Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB Review

Zorian 27 april 2012, laatste update op 24 september 2012, 15.715 views

Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB

Pluspunten

• Zeer snel!
  • Veel accessoires
  • Mooie looks en verpakking
  • Voldoet redelijk goed aan verwachtingen
  • Gratis volledige versie van Norton Ghost 15

Minpunten

• Haalt niet de volledige beloofde snelheid, maar wellicht dat dit nog beter wordt na een tijdje

Hierbij mijn review over de Samsung 830 Series SSD 128GB. Nu inclusief extra veel plaatjes! :9 Omdat jullie daar van houden. ;) Alle plaatjes zijn tevens aanklikbaar voor het volledige formaat.

Aangezien mijn OCZ Vertex 2 last kreeg van de beruchte SandForce bug heb ik deze RMA gestuurd en direct een nieuwe gekocht met als achterliggende gedachte dat ik het niet nogmaals wil meemaken. Een vriend wil hem echter wel overnemen. :)

Waarom deze SSD?

Het was een lastige keuze. Ik zat te twijfelen tussen de Crucial M4 en deze schijf, en na veel wikken en wegen toch voor deze gekozen ondanks dat de M4 zich al bewezen heeft en deze Samsung nog een nieuwkomertje is.
De reden dat ik toch voor deze koos is omdat hij beter uit de benchmarks bleek te komen en ik sowieso een fan ben van Samsung. Om precies te zijn heb ik met deze SSD erbij nu 5 Samsung schijven in mijn PC hangen.

Algemene beoordeling

Uiteraard was het wachten op het pakketje lastig, zeker aangezien de webshop schijnbaar er de tijd voor nam om hem op de post te doen.
Afijn, uiteindelijk kwam hij aan en had ik iets heel erg moois in mijn handen:

Dat is alleen niet het doosje met hetgene wat ik wil, dat is dit:

Uiteraard kon ik niet wachten om de doos te openen. Na deze handeling trof ik inderdaad de SSD aan:

Samen met een hoop accessoires welke mooi verpakt waren in het doosje:

Maar hier gaat het mij voornamelijk om!

De SSD lijkt gemaakt te zijn van geborsteld aluminium, met aan de achterkant plastic.
Op de achterkant is tevens een sticker met wat info over de SSD:

Tijd om hem in te bouwen! Samsung levert een bracket mee om hem om te toveren van 2,5" naar 3,5". Echter had ik deze niet nodig aangezien mijn kast deze al had:

De installatie was niet zo moeilijk. Hierna de PC aangedaan, de BIOS stond nog goed ivm de oude SSD en dus kon ik direct doorgaan naar het hoofdstuk Installeren. Windows was letterlijk in enkele minuten vanaf een USBstick geïnstalleerd. Ik dacht dat het al snel ging op mijn vorige SSD, maar deze blies hem figuurlijk gesproken van zijn sokken qua snelheid.

Afterparty

Dit is waar de fun begint. Na de installatie moest ik uiteraard de nodige drivers, updates en programma's installeren welke ook de nodige reboots vereisten. Gelukkig was dat met deze SSD geen enkel probleem, want hij reboot sneller dan dat je even naar de keuken kan lopen om je waterkoker aan te zetten bij wijze van spreken.

Snelheid, belofte gehaald of niet?

Uiteraard was ik ook nieuwsgierig naar het feit of de SSD zijn verwachtingen waar ging maken.
Samsung claimt snelheden van 520MB/s lezen en 320MB/s schrijven.
Deze werden helaas niet helemaal gehaald, maar het zat er niet ver vanaf. Zelf vermoed ik dat het wel eens te maken kan hebben met dat ik net enorm veel data naar de schijf heb zitten schrijven en hij dus even moet bijkomen.

Qua doorvoersnelheid zit het in elk geval wel snor, 120MB/s constant vanaf een Spinpoint F1 schijf.
Hij kan dus domweg niet harder omdat de Spinpoint niet sneller wil. :D

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Hier kan ik helaas nog niet echt een oordeel over vellen, aangezien ik deze schijf pas sinds vandaag in gebruik heb. Tot zover ben ik echter geen gekke dingen tegengekomen en doet hij prima wat hij moet doen.
UPDATE: 27-04-2012:

Tot op heden heb ik welgeteld 0 problemen gehad met deze SSD. Inmiddels is de firmware een tijdje terug geflashed naar de nieuwste versie zonder dat er gekke dingen gebeurden. Qua stabiliteit en betrouwbaarheid is er dus geen enkel negatief beeld te trekken!

Inmiddels is ook het moederbord vervangen door een Asus P8Z68-V PRO Gen3. Het lijkt erop dat de SSD hier zelfs nog beter op presteert dan op het oude moederbord met de P67 chipset.

UPDATE 2: 24-9-2012

Inmiddels is het alweer 5 maanden na de eerste update, en er is nog steeds niets raars voorgevallen. Alles doet nog steeds prima zijn werk en is nog steeds vlot.

UPDATE 3: 22-5-2013

Gewoon omdat het kan nog een update. Het is 8 maanden sinds de laatste update en er zijn nog steeds 0 problemen voorgevallen. De SSD is nog steeds net zo snel, stabiel en betrouwbaar als in het begin.
Inmiddels zit er ook alweer een nieuw moederbord in. Ditmaal een ASUS P8-Z77-V PRO.

Al met al is dit een zeer snelle schijf, welke tevens in een zeer mooie behuizing en verpakking geleverd wordt. Je krijgt er tevens een full copy van Norton Ghost 15 bij, een erg aardig cadeautje van Samsung en tevens een teken dat ze om veiligheid geven.
Ook krijg je via een 2e CD een berg handleidingen en een zeer handige applicatie meegeleverd genaamd Samsung Magician.

Hiermee kan je o.a. de firmware updaten (mijne was al voorzien van de nieuwste versie), een scan draaien om te zien of alle services goed staan (denk aan defragmenteren, indexeren etc) en deze zonodig meteen 'tunen'.
Wat de overige functies doen spreekt voor zich. Ik weet alleen niet wat Over Provisioning precies moet voorstellen, maar ga het ook niet uitproberen aangezien de waarschuwing het over dataverlies en het opnieuw indelen van partities e.d. heeft.

Tot zover mijn review! :)
Mocht je opmerkingen, tips of ander commentaar hebben dan hoor ik dat graag!

Heb jij ook een Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB?

Ik heb gisteren deze samsung besteld bij Mycom: nu vraag ik me af mijn moederbord is nog een x58 bordje met Sata2 poorten (3gb) zou dit de performance sterk beinvloeden of zal dit verschil gering zijn? (anders zal ik ook eens moeten gaan denken over te stappen naar een X79 bordje of toch een PCI-E controller met sata3 te kopen...)
Ik las gisteren in "het grote SSD topic" hier toevallig een erg interessante post over waar CiPHER haarfijn toelicht waarom dit verschil zeer gering is:

Uiteraard zal zoals Xereon hierboven beweert de maximum doorvoersnelheid van SATA2 lager zijn dan SATA3, maar daar zul je hoogstwaarschijnlijk weinig van gaan merken aangezien juist de access times van een SSD voor de aangename/snelle gebruikerservaring zorgen.
Ik denk dat de snelheid zeker met ongeveer de helft omlaag gaat, aangezien SATA2 niet zo'n hoge doorvoersnelheid heeft.
Mijn advies is dus inderdaad om een insteekkaartje of een ander moederbord te halen.
Mooie review, vooral de uitgebreide foto's zijn prettig :) Ik zou alleen even 'maar deze blies hem letterlijk van zijn sokken qua snelheid.' aanpassen, tenzij je die foto van een SSD met sokken aan nog moet posten :p

O ja, aangezien dat in de meeste andere reviews ontbreekt: van welk materiaal is de achterkant/zijkant gemaakt?
Pas op hè, straks ben ik nog gek genoeg om een dergelijke foto te maken ook. :+
Ik zal even opzoeken welk materiaal de SSD bevat en het erin verwerken. ;)
Volgens mij is dat over provisoring dat je kan instellen hoeveel je windows maximaal kan gebruiken van het totale beschikbare geheugen. Als je een SSD namelijk voor 100% vol werkt hij namelijk veel langzamer. Als je hem dan op max 90% zet (115 Gb) dan kan je er volgens windows niets meer bijzetten, terwijl hij nog wat over heeft om ''snel'' te blijven..

Ik heb hem zelf trouwens ook, nog niet geïnstalleerd alleen. Ben echt benieuwd hoe snel hij is...

[Reactie gewijzigd door JBee op 10 december 2011 14:15]

Dat zou inderdaad wel eens kunnen kloppen. Ik heb een screenshot naar de desbetreffende waarschuwing bijgevoegd in de review via een hyperlink en het lijkt er op dat je stelling klopt.
Hij heeft inderdaad gelijk.

Op deze pagina wordt het duidelijk uitgelegd:
Ik las ergens dat er bij deze set ook een stekkertje van Power/Sata naar usb zat? Een wit stekkertje. Deze kon ik niet zien op de foto's, of kan aan mij liggen?
Dat is bij de Notebook editie. De Desktop editie heeft die niet.
Ik zie nu 8 mensen achter elkaar die hunSamsung 830 512 GB ssd verkopen? waarom worden deze massaal gedumpt op V&A? Het lijken mij prima SSD's :/
Heeft te maken met die ene laptopactie van laatst waar per abuis 2x een dergelijke SSD in zou zitten. Bleek niet zo te zijn, maar de fabrikant was coulant genoeg om ze toch te leveren.
Prima review :)

"Zelf vermoed ik dat het wel eens te maken kan hebben met dat ik net enorm veel data naar de schijf heb zitten schrijven en hij dus even moet bijkomen." Moet niet zijn volgens mij.
Het staat er volgens mij correct hoor. Als ik dat naar niet zou veranderen zou ik impliceren dat ik er niks of amper wat op heb gezet. :)
Goede review, hartelijk dank!

Zit er ook over te denken om met deze SSD mijn systeem te upgraden. :)
Betrouwbaarheid lijkt me goed, ook als ik Tweakers' eigen review moet geloven!
Mooie review, dat gaat puntjes opleveren :)
Let op de 2.5" naar 3.5" bracket past niet in de Sharkoon T5 Value hij is daar net te klein voor :(

[Reactie gewijzigd door SHEePYTaGGeRNeP op 3 januari 2012 10:20]

Dan laat je em toch gewoon los bungelen? Kan geen kwaad.
Mijn SSD ligt los op de bodem van de kast :)
Of gewoon aan één zijde vastschroeven in een 3,5" bay
Ah oke, maar waren die extra SSD's los meegeleverd of alsnog ingebouwd? Anders zou ik m eerlijk gezegd laten zitten, eventueel in RAID zetten als boot :p
Waren ingebouwd. ;) Blijkbaar vinden sommige mensen het leuk om er 1 uit te halen en die te verkopen. :)