Huawei Ideos X5 U8800 Zwart Review

triesvan 17 maart 2012, laatste update op 18 maart 2012, 2.910 views

Huawei Ideos X5 U8800 Zwart

Pluspunten

• Stock Android
  • Scherm
  • Design
  • Custom Firmware
  • Zelfs ICS

Minpunten

• Camera
  • Android 2.2
  • Batterij

Sinds een paar dagen ben ik eigenaar van mijn eerste smartphone.
Voordat ik besloten had om de Huawei te kopen heb ik veel research gedaan en veel telefoons vergeleken.
Dit is mijn 1e review dus op/aanmerkingen zijn welkom :)

Algemene Beoordeling
Ik heb de Huawei uiteindelijk gekocht bij Mycom in Groningen.
Toen ik thuiskwam ben ik meteen begonnen met uitpakken,De inhoud was redelijk standaard.
Inhoud:
-de telefoon
-Netadapter
-goedkope oortjes
-1500Mh batterij
-USB kabel
-wat boekjes.
Niks meer of minder dan ik had verwacht van een budgettelefoon.
De telefoon zat in een compacte verpakking.

Hardware
De reden waarom ik de Huawei kocht was de hardware.
Ik wou een redelijk groot scherm en 512MB ram.
De huawei was een van de weinige die dit kon bieden onder de 200 euro.
Ik vind het scherm verrassend goed, ik heb zelf een Cowon J3 met amoled en de Huawei viel me niks tegen.
Het 800x480 scherm is super scherp dat verbaasde me echt.
Ik heb niet echt een telefoon om mee te vergelijken, maar ik vind de kijkhoek van dit toestel ook geweldig.
Verder werkt Android 2.2 gewoon smooth op de Huawei.
zelfs met een interactieve achtergrond ondervind ik geen lag of zoiets.

Bereik
Ik heb het bereik nog niet uitvoerig kunnen testen.
Wifi heb ik wel kunnen testen,dit is echt een enorme verbetering tov mijn Ipod Touch.
Ik heb veel beter bereik.

Accuduur
Ik weet dat je van accuduur geen hoge verwachtingen mag hebben.
Toch viel dit mij een beetje tegen.
Na 1,5 dag is de accu leeg, en dan heb ik de helft van de dag alles uit(Wifi/3g etc)
Ik stop de telefoon elke avond in de oplader dus dit is persoonlijk geen probleem voor mij.
EDIT:
Nadat ik de tips van een tweaker heb opgevolgd en de CFW heb geinstalleerd is de batterijduur flink vooruit gegaan.
4 sterren nu.

Gebruiksgemak
De huawei komt met stock android, dus geen schil zoals Sense.
Dit vind ik persoonlijk geweldig alles is overzichtelijk en spreekt voor zich.
Na een half uurtje pielen had ik alles duidelijk en wist ik hoe alles werkte.

Design
Design is altijd een erg persoonlijk punt in reviews.
Ik vind het design van de Huawei persoonlijk okť
De telefoon ligt makkelijk in de hand en werkt soepel.
Er is een puntje dat wat minder is van het design.
En dat is dat er geen ''hardware'' cameraknop opzit.
Maar misschien was dat ook niet te verwachten voor 179 euro.

Bouwkwaliteit&Afwerking
Het is na een week een beetje vroeg om daar al een oordeel over te vellen.
Maar de eerste indruk is goed, alles is stevig en er zijn geen loszittende klepjes ofzo.
De achterkant van de telefoon is van Plastic, dit geeft een degelijke stevigheid.

Stabiliteit&betrouwbaarheid
De telefoon draait op Android 2.2.1(Froyo) en is zeer stabiel.
Ik heb de telefoon nog niet geroot en/of er custom Firmware opgezet.
Als ik dit gedaan heb zal ik een update geven.
Overigens komt er een update naar Android 2.3.5 via Huawei.
Alleen ze zijn er wel heel lang mee bezig :|

Opnamekwaliteit
De huawei heeft een 5MP camera op de achterkant, de kwaliteit is helaas bedroevend.
Er is enorm veel lag en de kwaliteit is niet heel goed.
Persoonlijk was dat geen probleem want ik gebruik de camera toch nooit.

De prijs van de Huawei is geweldig.
Ik had niet verwacht voor 179 euro zo'n complete telefoon te krijgen.
Alles werkt heel smooth en lagloos.

Benchmark
Met CM7 Android 2.3.7 haal 2026 punten met de Quadrant Benchmark.

De Huawei Ideos X5 is een geweldige telefoon voor mensen die niet teveel geld willen uitgeven aan een smartphone maar toch een snelle telefoon willen hebben.

Op/aanmerkingen zijn welkom :)

EDIT: Ik kan geen voorbeeld van een foto van de camera toevoegen.
Het bestand is te groot ;/
EDIT2: 17-03-2012

Sinds gisteren ben ik erachter dat er zelfs een ICS versie voor de Ideos X5 is.
De Aurora 2.02 mod is nog verre van Bugvrij maar het geeft toch een goed beeld van ICS op de X5.
En dit is zeer prettig, dus nu maar hopen dat de bugs verwijdert worden :D

Heb jij ook een Huawei Ideos X5 U8800 Zwart?

1 tip: CM7 erop zetten of MIUI. Eventueel met franco kernel.... Draait hier super en batterijduur haal ik zelfs 2 dagen met normaal gebruik.
Heb je misschien een link?
want ik kan geen Ideos X5 versie vinden op de site?
EDIT:
Toch gevonden
heb nu android 2.3.7 op Huawei :D

[Reactie gewijzigd door triesvan op 11 december 2011 11:38]

Prima review. En wat betreft de inhoud van de doos: mijn vrouw heeft gisteren haar samsung galaxy S II binnen gekregen en de inhoud van de doos was precies hetzelfde en aan die phone is niets budget ;)
En dit is zeer prettig, dus nu maar hopen dat de bugs verwijdert worden :D
'nog verre van bugvrij' ben ik het toch niet mee eens. In de ICS rom zitten een stuk minder bugs dan in de officiele 2.3, ik raad je aan ver weg van die release te blijven, tenzij je hem wil gebruiken om de kernel te updaten.
Er is een actieve community op het XDA subforum, wellicht interessant voor je als je als je de telefoon nog verder wel customisen of de ICS development wil volgen...
Niet dat dat veel zegt overigens, de officiele 2.3 is echt een ramp.

Hoe ervaar jij het geluid dat uit de X5 z'n 3.5mm jack komt? :)

[Reactie gewijzigd door Masxmasx op 17 maart 2012 23:15]

Ik heb nooit de OfficiŽle 2.3 op mijn X5 gehad. Ben van de stock 2.2 naar custom 2.3.7 gegaan en nu dus naar custom 4.03.
Dus ik heb verder geen ervaring met de 2.3 van Huawei ( wel heelveel slechte dingen over gehoord)
Toen ik de 2.2&2.37 software had op de X5 had ik last van een hele dominante ruis. als je het volume op het laagste had was het bijna alleen ruis en dit ervaarde ik als zeer storend.
Maar nu ik de ICS rom heb is deze ruis helemaal weg, dus als jij ook problemen hebt misschien de ICS rom even proberen. :)
je bent een [ vergeten bij de conclusie.