de bios van het kaartje ongeveer nodig?

Leuk experiment, goed idee!
Wat ik me afvraag is hoe het met TRIM zit en dat kaartje. Ik las ergens dat het kan zijn dat die kaartjes het misschien niet supporten. Kan iemand hier duidelijkheid over scheppen? :)