Specificaties DLNA -support, WiFi, 256MB - Bekijk alle specificaties

Popcorn Hour PopBox V8 256MB Review

wittereus 10 december 2011, laatste update op 10 december 2011, 4.162 views

Popcorn Hour PopBox V8 256MB

Pluspunten

• bouwkwaliteit goed
  • grote mogelijkheden voor de toekomst dmv apps
  • snelle en duidelijke interface
  • usb poort aan voorzijde

Minpunten

• product staat of valt met firmware support

Geluidskwaliteit Score: 5
Na circa een half jaar gebruik van de ac-ryan playon mini 2 begon het te kriebelen voor een nieuwe mediaspeler. De popbox v8 trok mij vooral aan door de 'app' mogelijkheden. Apps zijn natuurlijk een typisch modeverschijnsel maar de mogelijkheden voor mediaspelers zijn natuurlijk gigantisch. Een mediaspeler hoeft van mij verder geen speciale functies te hebben als usenet of bittorrent clients, downloaden doe ik wel op de PC en de films zet ik daarna wel op mijn WD elements schijfje. Een A of C-300 is voor mij dus pure overkill, vandaar dus de keuze voor de popbox v8!

Na wat geschrokken te zijn door de eerdere reviews dat de afstandsbediening zou stoppen met reageren na een tijdje film spelen toch maar even wezen spitten op het popbox forum. Gelukkig was het probleem bij de development afdeling al bekend, en heeft men in de firmware update van begin november dit probleem verholpen. Popcorn spelers staan er uiteraard om bekend dat de eerste firmwares wel eens buggy kunnen zijn, maar behalve de afstandbedieningsbug zijn er weinig grote problemen bekend.

Aldus toch besloten tot aanschaf, en zoals betaamd meteen een aantal films op de regenachtige zondagmiddag afgespeelt via USB. Opvallend is dat de interface voor een mediaspeler zeer snel reageert! De playon mini2 was ook niet irritant traag, maar de popbox is zeker nog een klasse sneller. De interface is natuurlijk wel heel anders, maar naar mijn mening ook logisch genoeg om elk familielid het apparaat te kunnen laten bedienen.

Tot heden enkele tientallen films afgespeelt en nog geen enkel issue tegengekomen wat dit zou verhinderen. Moet ik wel zeggen dat ik over het algemeen veel MKV's download in HD resolutie met nederlandse subtitles en dolby digital of DTS soundtracks, maar ik neem aan dat het meerendeel van de mensen dit apparaat zo zou gebruiken. Een enkele WMV encoded film die ik heb speelde overigens ook gewoon af. De popbox heeft als unieke feature dat hij ook zelf ondertitels bij films kan 'zoeken' welke nog niet voorzien zijn van de gewenste taal. Dit heb ik nog niet getest, maar mocht de tijd en zin er zijn zal ik dit verder uit gaan diepen.

Dan de apps, waarvoor ik dit apparaat ook heb gekozen! Op moment van schrijven is de 'app store' vooral gevult met apps die op de amerikaanse markt gericht zijn. Vooral bruikbaar is de youtube app, wat toch voor wat vermaak in de huiskamer kan zorgen bij het afspelen van wat de rest van de wereld heeft geupload. Verder is er nog een facebook app, al ontgaat mij het nut van social networking op je bigscreen TV..... Games zijn er ook, verwacht er niet teveel van maar kleine kinderen of liefhebbers van casual gaming zullen zich er wel mee kunnen vermaken.

Wachten is het natuurlijk op een app waarmee men uitzending/sbsgemist of rtlxl gebruikt kan worden op de popbox! Dit zou een ideale toevoeging voor de nederlandse markt betekenen, en een unique selling point worden voor deze speler t.o.v. de concurrentie. Het schijnt dat popcorn ook een aantal nederlanders in het development team heeft zitten.... Dus ik hoop dat hier de focus naar uit zal gaan!

Als laatste wil ik nog even melden dat de bouwkwaliteit van zowel de speler als de afstandsbediening van een hogere graad zijn als bij de AC-ryan. De grootste tegenvaller vond ik altijd wel het ledje achter het 'AC-ryan' wat rood of wit oplichtte bij de speler, wat hem onnodig een beetje een cheap uiterlijk gaf. De popcorn heeft een simpel blauw ledje, wat hem gewoon minder opvallend maakt tussen de rest van je a/v apparatuur. Ook handig is de USB poort aan de voorzijde van de speler! Bij de ac-ryan moest ik altijd de usb connector er achterop friemelen, bij de popbox simpelweg er voor in steken....

Al met al een positieve upgrade! Prijs/kwaliteit verhouding is dik in orde. Ik hou mijn vingers gekruist bij de support van popcorn voor de uitzending gemist app...... :D

• Samsung LE40F71B
  • Denon AVR-1907

Heb jij ook een Popcorn Hour PopBox V8 256MB?

Reviews door de redactie

Er is inderdaad beweerd dat er behoorlijk wat energie in ontwikkeling van apps voor de Nederlands markt zou worden gestopt (10 man dacht ik), maar tot nu toe is het nog akelig stil. Maar we blijven hopen...
Leuk om een positieve gebruiker te horen.

Ik heb thans een WD TV Live met dezelfde chipset als ik de PopBox. Ik heb reeds contact met de support afdeling van WD, want naar het schijnt speelt de WD TV Live helemaal geen DVD content af. Alhoewel, DVD9's lopen wel, maar DVD5's beginnen na enkele seconden te stotteren en lopen vast.

Hoe gaat de PopBox om met DVD content? En dan DVD5(-ISO) en DVD9(-iso)?
Ik heb meer dan 20 verschillende DVD's zonder problemen afgespeeld met de WD TV live, zowel iso als video ts, dus ik begrijp je problemen niet echt.
Ik heb tot nu 1 x DVD content gespeelt, een dubbel-dvd van armin van buuren (imagine). Ging probleemloos, ISO zal ik eens proberen.
Hoe is de menu ondersteuning? Geeft hij DVD en Blue ray menu`s weer?
Ik heb sinds deze week ook deze mediaplayer in huis.
Hij kan mijn gedeelde mappen prima vinden op de computer.
Alleen vraagt hij om een gebruikersnaam en wachtwoord?!
Ik heb echter geen idee waar ik deze vandaan moet halen en welk gebruikersnaam en wachtwoord hij bedoeld?? Dus helaas kan ik hem nog niet testen en een review geven?
Hier moet je gewoon je Windows gebruikersnaam en wachtwoord invoeren.
Waarschijnlijk is de share beveiligd zodat niet iedereen erbij kan.