Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

AngeloTS 10 december 2011, laatste update op 11 december 2011, 1.805 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• snelle besturingssysteem
  • praktisch Social Hub in "Personen"
  • snelle camera
  • mooi, stevig en strak design
  • goede geluidskwaliteit
  • sterke antenne
  • gratis navigatie

Minpunten

• kortere standbytijd bij veelgebruik
  • nog magere marketplace
  • veel apps die duur zijn

Nokia Lumia 800 review

Ik heb de Lumia 800 nu anderhalve maand kunnen testen. Dit is mijn eerste echte review van een product. Review is gebaseerd op mijn ervaringen en mening.

Hardware

Toestel is met zijn 1,4 GHz processor lekker snel
Heeft 16 gb interngeheugen(niet uitbreidbaar), dit kun je gebruiken door met Zune software(pc,Mac)

Van Nokia verwacht je een goede kwaliteit hardware en dat is Lumia 800 ook. Toestel is goed en degelijk gebouwd met een speciaal Unibody materiaal dat in veel helmen worden gebruikt.

Inhoud
In de doos zitten er de standaard accessoires zoals een USB adapter, micro USB kabel en een handsfree headset, maar ook een silicone hoes dat specifiek voor de Lumia is waardoor het van afstand niet te zien is dat er een hoes omheen zit (zie laatste foto). Erg mooi en ook fijn dat er door Nokia hier aan gedacht is,

Camera
De 8 Megapixel van Carl zeis maakt mooie foto's, maar er zijn betere op de markt, wat wel duidelijk een verbetering is dat het camera erg snel is in het maken van foto's.
Video van 720p HD kwaliteit is van goede kwaliteit, maar bij weinig licht is het niet het beste wat ik tot nu toe gezien heb.

Toestel gebruikt microsim kaart, dit kan voor sommige mensen niet fijn overkomen die een normale formaat kaart hebben, maar die kan je gelukkig bij bijna elke telecom shop laten knippen. Dit kan je met een handig uitschuif systeem makkelijk eruit/erin doen.
Micro USB poort zit handig opgeborgen achter een klein klepje. Dit klepje is niet het meest "Foolproof" klepje die er bestaan(zie foto's), maar dat is natuurlijk weer een kwestie van hoe ga je met je toestel om. Ik ben niet de meest zuinige persoon met toestellen en bij mij is het klepje nog heel gebleven.

Display
Het 3.7 inch Amoled display is echt super mooi om naar te kijken, het zwart is echt zwart.
Het scherm is een beetje bij de randen bol gemaakt, is van Gorillaglass kwaliteit en kleuren worden erg mooi getoond.

Geluid
Kwaliteit van bel gesprekken zijn geweldig en door de Unibody plastic is de antenne van de Lumia 800 tot nu toe goed bevallen. Ik heb t-mobile en het is niet echt echt te vergelijken maar met andere toestellen heb ik bij sommige locaties had ik last van het mindere netwerk en bij Lumia minder tot geen last.

Accuduur
Batterij standbytijd is naar mijn mening en verbruik aan de korte kant.

Ik haal 6 uur met geluk op een volle batterij en als ik de spaarstand bij laag accu geactiveerd heb staan dan gaat het nog een 2 uur langer volhouden. Dit is bij regelmatig gebruik van het toestel. Ik heb dan 3 email adressen lopen waarvan 1 push ingesteld en de andere 2 op handmatig elke 15 min. (anders gaat loopt het snel leeg)

Bij spaarstand worden de alle dataverkeer activiteiten die op de achtergrond draaien uitgezet. Dit kan je helaas niet handmatig kiezen welke dataverkeer nog moet blijven draaien(bv. whatsapp).

Ik moet wel zeggen dat als ik de hele dag alleen maar mijn Whatsapp en sms functie gebruik dat is de batterij duur wel meer dan 20 uur, maar dat gebeurt zelden.

Ik laad het elke avond op, maar voor mensen die dit niet standaard doen kan dit een belemmering zijn.

IK WIL ER WEL BIJ BENADRUKKEN DAT IK NIET WEET OF DIT EEN AAN MIJN SPECIFIEKE LUMIA 800 ligt of of dit Bij alle Lumia 800 toestellen hetzelfde is. Ik geef hier aan wat ik ervaar.

Software

Windows Phone Mango 7.5 is een lekker snel makkelijk besturingssysteem. Ik heb in het verleden iOS en een Android device gehad en ik moet zeggen Windows Phone erg fris en praktisch oogt vergeleken met de andere 2 besturingssystemen. Windows Phone is te vergelijken met iOS als het om een gesloten besturingssysteem gaat. Waar het bij Android mogelijkheid bestaat om met een verkenner je mappen en bestanden te kunnen bekijken, is het op Windows Phone niet mogelijk. Goed voorbeeld is dat je geen Ringtone direct op je telefoonkan instellen vanuit je mp3 muziekmap. Dit is overigens wel mogelijk, maar dan via een omweg op je pc.

Het blinkt vooral uit op het feit dat alles ge´ntegreerd is en weinig handelingen nodig hebt om iets uit te voeren. Ik geef dan ook altijd aan dat, Microsoft Windows Phone ontwikkeld heeft met de gedachte dat het eindgebruiker van A naar B niet in 3 Ó 4 stappen kan doen maar in 2.

Homescreen
Het beginscherm bestaat uit de zogenoemde live Tiles (zie foto's). Dit zijn actieve Widget blokken waarmee je het toestel kan bedienen. Blokken zijn actief en laten direct in de blokken zien van of je een sms of een email binnen hebt gekregen tot aan prikbord meldingen van je Facebook. Tiles kunnen op willekeurige volgorde ingesteld worden.

Social Media
Om het gebruik en handelingen zo makkelijk en praktisch mogelijk te maken heeft Windows Phone de meeste social media site ge´ntegreerd in de besturingssysteem. Zo kan je je Facebook, Twitter, Linkedin, windows live en nog meer accounts op koppelen waardoor alles via de besturingssysteem loopt zonder dat je apart een app ervoor download Via de Marketplace.

Zo heb je een Tile die personen heet en zoals het het misschien al raad al je contactpersonen in staan, maar als je naar rechts swiped dan zie je alle Tweets, Linkedin en Facebook prikbord berichten van als je contactpersonen in 1 overzicht. Swipe je nog een keer naar rechts dan zie je al je je meldingen van je sociale contacten die voor jou persoonlijk gericht zijn in een overzicht. En die kan je allemaal direct weer op reageren.
Ik heb dit erg fijn ervaren, je kan heel makkelijk en snel een bericht op je prikbord van Facebook, Linkedin of twitter achter laten.

Chat Integratie
Zo is Facebook chat en Live Messenger ge´ntegreerd in de sms berichten systeem. Ben je met iemand aan het sms'en en komt degene online op Facebook of Live Messenger (mits je natuurlijk wel hem/haar in je contactenlijst hebt van Facebook en Live Messenger) in het hetzelfde conversatie van sms berichten programma. Met een subtiele gestippelde lijn wordt het duidelijk gemaakt dat je conversatie verder gaat op Live Messenger of Facebook chat (whatsapp is niet ge´ntegreerd).

Toetsenbord
De on screen toetsenbord is misschien wel de beste toetsenbord die ik tot nu toe heb gehad en dit vergeleken met Android toestellen en Apple iPhone. Dit verschilt natuurlijk per persoon en per merk (op android toestellen), maar het typt lekker snel en makkelijk. Enige minpunt is dat het bij landscape niet de volledige lengte van het scherm word gebruikt voor het toetsenbord...

Email
Email adressen systeem werk erg praktisch. Zo kan je ook al je email adressen op 1 postvak koppelen zodat je in een overzicht ze allemaal ziet of je kan ze gescheiden houden eventueel voor je privÚ en zakelijk email bv.

Er is erg gelet op de wijze waarop de eindgebruiker de besturingssysteem zo praktisch mogelijk kan gebruiken.

Xbox Live (games)
Voor de mensen die xbox360 hebben is Xbox live gekoppeld aan je Windows Phone. Zo kan je je avatar en je Xbox live gegevens zien, je Xbox live vrienden berichten sturen en bv. je Xbox live punten bekijken of verhogen. Je punten kan je verhogen omdat er in de Marketplace Xbox live spellen beschikbaar zijn waar je kan presteren voor punten.

Internet Browser
Internet Explorer werkt super snel en ook goed, maar net als in iOS, is er geen flash ondersteuning. In dit geval mis ik het meer dan bij iOS. Op de iPhone kan je namelijk naar de app store gaan en daar bv nu.nl app downloaden om de videos's die flash ondersteunen wel via de app te kunnen kijken, maar bij Windows Phone is het bijvoorbeeld niet is zo. Ik heb het voorbeeld nu.nl genomen omdat ik dit ook heb gemerkt, maar kan het niet aangeven of het ook voor andere apps geldt.

Pc, Backup, enz
Wil je foto's, video's of muziek op je Windows Phone zetten, dan moet dit verbonden worden op de pc/Mac en moet er gebruik worden gemaakt van het programma Zune.

Met Zune kan je de volgende dingen uitvoeren:
- besturingssysteem updaten mocht er update uitkomen
- muziek en video bestanden overzetten vanuit je eigen mappen of uit de Music Store
- backup maken van je telefoon
- enz.(mocht ik wat zijn vergeten)

MS Office
Microsoft Office integratie. Toestel is het mogelijk om MS Word, Excel en Powerpoint documenten te lezen en te bewerken. Dit is zowel lokaal als in de clous op te slaan. Microsoft gebruikt hiervoor zijn bestaande dienst die Skydrive heet.

Bing zoek service
Microsoft heeft voor het gemak zijn zoekservice Bing aan het Windows Phone gekoppeld, hierbij zitten een paar praktische functie ge´ntegreerd zoals het scannen van bar- en Qr- codes. Wat ik vooral als een mooie toevoeging vind is het optie om van bijvoorbeeld een restaurant menu kaart die in het Spaans is direct te kunnen vertalen door middel van het maken van een foto van de tekst waarbij Bing word gebruikt voor het vertalen van de tekst.

Ik realiseer me heel goed dat er bij ander besturingssystemen daar apps voor zijn, maar het dit is ge´ntegreerd in de besturingssysteem zonder enig extra handeling om zelf de app te installeren en/of eventueel nog voor te betalen.

Nokia Software
Door Nokia zijn er in de besturingssysteem Nokia Drive, Nokia Maps en Nokia Music toegevoegd.

Nokia Drive is de welbekende navigatie app van Nokia waar je uit een kleine 100 landen de mappen gratis kan downloaden om turn-by-turn te kunnen navigeren. Ik bij het gebruiken van de navigatie wel moeten constateren dat het navigeren prima werkt, maar er zijn nog weinig opties beschikbaar, zo mis ik een optie om geplande route met meerdere bestemmingen te maken, file en flits info, POI(points of interests) en bij het opzoeken van de adressen maakt de app nog wel gebruik van internet. Ik heb begrepen dat de app. Steeds wordt uitgebreid en ook volledig offline in de toekomst zal werken.

Nokia Maps is vergelijkbaar als Google Maps. Hier kan je dus de POI vinden maar dan wat uitgebreid.

Nokia Music is een geweldige toevoeging voor de muziekliefhebber. Hier heb je de keuze uit een paar duizend albums die je kan aanschaffen, maar het leuke aan de app is dat je elke week zo'n 7 uur per week aan muziek gratis mag luisteren die in genres zijn ingedeeld. Dit kan je online doen maar ook Offline luisteren.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een paar keer heb meegemaakt dat mijn dataverkeer het niet deed en dat ik het toestel moest opnieuw starten zodat het weer normaal zou werken, maar dit kan ook weer aan mijn Lumia liggen. Van de standbytijd en dataverkeer, heb ik tot nu toe geen andere problemen onvdervonden. Ik ben erg tevreden over de Lumia, hopende dat ze in de toekomst de verbeter punten zullen aanpakken.

Ik hoop dat mijn review duidelijk en nuttig genoeg is voor ieder die het leest.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

mooie uitgebreide review ! een prentje hier en daar kan het lezen wel wat aangenamer maken.
Je hebt helemaal gelijk, zal een paar foto's zo direct toevoegen. ;-)
Bedankt voor de review! Hij is vrij compleet en duidelijk, hoewel ik graag nog meer over office had gelezen. Je maakt hier en daar lidwoordfoutjes (de vs. het) en grammaticale foutjes.
lidwoorden :( ...Kan kloppen, heb daar altijd last van..office app. Heb ik niet uitgebreid kunnen testen, maar kan wel wat extra info erbij plaatsen.
Goede review! Netjes besproken.

Maar tipje: het maakt het geheel wat overzichtelijker als je kopjes toevoegt. En idd wat fotootjes zou leuk zijn! ;)
aangepast...hoop dat het nu wel wat aangenamer is.. :P

[Reactie gewijzigd door AngeloTS op 11 december 2011 00:51]