Canon EOS 550D Zwart Review

KopjeThee 10 december 2011, laatste update op 10 december 2011, 1.607 views

Canon EOS 550D Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit foto en video

Minpunten

• Geen, gezien het bedrag. Maar goed:
  • Geen kantel schermpje
  • Weinig cross-type AF punten
  • Vrij klein
  • Slechts 1 keuze wieltje.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik heb deze camera sinds begin 2010. Hij bevalt prima, en ik heb inmiddels behoorlijk wat lenzen aangeschaft. Mijn laatste aanwinst is de Canon 15-85. Ik gebruik hem veel binnenshuis, een flitser is dan bijna onmisbaar. Hiervoor gebruik ik de Canon 430EXII. Ik gebruik hem ook om filmpjes te maken. Hiervoor heb ik geen spiegelreflex gehad, maar een Powershot G5 en daarna G9. Sinds kort ben ik op zoek naar een 2e spiegelreflex body, omdat wij graag met zijn tweeŽn willen kunnen fotograferen en filmen. Ik kijk hiervoor naar de 600D of de 60D.

Featureset
Zoals je bij een spiegelreflex mag verwachten zijn er veel mogelijkheden. Voor het filmen valt te overwegen om http://magiclantern.wikia...gic_Lantern_Firmware_Wiki extra te installeren.
Helaas geen kantelbaar schermpje, zoals de 600D en 60D. Dit is met name voor filmen soms wel handig. Voor foto;s iets minder, omdat naar mijn mening het focussen beter gaat door de zoeker.

Ergonomie
De camera ligt prettig in de hand, veel beter dan een compact camera. Maar de 60D is in dat opzicht echt beter. Deze is iets groter en geeft mij daardoor een iets betere grip. Zeker als een iets zwaardere lens en een flitser wordt gebruikt. Helaas heeft de camera maar 1 keuze wieltje, in M stand is dat iets lastiger.

Snelheid en accuratesse
Op dit gebied laat de camera weinig te wensen over. Hij heeft 9 AF punten. Waarvan helaas maar 1 cross type. Dus bij lenzen met een groot diafragma kan focussen mogelijk een probleem zijn, tenzij je het middelste punt gebruikt. De automatische stand van de camera is wat vervelend. Bij het focussen wordt zelden het meest geschikte punt gekozen, bijvoorbeeld spot-on op de ogen. Maar dit zal vermoedelijk geen specifiek probleem voor deze camera zijn.

Beeldkwaliteit
Veel hangt natuurlijk af van de lens die je gebruikt. Maar de sensor is prima, en bij mijn weten gelijk aan de 600D, 60D en 7D. 18MP is voor mij ruim voldoende. Ruis niveaus blijven vrij goed ook bij wat hogere ISO waarden.

Bouwkwaliteit
Voor mijn toepassing ruim voldoende. Geen weather sealing, zoals sommige duurdere modellen hebben. Maar bij slecht weer ben ik toch niet snel buiten te vinden :)

Die is echt prima. De 18-55 kit-lens levert ook goede prestaties. Je hebt voor weinig geld echt een prima camera voor foto en video. Zeker als je van compact of zelf telefoon afkomt. Voor de aanschaf zou ik aanraden ook naar een stapje hoger te kijken, bijvoorbeeld 60D, om een beeld te krijgen wat dat extra kan bieden. Dan kan je beoordelen of dat voor jou interessant is.

Heb jij ook een Canon EOS 550D Zwart?