Antec Performance One P180B Review

DJMurtz 12 augustus 2007, 1.370 views

Antec Performance One P180B

Pluspunten

• Mooi & functioneel ontwerp
  • Veel fan mogelijkheden
  • Voeding (en HDD) warmte appart afgevoerd
  • Losse HDD compartementen
  • Stoffilters

Minpunten

• Krap voor een super midi tower
  • bovenste HDD tray nutteloos in nieuwe systemen
  • Mist één (belangrijke) fan locatie
  • Wir-war aan kabels

Ik heb deze kast ongeveer een jaar geleden gekocht nadat ik de hoop op een succesvolle casemod van mijn standaard ATX kast had opgegeven. De oude kast ging de deur uit en de nieuwe kast moest groot zijn, stijlvol maar simpel zijn, genoeg koeling bieden aan mijn watergekoelde systeem en moest niet te duur zijn. Het resultaat? De P180B heeft het een jaar lang volgehouden op mijn kamer en zal volgende week vervangen worden door zijn grote broer, de P182.

Bouwkwaliteit en afwerking (voldoende)
Als we kijken naar de bouwkwaliteit van de P180B dan is deze zeker zeer netjes. Alles is zeer degelijk en het omhulsel van de kast is extra dik om geluid zoveel mogelijk te dempen. Er is zoveel mogelijk geprobeerd om scherpe randen weg te werken (al is dit niet overal gelukt) en je hoeft niet bang te zijn dat je iets kapot maakt binnen in de kast zolang je geen hamer erop gaat toepassen. Een klein minpuntje is het gebruik van plastic haakjes waar het zijpaneel mee bevestigd zit. Deze zijn niet erg stevig dus ga niet overhaast en niet te vaak de zijkant eraf halen als je permanente schade wilt verkomen.

Verder voelt het deurtje (dat overigens 270 graden kan draaien) aan de voorkant van de kast niet al te stevig aan. Voornamelijk de scharnieren zijn hier schuldig aan. Ik heb echter nog geen defecten kunnen ondervinden na één jaar intensief gebruik dus blijkbaar hebben zijn bij Antec besloten dat het huidige deurtje voldoende was voor deze kast.

De afwerking van de kast is iets minder bij mijn exemplaar. Bij het bovenaanzicht is bij mij de rechter-onderhoek iets naar boven gekomen van de bovenplaat waardoor het geheel niet meer lekker in elkaar sluit. Ik ga er maar van uit dat dit alleen bij mijn kast zo is en reken het ze bij Antec dus niet aan.

Als deze kast een sterker deurtje had gehad, een beter kliksysteem voor het zijpaneel, geen scherpe randen en mijn huidige exemplaar goed afgewerkt was had ik hier zeker een zeer goed neergezet.

Inbouwmogelijkheden (goed)
De inbouwmogelijkheden van de P180B zijn niet verkeerd. Behalve de vier externe drivebays, de floppylocatie en plaats voor twee HDD's in het hoofdcompartiment hebben ze bij Antec besloten om je toegang te geven tot een apart compartiment waar niet alleen de voeding maar ook nog eens vier extra HDD's geplaatst kunnen worden.

Alle plaatsen in de kast zijn redelijk tot goed toegankelijk dus hier valt verder ook niet veel op aan te merken. Waarom dan een goed i.p.v. een zeer goed? Deze kast biedt niets extra's dat andere kasten niet hebben op het gebied van inbouwmogelijkheden. De vier extra HDD plaatsen zijn uiteraard een plus maar daartegenover staat het wegvallen van de bovenliggende HDD tray waar ik bij installatiegemak op terug zal komen.

Koelingmogelijkheden (goed)
De koeling van deze kast is zeker uitstekend te noemen. Dankzij het gebruik van twee compartimenten heeft Antec ervoor gezorgd dat de warmte van de voeding (en eventuele HDD's) gescheiden blijft van het moederbord en alle zaken die hierop geplaatst worden. Uiteraard zal er altijd warmte opstijgen tussen de spleten door, maar alle kleine beetjes helpen en in dit geval helpt het wel meer dan een klein beetje.

Ook de koeler plaatsen zijn goed doordacht. Er zit (zoals in bijna alle kasten) één plaats aan achterkant van de kast iets onder de bovenkant en één aan de voorkant in het midden. De drie andere locaties zijn iets minder standaard maar zeker effectief. Boven op de kast is een mooi gat voor een koeler en onder in het compartiment tussen de voeding (die uiteraard aan de achterkant geplaatst wordt) en de HDD's die voorin zitten is ook plaats voor een koeler.

Hoewel je zou denken dat dit perfect is, is dat het toch nét niet. Het vreemde is namelijk dat Antec heeft gekozen voor twee stoffilters aan de voorkant van de case. Eentje voor de fan die in het midden zit en eentje die onderin zit voor het onderste compartiment. De fan in dit compartiment zit echter 20CM verderop en daartussen zitten mogelijk nog 4 HDD's. Achter de stoffilter is plaats genoeg voor een 120MM fan en deze past ook bijna. Met bijna bedoel ik dan ook écht bijna. Er zitten geen aansluitingen voor een koeler en door een stalen (nutteloze) plaat is het net niet mogelijk om een fan te plaatsen. Dit is een gemis en zou wat mij betreft de koeling van de P180B tot zeer goed doen opkrikken.

Er worden 3 Tri-Cool fans meegeleverd in de case. Ze zijn prima om te koelen, maar mensen die een stille PC willen (zoals ik) doen er goed aan om tóch aparte fans aan te schaffen. De kabels in de kast zijn lastig weg te werken. Mocht je hier naar op zoek zijn zul je bij de P182 moeten aankloppen daar deze speciale gaten in de backplate heeft om kabels weg te werken.

Al met al toch een prima airflow in de kast, de extra fan onderin zou het geheel afmaken. Airflow is zeer belangrijk in een watergekoelde kast (waar dus geen airflow is door CPU/VGA fans) dus een volgende versie zou voor mij best die onderste locatie ook mogen gebruiken (maar helaas is dit nog niet het geval bij de P182).

Vormgeving (zeer goed)
De vormgeving van de kast is iets persoonlijks. Ik vind hem zeer mooi en als jij deze review leest zal je dit waarschijnlijk beamen (anders was je wel een andere review aan het lezen). Niets op aan te merken. Het airduct rooster bovenop maakt het geheel "af".

Installatiegemak (voldoende)
Het installeren van je onderdelen in deze kast is iets minder makkelijk als in andere kasten. De voeding is lastig te plaatsen in het onderste compartiment door de krappe ruimte.

Hier komen we meteen bij de reden waarom installatiegemak bij mij maar een "voldoende" krijgt. Gebrek aan speling/ruimte. De fabrikant van je voeding moet niet denken "laten we 1CM toevoegen zodat we de voeding modulair kunnen maken" want dan zul je moeten gaan casemodden om de boel te gaan plaatsen. De fan tussen de voeding en de HDD's onderin zit namelijk redelijk dicht op de voeding en kabels die teveel uitsteken kunnen dus voor tikken in de kast gaan zorgen of je fan helemaal tot stoppen dwingen. Let hier op!

De volgende LET OP is met recht in hoofdletters geschreven. Deze kast is namelijk niet geschikt voor 5+ HDD's en een moderne grafische kaart zoals de 8800GTX. Het bovenste compartiment voor twee HDD's zit namelijk in de weg van deze kaart en moet dus verwijderd worden uit de kast om plaats te maken voor je grafische kaart. Het verwijderen is geen probleem, de HDD compartimenten zijn namelijk geplaatst op rails waardoor je het compartiment zo erin en eruit kunt schuiven. Het moeten missen van twee HDD plaatsen kan wel een probleem zijn als je 6 HDD's naast je hebt liggen om in te bouwen. Houdt hier dus goed rekening mee.

als de nieuwe kaarten gepast hadden en de voeding iets meer speling had gehad had hier een goed gestaan. Heb je dus geen 8800GTX (of andere kaart die ongeveer 26cm lang is) en heb je een standaard ATX voeding zonder fratsen? Dan zit je bij deze kast wederom goed op het gebied van installatiegemak

Modbaarheid (geen mening)
Ik heb nog niets aan deze case gemod omdat dit niet nodig was. De volgende kast (P182) die hier staat te wachten op zijn content gaat waarschijnlijk een kleine mod ondergaan om de missende fan locatie beschikbaar te stellen zodat mijn 4 HDD's genoeg koeling krijgen.

Kwaliteit van voeding (geen mening)
Een voeding is niet aanwezig, dit is ook maar goed ook want voedingseisen veranderen met de dag terwijl deze kast over 2 jaar nog prima gangbaar is. Waarom onnodig duur maken als de consument keuze zat heeft uit "3rd party" voedingen?

Prijs (goed)
Met zijn ¤111,80 is deze kast redelijk geprijsd. De prijzen van degelijke kasten zijn tegenwoordig nu eenmaal tot een hoog niveau gestegen. Voor 4 euro meer heb je echter ook de nieuwere versie, de P182. Deze laatste is echter niet in de kleur van de P180B beschikbaar... keuzes keuzes...

De P180B is een degelijke kast die ideaal is voor mensen die op zoek zijn naar een stille en koele kast. Het no-nonsense design spreekt me erg aan en van binnen zijn er genoeg aansluitingsmogelijkheden voor hardeschijven en externe apparaten. Ook de twee front USB aansluitingen komen goed van pas voor het plaatsen van USB-sticks.

Er zijn echter ook een aantal minpuntjes aan deze kast te ontdekken. Zoals het probleem dat de 8800GTX te groot is om te plaatsen bij gebruik van 5 of meer hardeschijven. Er had iets meer aandacht aan afwerking kunnen worden besteed om deze kast tot een ultieme topper te maken.

Al met al is het een prima kast die ondertussen vervangen is voor een nog betere kast, de P182. Als je deze kast niet koopt vanwege de zilveren kleur, ga dan voor de P182 (4 euro duurder) en geniet van het feit dat bijna alle minpunten zijn aangepakt in de nieuwe kast.

Heb jij ook een Antec Performance One P180B?

mooie review,

ik ben ook voor de P182 gegaan trouwens.
Review is goed.

Ik heb nu enkele maanden de P182, maar een van de weinige voordelen op de P180 zijn de aanwezige gaten voor waterkoeling, wat in jouw geval een voordeel zal zijn. Hopelijk zal je er net zo tevreden over zijn als ik.

Veel geluk.