PowerPort Slim Review

roland83 25 december 2012, 866 views

PowerPort Slim

Pluspunten

• stevig
  • behoorlijk complete set verloopjes
  • niet duur
  • laadt zelf snel op
  • laadt de telefoon snel op

Minpunten

• laadcapaciteit niet denderend
  • usb-kabel niet zo stevig
  • usb-kabel aan de korte kant
  • eerste exemplaar DOA, verloopstukje naar micro-USB sluit slecht aan: betrouwbaarheid twijfelachtig

Mijn nieuwe telefoon, een Motorola Razr, heeft een accu die het meestal nog geen hele dag volhoudt. Ik gebruik de telefoon vrij intensief, en ik ben ook vrij veel onderweg. Aangezien de batterij er net als bij een iPhone vast in zit, kan alleen een noodoplader helpen.

Ik wilde ook weer niet teveel geld uitgeven, de duurste laders kosten meer dan honderd euro. Een lader die ongeveer 40-50% van de accucapaciteit van de telefoon erbij kan laden, is al voldoende. Deze lader kostte 29,95 en leek voldoende in huis te hebben.

Wat zit er in de doos?

De doos is eigenlijk een blisterverpakking waar alles in zit. Het kostte nogal wat moeite om deze netjes open te knippen, zoals altijd bij blisters. Er zit het volgende in:
  • De Lenmar PowerPort Slim
  • een oprolbare USB-kabel
  • verloopstukjes voor (op volgorde van de foto hieronder):
    • micro-USB
    • mini-USB
    • Palm Treo
    • iPhone
    • nog iets wat ik niet kan determineren
    • Nokia
http://tweakers.net/ext/f/dRhOoDVUA2rjErd14MXiKH7w/medium.jpg (klik op het plaatje!)

De set is redelijk compleet, maar een beetje ouderwets (wie heeft er nog een Palm Treo?). Als je telefoon anders is dan USB, dan moet je goed opletten of het juiste verloopje er wel bij zit.

Eerste indrukken

De PowerPort is een vrij compact ding, met enkel twee USB-poorten op de bovenkant en een knopje. Laat je op de foto overigens niet misleiden, de Motorola Razr is net als de HTC Titan groter dan bijvoorbeeld een Samsung Galaxy S II! De PowerPort is ongeveer evengroot als een BlackBerry Bold 9700.

Het ding is gemaakt van rubberachtig plastic, dit voelt stevig en stroef aan. Het ding zal niet gauw uit je handen vallen, en als dat toch gebeurt dan voelt het materiaal aan alsof het wel tegen een stootje kan. De USB-kabel is daarentegen flinterdun, die voelt eerder alsof hij na iets te hard trekken breekt. Ook is de kabel wat kort (zestig centimeter), waardoor je altijd een tafel in de buurt van het stopcontact nodig hebt. De verloopstukjes passen wel prima in het uiteinde van de kabel, en ook de stekkers voelen stevig aan. De kabel is alleen geschikt om stroom door te geven, data komt er niet doorheen (logisch, dit is een oplader).

Prestaties

Jammergenoeg was mijn eerste exemplaar al vanaf het begin niet goed. Deze laadde in een kwartier op, en kon de telefoon daarna 8 minuten van stroom voorzien. Misschien kwam er daardoor 10% bij, anders minder. Door de service van Smartphoneshop heb ik een tweede exemplaar ontvangen. Deze werkt waarschijnlijk zoals bedoeld, maar het is nog niet geweldig.

Het opladen van de PowerPort gaat via de mini-USB ingang op de bovenkant van het apparaat. Er zit een verloopje bij de USB-kabel, dus die kun je daarvoor gebruiken. Uiteraard werkt elke andere mini-USB kabel ook. Tijdens het laden brandt de led rood, en na ongeveer anderhalf uur wordt het lampje blauw. Dan is de PowerPort opgeladen.

N.B. Op de foto lijkt de USB-stekker scheef in de telefoon te zitten, dit is ook zo :) Het stekkertje is wel recht, maar de USB-poort op de telefoon is een beetje scheef...

Het verloopje naar micro-USB die in de telefoon gaat was bij een van de twee exemplaren van deze lader rot. De stekker past wel in de micro-USB-poort, maar kan flink wiebelen. En je raadt het al: stroom wordt alleen doorgegeven als je het stekkertje omhoogduwt, als de stekker er gewoon in zit, dan laadt het toestel niet op. Gelukkig werkt het andere exemplaar wel goed.

Het opladen van de telefoon gaat vrij snel gelukkig. De PowerPort geeft een stroom van 700 mA (milliampère). Ter vergelijking: een USB-poort van de computer geeft 500 mA, de originele Motorola-oplader geeft 850 mA en er zijn opladers die 1000 mA leveren. Met een lader van 1000 mA gaat het opladen twee keer zo snel als een lader van 500 mA, mits de accu die snelheid aankan. Bij sneller laden zal de accu ook relatief meer energie omzetten in warmte, dus met 1000 mA is niet per definitie beter dan 500 of 750 mA.

In ongeveer anderhalf uur tijd is de accu van de telefoon ongeveer 60% bijgeladen, en geeft de PowerPort aan dat hij zelf bijna leeg is. In die tijd is de telefoon nauwelijks aangeraakt, om de batterij maar zo vol mogelijk te laden. In deze test was de accu niet helemaal leeg, ik moet nog testen hoe ver de PowerPort komt als de telefoon wel helemaal leeg is.

Uit deze test blijkt dat de geadverteerde 2400 mAh (milliampère-uur) capaciteit niet helemaal klopt. De PowerPort is na nog niet 1 keer een telefoon laden al bijna leeg (het lampje knippert). Het is logisch dat de volle 2400 mAh niet de telefoon in gaat, door verlies aan warmte. Maar 1780 mAh is geen 2400 mAh...

Laadcapaciteit

Een snelle rekensom van de test hierboven volgt. De Motorola Razr heeft een accu met een capaciteit van 1780 mAh. Dat betekent, kort door de bocht, dat de accu in 1 uur tijd 1780 mA stroom continu kan geven. Het betekent ook dat bij een stroom van 850 mA, een verlies even niet meegeteld, de accu in 1780/850 = 2 uur volledig moet kunnen opladen. Dit laatste is in de praktijk niet zo, omdat een li-ionaccu niet in lineaire tijd oplaadt en ook niet continu de volle 850 mA opneemt (daarom wordt een accu warm tijdens het laden).

In de test is 60% van de capaciteit bijgeladen. Ik ga ervan uit dat de capaciteit lineair stijgt met de laadtijd, dat rekent makkelijker. Zestig procent van 1780 mAh capaciteit is 1068 mAh. De PowerPort moet dus minimaal zelf een capaciteit van 1068 mAh hebben. Hij gaf echter aan dat hij al bijna leeg was na het laden van 1068 mAh. Misschien zit er dus een echte capaciteit van 1500 mAh in, wat niet in de buurt komt van de geadverteerde 2400 mAh. Overigens kun je ook zien dat iets meer dan een uur laden wel overeenstemt met 1068 mAh, want 1068 mAh/700 mA = 1,5 uur.

De PowerPort is een stevig ding wat je makkelijk kunt meenemen. De kwaliteit van de USB-kabel en de verloopstukjes is echter niet geweldig. Ook de laadcapaciteit valt tegen. Ik kan mijn telefoon er net 1 keer mee opladen, maar meer dan zo'n thuiskomertje is het niet. De geadverteerde capaciteit doet vermoeden dat mijn telefoon makkelijk 1 keer opgeladen kan worden, maar dat lukt dus niet. De prijs is er echter ook naar, want ik zag al een 10.000 mAh lader voor 130 euro. Deze kost minder dan een kwart daarvan, en heeft ook een kwart aan capaciteit.

Advies: heb je echt een noodlader nodig omdat je niet vaak een stopcontact tegenkomt, zoek dan even verder. Heb je genoeg aan 1 keer bijladen van een smartphone en heb je een beperkt budget, dan kun je deze overwegen. Kijk hierbij goed naar de accucapaciteit van je telefoon, want mijn toestel heeft een relatief grote accu. Misschien kun je jouw smartphone die een 1200 mAh-accu heeft wel vaker opladen.

Heb jij ook een PowerPort Slim?

Dat gezeur over mAh. Waarom let niemand op de spanning? Het is de combinatie van beiden wat van belang is.
Bijvoorbeeld:
Een oplaadbare aa-batterij van 1,2 volt en 2000mAh heeft een energie inhoud van 2,4 Wh.
Een oplaadbare lithium batterij van 2000 mAh heeft bij 3,7 volt een energieinhoud van 7,4 Wh.
Dit is een groot verschil. De motorola heeft volgens jou een capaciteit van 1780 mAh. Dit is bij 3,7 volt. De energieinhoud is dan 6,586 Wh.
Zoals ik hierboven lees heeft de powerport een interne accu die 2400 mAh kan leveren bij 5 volt. 12 Wh dus. Dit houdt dus in dat je de accu van je telefoon bijna 2 keer volledig op moet kunnen laden.

[Reactie gewijzigd door niekvanprooijen op 23 december 2011 09:19]

Bedankt voor je berekening. In dit geval is het nog erger gesteld met de PowerPort, want twee keer opladen haalt het ding bij lange na niet.

Ik gebruik het ding minder vaak dan ik had gedacht, ik heb inmiddels wel energiebesparende dingen op mijn telefoon geregeld en kan daar nog wat verder mee gaan. Nu laadt de telefoon weer op vanuit 40% accu, en de PowerPort is vol. Eens kijken of de PowerPort gaat knipperen dat hij leeg is, tegen de tijd dat de telefoon vol raakt.
op de website van de fabrikant staat een capaciteit van 2400mAh vermeld bij 5V...
Ik heb de review aangepast, het verhaal klopt nu wel. Alsnog komt de capaciteit niet in de buurt van 2400 mAh...

[Reactie gewijzigd door roland83 op 10 december 2011 14:14]