Sweex OEM CL4 Review

Nilssiej 12 augustus 2007, 586 views

Sweex OEM CL4

Pluspunten

• Goedkoop
  • Ziet er erg mooi uit
  • Veel inbouwmogelijkheden, waaronder veel koelingsmogelijkheden

Minpunten

• Niet goed modbaar
  • Slechte geluidsisolatie, waardoor de case wat lawaai maakt
  • slechts 300 Watt voeding, hierbij kun je beter een nieuwe PSU kopen ivm het lage Wattage.

Kwaliteit voeding Score: 3
Ik heb deze behuizing inmiddels anderhalf jaar, dus ik denk dat ik wel een redelijk goed oordeel kan geven over deze behuizing.

Had hem toen besteld bij DataByte, kwam relatief snel binnen. Ik heb deze kast genomen omdat hij relatief goedkoop was en er redelijk goed uitzag.

Algemene beoordeling

Toen ik hem binnenkreeg, vond ik toen ik hem openmaakte een mooie kast. Algemene indruk is gewoon goed.

Bouwkwaliteit en afwerking

Qua bouwkwaliteit merk je het meeste dat dit een budgetkast is, de achterkant is dun materiaal, waarbij je bij het losmaken van het ijzertje bij het moederbord toch een beetje moet uitkijken dat je dit niet beschadigd. Al met al lijkt mij de achterkant niet de grootste prioriteit, gezien je hier niet echt keihard aan gaat trekken en duwen lijkt me, en bij mij is hij dan ook nog gewoon goed. Wat iets minder is is dat de zijpanelen niet vreselijk dik zijn, waardoor de kast extra lawaaierig wordt.

Inbouwmogelijkheden

Het mag dan wel een budgetkast zijn, de inbouwmogelijkheden zijn redelijk goed. Er plek voor 5 harddisks, 2 diskettedrives en 4 cd-romdrives. Ook het ATX moederbord paste er prima in. Een klein minpuntje is dat kabels erg lastig weg te werken zijn dus dat wordt tywrappen. Al met al Een dikke voldoende voor inbouwmogelijkheden, alleen is het een goed omdat de kabels iets moeilijk weg te werken zijn

Koelingsmogelijkheden

Er is plaats voor 2 casefans onder de voeding, een fan op het zijpanel en twee systemfans onder de harddisks. Als je dus koeling nodig hebt, genoeg keuze, de fans kun je overal plaatsen. Waterkoeling is in deze kast niet aan te bevelen, maar daar is hij ook niet voor gemaakt.

Vormgeving

Toen ik hem binnenkreeg, was ik blij verrast: de behuizing ziet er in het echt nog mooier uit als op de foto. Het uiterlijk van deze kast is zeer mooi, enkele vrienden die langskwamen zeiden ook uit zichzelf dat het een erg mooie behuizing was. Qua design is dit echt geen budgetkast...

Installatiegemak

Installatiegemak is gewoon goed, ik heb geen problemen gehad met het installeren van onderdelen. Het enige is dat het linkerpanel moeilijk te bevestigen is, dit is ongeveer na een half jaar wat kapot gegaan. Je moet echt moeite doen om het panel er goed op te krijgen. Al met al gewoon voldoende.

Modbaarheid

Voor de case-modders is deze kast niet bestemd, en ik zou dat ook niet aanbevelen. Je zou in het front onder de diskettedrive misschien wel een leuk mod-dingetje kunnen plaatsen, maar ik zou zeker niet aan de panelen gaan sleutelen in deze kast en qua geluidsisolatie is deze kast ook niet ideaal.

Kwaliteit van voeding

De kwaliteit van de bijgeleverde voeding is redelijk. Het is maar een 300 Watt voeding maar mijn PC kon dit goed trekken. Heb hem er ongeveer anderhalf jaar gehad, maar helaas ik heb geen multimeter dus ik kan niets nameten. Al met al als ik op mijn gevoel af ga zijn er geen extreme spanningswisselingen, de PC is nauwelijks uitgevallen wat een symptoom is van instabiele lijnen. De lijnen zullen dus niet rampzalig slecht geweest zijn. De voeding maakt wel een hoop herrie, maar voor dit geld kun je gewoon geen topvoeding verwachten. Op dit moment zit er een Antec NeoHE 430 Watt in, dus een kwaliteitsvoeding in een budgetkast :+ werkt ook allemaal gewoon goed, de temperaturen blijven hetzelfde als met de standaard voeding, alleen is hij gewoon wat stiller.

Als je kijkt naar de prijs en wat je terugkrijgt is deze behuizing zeker zeer goed te noemen. Waar je een beetje het verschil merkt is geluidsisolatie, dus materiaal aan de achterkant, en de airflow is met een case-fan erin goed te doen (een case-fan is wel aan te bevelen met deze kast). Ook trouwens een opmerkelijk verschijnsel: Als ik het linker-panel er af haal, worden de temperaturen in de case hoger inplaats van lager. Kan iemand mij dit verschijnsel uitleggen?

Wil je een redelijke behuizing, die niet al te stil hoeft te zijn, waar je niet mee wilt gaan casemodden, die er wel mooi uitziet, en niet te duur is? Dan is de Sweex P4 een goede kast.

Heb jij ook een Sweex OEM CL4?

Als je je paneel eraf haalt be´nvloed je een goed functionerende airflow negatief. De koelere lucht word dan langs de zij-opening naar binnen gezogen in plaats van via de intake(s), en niet optimaal langs de elementen geleid die dat juist nodig hebben. Vandaar dat de temperatuur in bv je CPU en GPU op kunnen lopen wanneer je kast open staat. Meer lucht betekend dus niet automatisch een effectievere koeling.

[Reactie gewijzigd door Storm316 op 13 augustus 2007 02:51]

Goede survey.
De 300 watt voeding vind ik eigenlijk geen negatieve eigenschap, aangezien deze 'low-budget' kast natuurlijk ook voor de 'low-budget' hardware is bedoelt. Deze hardware moet de voeding makkelijk kunnen trekken. :)
Opzich is dit een redelijke survey, al deel ik je mening dat de kast mooi is niet.

Ik heb ook ervaringen met deze kast. De voeding is idd gewoon ruk en als je een beetje systeem hebt kun je beter de voeding vervangen door een goede voeding. Het plaatwerk is inderdaad ook erg dun. Het houdt dus weinig geluid tegen en je moet uitkijken dat je jezelf niet snijd (heb ik dus een paar keer gehad, vooral aan de achterkant bij dat rare insteekkaart systeem). Wat vind je van de USB aansluitingen aan de voorkant?
Ik moet wel zeggen dat deze kast een hele verbetering is ten opzichte van de eerdere sweex kasten waarvan 1 zijplaat niet eens open kon, daar moest je het moederboord tegenaan schroeven :X

[Reactie gewijzigd door brute51 op 13 augustus 2007 13:09]

Niet goed modbaar een minpunt? Je moet ook niet zo'n ding kopen om te modden, juist om een pctje snel in elkaar te kunnen zetten.
Als je goeie spullen koopt en bespaart op de kast mag je niet zeiken...
De gemiddelde pc van jan en alleman werkt hier prima in.
@genosis: Ik vertel heel duidelijk in de survey dat deze case niet geschikt is om te modden en ikzelf ben geen casemodder. Toch moet dit in deze survey beoordeelt worden, waardoor ik het toch gewoon een "slecht" heb gegeven.

Dat je zegt dat ik niet mag zeiken vind ik dus buitengewoon onterecht.

USB-aansluitingen in de voorkant zijn naar mijn mening prima aan te sluiten, ze zijn op een beetje vreemde plaats gemonteerd, en je weet niet precies hoe je de usb erin moet stoppen (ik stop ze er regelmatig op z'n kop in). Echter als je van weggewerkte USB-stekkertjes houdt is het wel positief.

Verder, tsjah, vormgeving is heel persoonlijk en een kwestie van smaak, ik denk dat dit bij iedereen anders ligt :)

Bedankt voor jullie reacties trouwens, dit is een van mijn eerste surveys dus de reacties stel ik zeer op prijs.

Nils