Specificaties 660W (80 Plus Gold), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Seasonic X-660 80+ Gold Review

FiXeL 10 december 2011, laatste update op 10 december 2011, 1.630 views

Seasonic X-660 80+ Gold

Pluspunten

• Erg stil, fan draait niet of nauwelijks
  • Erg luxe leveringsomvang
  • Modulair tot aan de ATX kabel aan toe
  • Goede stabiele voltages

Minpunten

• Voeding kan overbelast worden als alles aan 1 zijde van de aansluitingen gehangen wordt.

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Introductie

Voor mijn nieuwe PC zocht ik een voeding die aan de volgende eisen voldeed:

- Modulair
- Stil
- 600W of iets meer en 80+ gold certificering
- Moet passen bij een Corsair 600T Graphite behuizing

De keuze viel al snel op of Corsair, of Seasonic, die eigenlijk ook de voedingen voor Corsair maakt gezien ze vrijwel identiek zijn. Alleen las ik bij reviews dat de stekkers er bij de corsair voedingen minder makkelijk in gingen, misschien is dit ook bij de Seasonic voedingen het geval, maar ik ben daardoor toch voor een seasonic voeding gegaan.

Specificaties

Zie deze link naar het .pdf bestand

Leveringsomvang:

De voeding wordt geleverd in een mooie zwarte verpakking met goudkleurige accenten, en je hebt meteen al het idee dat je kwalitatief iets goeds in handen hebt. In de doos vinden we het volgende:

- De PSU netjes verpakt in een fluwelen zakje.
- Een nylon tasje met 2 vakjes met alle kabels. (ATX, CPU-8 pin, 2x VGA, SATA, Molex en een los verloopje met 2 floppy stekkers naar molex vrouw)
- Gedrukte handleiding in 8 talen (geen nederlands, maar met engels kan de gemiddelde tweaker ook goed uit de voeten)
- Een zakje met 5 tie-rips, 3 seasonic velcro kabelbinders, de bevestigingsschroeven en een casebadge.

Als de voeding uit de zak gehaald wordt, zie je ook een label rond de voeding zitten met de volgende tekst:

IMPORTANT NOTICE!!! At load conditions <20% (+/-5%) of maximum rated output, this power supply operates in "fanless mode" and the fan DOES NOT rotate. Please remove this label before use.

Het mag dus duidelijk zijn dat je de voeding niet meteen RMA moet sturen omdat de fan het niet doet. ;)

Installatie

Daar kan ik erg kort over zijn, een voeding is zo in de kast geschroefd, en deze voeding is geen uitzondering. Wel een puntje van vermelding waard: De voeding heeft meerdere bevestigingsgaten, dus hij kan zowel met de koelfan onder, als boven geplaatst worden. De modulaire kabels maken de installatie simpel, wat je niet gebruikt laat je weg. De sleeve maakt het dat de dikkere kabels (8 of meer draden) wat stug zijn, maar dit is te verwachten en niet echt een belemmering. Er zit voldoende lengte aan de kabels voor een midi behuizing, al kan de lengte van de SATA en Molex kabels wel iets te wensen overlaten wil je alles netjes uit het zicht hebben. In mijn geval wou ik ze allemaal uit het zicht hebben, dus moest er toch een soldeerbout aan te pas komen.

Gebruikservaring

Hier moet ik toch twee delen van maken, gezien mijn eerste exemplaar na 2 weken stuk ging. :( De eerste voeding heeft 2 weken lang prima gewerkt, maar ik vond dat ie toch wel warm werd. Magoed, omdat ik geen eerdere ervaring met deze voedingen heb, toch mee gedraaid totdat de PC op een dag niet meer aan wou. Stroom eraf, even wachten en toen kon ik weer booten. Een dag later was de voeding helaas overleden en afgezien van een klein klikje was dit het enigste teken van leven wat de voeding nog geven wou.

De voeding RMA gestuurd, en ik heb een nieuw exemplaar terug ontvangen. Deze ingebouwd, en inmiddels was de videokaart (een HD6870 Direct CUII van asus) vervangen voor een EVGA GTX580 superclocked. Hierbij kwam ook meteen het probleem tevoorschijn wat waarschijnlijk mijn vorige voeding genekt heeft. Ik had opstartproblemen als ik alle kabels aan 1 kant van de voeding aansluit. (zoals ik ook met de HD6870 gedaan had. Dit was met de HD6870 in de eerste instantie niet echt een probleem, maar de GTX580 vraagt net iets meer stroom waardoor de voeding al meteen begon te hikken. Door alle kabels te verdelen over de beschikbare aansluitingen was het probleem opgelost, en wordt deze voeding ook een stuk minder warm. Sterker nog, de koeler draait nauwelijks en de voeding wordt ook niet meer zorgelijk warm.

Al met al had ik vlak na de RMA toch mijn bedenkingen over deze voeding, maar nu alles al ruim een maand prima draait, moet ik toch mijn bevindingen bijstellen. De voeding is stil, erg stil... De fan draait nauwelijks of heel langzaam, en is onhoorbaar. Er is ook niets te bekennen aan coil whine of iets dergelijks. Het watergekoelde systeem maakt meer geluid dan de voeding. Ik heb ook Cooler Master Silent Pro M voedingen gehad die ook heel erg stil waren, maar deze voeding doet daar nog eens een schepje bovenop door helemaal geen kik te geven tijdens het draaien. Het enigste wat je kan horen is de klik van het relais in de voeding als je de pc aan- of uitzet.

Enigste puntje van kritiek is dat ik nergens in de handleiding kon vinden dat je de stroomaansluitingen moet verdelen, omdat anders de voeding aan 1 zijde te zwaar belast kan worden. Het lijkt erop dat de stroomvoorziening opgedeeld is in 2 delen, hang je alles aan 1 zijde dan wordt die helft van het voedingscircuit overbelast en wordt deze te warm. Verdeel je de aansluitingen, en alles blijft lekker koel (voor een voeding waar de fan nauwelijks van draait)

Ik vermoed daarom ook dat deze voeding minder geschikt zal zijn voor een SLI/CF setup, maar dit heb ik helaas niet kunnen testen. Misschien gaat het prima als bijde zijden belast worden, of heb ik in het begin gewoon iets fout gedaan.

Voltages

Helaas heb ik niet de geschikte aparatuur aanwezig om de voeding goed te testen onder belasting, en ook niet een goede multimeter. Maar ik heb de +12V en +5V van een molex stekker doorgemeten, en volgens Asus AI Suite II zijn de waarden als volgt:

+12V: 12,288 V
+ 5V: 5.040 V
+ 3,3V: 3.375 V

En de waarden van de multimeter: (goedkoop skytronic metertje)

+ 12V: 12,27 V
+ 5V: 5,06 V

Ik geloof dat de waardes maximaal 10% van nominaal mogen afwijken, en daar zitten deze voltages ruim binnen. Ook zitten de voltages allemaal aan de pluszijde, wat eigenlijk best positief is. ;)

Om te kijken wat er gebeurt met de voltages als de voeding belast wordt, heb ik 3DMark 11 opgestart om mijn GTX580 superclocked eens lekker aan het werk te zetten, en dat doet ie dan op 98% GPU load volgens EVGA precision. Het eerste spanningsdipje was de Hitachi HDD die op moest spinnen, en daardoor dipte de +5V lijn naar exact 5,000V. Tijdens het draaien van 3DMark 11 waren de volgende voltages te zien met ASUS AI Suite II:

+12V: 12,096 - 12,192 V
+ 5V: 5,000 V (dit bleef constant totdat de GPU weer idle liep)
+ 3,3V: 3,343 - 3,359 V

De voltages zakken ietsjes, maar blijven nog steeds ruim binnen de marge. Let wel, deze waardes zijn softwarematig uitgelezen, en geven slechts een indicatie, omdat dit niet echt een nauwkeurige manier van meten, en testen is.

conclusie

Ondanks de problemen met de eerste voeding, ben ik zeer tevreden. De voeding levert genoeg prik voor een i7 2600K quad core, een licht overklokte GTX580, een complete waterkoel setup, 3 sata aparaten wetende een DVD brander, HDD en SSD, een T-balancer, en de nodige led verlichting. De modulaire kabels maken het inbouwen een makkie, en alles voelt gewoon super degelijk aan. De leveringsomvang mag ook als zeer luxe aangemerkt worden. OC-en heb ik nog niet echt aan gedaan, en eigenlijk hoeft dat voor mij ook niet. Met die reden heb ik ook deze voeding genomen, omdat 660 watt meer dan voldoende zou moeten zijn zonder OC.

Maar vanwege het risico dat je een zijde van de voeding kan overbelasten, zou ik deze voeding niet direct aanraden. Als je stil wilt, en de ATX stekker hoeft niet modulair te zijn, dan is een Cooler Master Silent M Pro ook een goede keuze, al draait de fan van die voeding iets sneller. Maar als je puur naar het niveau van bouwkwaliteit, geluidsproductie en leveringsomvang kijkt, dan is de Seasonic Xseries 660W Gold best wel een pareltje. :)

Heb jij ook een Seasonic X-660 80+ Gold?

Wat bedoel je met niet alles aan 1 kant aansluiten? Een soort links/rechts benadering zoals op dit plaatje?
Je cpu en mobo moet je op de daarvoor bedoelde uitgangen aansluiten. Als ik je goed begrijp moet je dan de videokaart en molex/sata stekkers in het rechtergebied aansluiten.

[Reactie gewijzigd door Molecom op 21 december 2011 13:05]

Ik had eerst alles wat ik aan kabels nodig had zoveel mogelijk aan de zijde van de 24-pins ATX aansluiting zitten, dus alle SATA/Molex/PCI-E kabels, en dat vond de voeding niet zo leuk. De computer sprong even een seconde aan, dan uit, en dan pas bootte hij door met de GTX580 en WC setup. Door de PCI-E aansluiting in de andere connector te doen, en de SATA/Molex stekkers over de beschikbare aansluitingen te verdelen was het probleem opgelost.

Ik moet hierbij zeggen dat de T-Balancer ook probeert zijn bootcyclus te doen, en dat houdt in dat hij 5x 120mm fan en de laing pomp eerst op 100% laat draaien voordat deze de geprogrameerde instellingen toepast. Dat is ook een behoorlijke belasting die de voeding direct tijdens het starten leveren moet.
ik snap jouw review - mening niet zo goed:

'De voeding levert genoeg prik voor een i7 2600K quad core, een licht overklokte GTX580, een complete waterkoel setup, 3 sata aparaten wetende een DVD brander, HDD en SSD, een T-balancer, en de nodige led verlichting. De modulaire kabels maken het inbouwen een makkie, en alles voelt gewoon super degelijk aan. De leveringsomvang mag ook als zeer luxe aangemerkt worden. OC-en heb ik nog niet echt aan gedaan, en eigenlijk hoeft dat voor mij ook niet. Met die reden heb ik ook deze voeding genomen, omdat 660 watt meer dan voldoende zou moeten zijn zonder OC.'

m'n systeem:
1 ssd
1 hd van 2 tb ('groene' hd)
1 phenom 2 955 (niet overklokt)\
2 5850 Xtreme (deze twee kaarten vragen in totaal 300 watt als ze op hun max draaien, exclusief rest van systeem)
verder nog een mobo, 4 fans etc etc and of course hetzelfde voeding. vroeger (een paar maanden geleden) zaten er drie hd's en nog meer fans (met licht).

ik heb rondgevraagd op tweakers en een paar mensen hebben mij dit voeding geadviseerd, zelfs als ik de bovenstaande cpu en gpu's ga overklokken. ik had toen 1 5850, maar ik wilde een CF 5850 draaien met een phenom II.

Dus volgens mij zelfs met een overklok zou deze voeding ruim voldoende zijn voor jouw systeem. Volgens sommige mensen op tweakers kan deze voeding zelfs een 6970 CF aan met overklok. Dus kan je precies uitleggen waarom je zo'n mening bij deze voeding hebt?
Simpel. Ik OC niet, en mijn pc doet zijn post pas als de T-balancer zijn post gedaan heeft. Wil niet zeggen dat het een slechte voeding is, maar er wordt tijdens het opstarten in mijn systeem flink wat stroom getrokken, 5x 120mm fan die naar 100% toeren moet gaan + een waterkoelpomp. Pas als de piek zakt, komt de post van het moederbord.

Mn PC is ook wel een beetje over the top wat dat betreft, maar misschien zal een CF setup wel prima op draaien op die voeding.
Ik heb destijds voor deze voeding gekozen vanwege de enorme stilte. Tot op heden heb ik er nog geen moment spijt van gehad. Ik had er al het een en ander over gelezen, maar naar mijn idee straalt de kwaliteit gewoon van deze voeding. Ik heb er nooit een review van kunnen schrijven, omdat ik geen idee had hoe ik dat moest aanpakken. Toch wil ik enkele gemaakte foto's hieraan toevoegen.

edit helaas kan ik de foto's niet hotlinken

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 10 november 2012 20:19]