Acer Iconia Tab W500 32GB Zilver Review

Shootingstar 11 december 2011, 701 views

Acer Iconia Tab W500 32GB Zilver

Pluspunten

• Beeldscherm oplossing.
  • Beeldscherm leesbaarheid.
  • Accugebruik.
  • Lengte voedingssnoer.
  • Losse toetsenbord
  • Touch is prima.

Minpunten

• Schermtoetsenbord matig.
  • Bloatware.
  • Gewicht.
  • Geheugen aan de kleine kant.

Ik heb de tab gekocht ter vervanging van mijn Acer One. Ik vond het beeldscherm van de One te klein. Ik had al ervaring met de A500, maar ik vond dat daarvoor niet in alle gevallen voldoende ondersteuning was, althans voor de doeleinden waarvoor ik hem nodig heb.

Wat wil ik er precies mee. Als ik onder weg ben, wil ik snel kunnen e-mailen, surfen, in loggen op mijn website, ftp'en, een beetje foto's bewerken om een presentatie te maken. Werken met encrypted files zonder dat er allerlei kunststukken moeten worden uitgehaald. Wifi is voor mij voldoende, maar ik heb ook een minirouter waar een telefoonkaart in kan en die dan als wlan werkt, voor noodgevallen. (Heb ik overigens op deze tab nog niet geprobeerd, maar hij werkte op mijn ander tab zonder problemen)

Om het ding compleet te maken, heb ik er toch het keyboard bijgekocht, waarvan ik overigens geen spijt heb. Ik vind de ondersteuning van windows voor het ivoer paneel tablet vergeleken met de A500 duidelijk minder.
In het algemeen vind ik verder, dat je als je puur met aanwijzing wilt werken en niet met een muis een aanwijzer een must is. (Zelfs een goedkope aanwijzer werkt uitstekend). Gezien de prijs is dat nauwelijks een probleem.

De volgende programma's heb ik uitgebreid gebruikt (nadat ik de nodige Bloatware had verwijderd) : Open Office, Firefox en Thunderbird, Skype, IrfanView, TotalCommander voor filebeheer en FTP en Avg voor de veiligheid. Alle programma's werken probleemloos en voldoende snel.

Ik heb het apparaat zo'n 2 weken gebruikt op Tenerife, en wat mij bijzonder verbaasde is dat het goed leesbaar bleef, ook bij de felle zon hier (mits je van de zon af gaat zitten en de scherminstelling zo nodig bijstelt) De Acer-One legt het hiertegen totaal af en ik was daardoor heel positief verrast. In vergelijking met anderen die hier met hun Apple zaten te jongeleren, zonder dat ze veel zagen, vind ik dat Acer het heel goed gedaan heeft. Het betekent dat ik volgende keer geen reader meeneem, maar mijn boeken op deze tab ga zetten en ook mijn muziek.

Ook de opwarming, die zeer acceptabel is, en de batterijduur (die voor mij in het algemeen voldoende is (afhankelijk van de situatie 4 tot 5 uur) waren heel positief.

Het aansluitbare toetsenbord werkt goed, maar het is een gemiste kans dat Acer nauwelijks extra's heeft ingebouwd.(Alleen een netwerkinterface. De usb wordt ook naar het keyboard verlegd). Alleen de stick waarmee de muis bediend kan worden vind ik minder geslaagd, maar er zijn voldoende alternatieven. Overigens werkt het touchscreen wel goed. Maar ik vind de manier waarop het scherm toetsenbord werkt (en soms wegschiet of bovenop de applicatie blijft, niet geweldig)
Het toetsenbord kan open geklapt worden. De Tab wordt er vervolgens met een USB en 2 pinnen op vastgezet. Het geheel is redelijk stabiel. Het toetsenbord is heel plat maar werkt uitstekend.

Ook de Wlan voldoet prima, ik zat zeker 500 meter van het accespoint maar toen hij eenmaal verbinding had gelegd, was er prima verbinding. Ik heb een paar flinke files verzonden en opgehaald en dat alles ging probleemloos, ook het surfen en mailen en ttp ging probleemloos.

Het totale geheugen is aan de magere kant. Ik heb daarom wel een extra geheugencard van 32Gb bij geplaatst, maar dat is meer voor foto's, boeken, muziek en films e.d. die ik tijdelijk wil opslaan. Na het installeren van mijn programma's had ik nog ongeveer 16 Gb over. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven, dat ik nog wel eens gebruik maak van programma's op usb stick. (zie onder)

Met toetsenbord is het geheel iets lichter dan de ONE 1,1 kg tegen 1,3 , maar op reis is iedere winst meegenomen. Tel daarbij het feit dat ik geen reader meer nodig heb (ook 300-500 gram) en dat ik ook zonder keyboard kan werken, waarbij dan wel een steuntje nodig is, want het gewicht is eigenlijk te groot voor een Tab in de hand. Met toetsenbord kan je hem overigens prima op je knieŽn zetten.

Ook de voeding, met een aanmerkelijk langer netsnoer dan de A500 is een positief gegeven.

Ik heb verder een Ms muis type 3500 gebruikt, almede een reader Sitecom Mini cardreader (oud beestje) om foto's in te lezen, verder een onbekende aanwijzer waarvan ik er 2 voor 10§ bij computerwinkel had gekocht. Verder heb ik 32Gb Sore N Go Verbatim usb sticks (superplat, passen probleemloos in mijn mapje met bank en creditcard, gebruikt. Werkt allemaal prima. Verder heb ik een goedkope standaard (ca 10§ bij Amazon) die samen te vouwen is gebruikt. Die gebruikte ik overigens ook al bij mijn A500 (Die nu door mijn ega wordt gebruikt). Ik had er gezien de prijs alvast 2 besteld.

Ik ben benieuwd hoe hij werkt met Ubuntu, maar heb dat nog niet uit geprobeerd.

Zodra ik weer thuis ben, zal ik nog een paar foto's plaatsen.

Heb jij ook een Acer Iconia Tab W500 32GB Zilver?

Nette review

Heb je misschien interesse om hem met W8 te proberen?
Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet over na gedacht, maar gezien de reacties die ik over W8 hoor is dat ook een optie.

Ik ga een experiment niet uit de weg, maar heb er niet altijd de tijd voor.

Mijn verwachting is echter dat ik met Ubuntu sneller en met minder diskbeslag kan werken. Dat baseer ik dan op mijn eigen ervaring met Ubuntu op diverse portables waaronder de Acer One.