Razer BlackWidow Ultimate Review

Senghir 16 december 2011, laatste update op 16 december 2011, 3.218 views

Razer BlackWidow Ultimate

Pluspunten

• Zeer degelijk
  • Precies de juist layout voor gamers en programeurs
  • Een zeer strak uiterlijk
  • Ongelofelijke precisie door audiable en tactile feedback
  • Zeer fijn om op te typen
  • 50 000 000 toetsaanslagen per toets (G15 is goed voor 3 000 000)
  • Is niet van z'n plek te krijgen door gewicht wanneer je gamed of typt

Minpunten

• is misschien iet wat aan de prijzige kant maar je krijgt dan ook echt waard voor je 1 euro per toets
  • Geen arm steun voor de mensen die dat gewend zijn.
  • Geen NKRO (wel matrix rond de WSAD toetsen)

Ik heb ongeveer een maand geleden afscheid moeten nemen van mijn trouwe Logitech G15 omdat hij gewoon te versleten was na 5 jaar zeer intensief gebruik.
De keuze viel al snel op een mechanisch toetsenbord. Ik ben een zeer competitief Starcraft 2 speler dus de keuze was logisch!

Na redelijk wat onderzoek gedaan te hebben viel mijn keuze tussen de SteelSeries 7G of de Razer BlackWidow (de normale). De keuze was tussen de MX Blue switches van de Razer of de MX Blacks van de Steelseries. (Hier is een link naar een heel duidelijke guide naar mechanische toetsenborden die ik gebruikt heb http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide)
Uiteindelijk heb ik voor de MX Blue switches gekozen omdat ze zowel een tactile als een audiable feedback geven wanneer ze ingedrukt worden. Ook heb ik uiteindelijk voor de Ultimate versie van de BlackWidow gekozen omdat deze backlight heeft en dat was erg prettig op mijn oude G15.

Op het eerste gezicht,

Toen ik de doos binnen kreeg was ik niet verbaasd naar hoe goed alles ingepakt was en naar de kwaliteit van de doos zelf!.
Na het open maken van de doos zie je het keyboard onder een doorzichtige plastic cover liggen. Na de cover te verwijderen en het keyboard te bevrijden uit de doos merkte ik dat het ding meer dan een kilo woog!
Dat was een erg prettige bijkomstigheid!
Het keyboard ziet er ongelofelijk strak uit met een soort van piano lak over het plastic. Alles voelt zeer degelijk aan en de verlichting is een leuk spektakel op je bureau!

De Features

Dit toetsenbord heeft zoals eerder vermeld Cherry MX Blue switches. Dit zorgt er voor dat de toetsen bij een druk van 50 gram registreren. Wanneer je de toetsen indrukt geven ze halverwege een "klik" geluid en voel je een kleine "bump" in de toets als teken van registratie.
De meest opvallende feature van dit toetsenbord zijn de Macro Keys. Je hebt de beschikking tot 5 macro toetsen aan de linker kant van het toetsenbord. Nou is deze feature niet zo handig voor mij als Starcrafter maar het kan zeker heel handig zijn voor mensen die graag WOW of een andere MMO spelen.
Het toetsenbord heeft verder een gevlochten kabel die eindigt in 2 vergulde USB 2.0 kabels, een microfoon 3.5mm jack en een audio 3.5mm jack die beiden ook verguld zijn. Aan het toetsenbord zelf zitten dus ook een USB 2.0 poort, een mic poort en een koptelefoon aansluiting.
Alle toetsen van dit toetsenbord zijn programmeerbaar met de software die je van de razer site kan downloaden. Ook is er de optie om elke toets on-the-fly te programmeren met de macro knop (Fn+F11) op het toetsenbord. Dit is soms niet zo handig als je nadat je de macro knop hebt ingedrukt in plaats van een macro toets je N indrukt en daarna je macro instelt want dan ben je je N toets kwijt tot je hem in de software terugzet.

Het Gebruik

Dit is natuurlijk de hoofd reden waarom mensen een mechanisch keyboard kopen. De feel, het geluid en de precisie.
Ik moest eerst heel erg wennen aan de toetsen van dit toetsenbord omdat Logitech vaak heel brede en bolle toetsen op hun toetsenborden gebruikt en dit toetsenbord heeft smalle holle toetsen. Na ongeveer een week typen was ik er helemaal aan gewend en ik moet zeggen dat ik nog nooit op zo'n fijn toetsenbord heb getypt.
Na een tijdje wen je er aan dat je de toetsen niet zo ver in hoeft te drukken als een normaal toetsenbord en dan gaat je typ snelheid gigantisch omhoog omdat je nu nog maar de helft van de kracht gebruikt die je normaal zou gebruiken om een toets in te drukken. Nou heb ik eerder een Razer toetsenbord gehad en dat ding voelde erg plastic achtig aan en hij gaf het na een tijdje gewoon op (dit is nog voordat de eerste Logitech G11 uitkwam). Sinds dien wou ik nooit meer een Razer product kopen maar ik moet zeggen dat dit toetsenbord niet geėvenaard kan worden in hoe solide en degelijk hij aanvoelt. Als competitief Starcraft speler krijgt dit toetsenbord een gigantische hoeveelheid toetsaanslagen te verduren (gemiddeld 240 aanslagen per minuut) en alles voelt nog net zo goed aan als de dag dat ik hem uit de doos haalde.
Ik heb wel gemerkt dat de matte verf op de toetsen redelijk snel slijt. Dit kan irritant zijn voor mensen die hun bureau altijd klinisch schoon en stijlvol willen hebben maar voor mij is dit geen probleem en alleen maar logisch na het intensive gebruik.
Dit toetsenbord heeft helaas geen NKRO. Hij kan rond om de WSAD toetsen wel meer dan 6 toetsaanslagen registreren maar verder dan dat is het 2 tegelijk.

De minpunten

Om heel eerlijk te zijn zijn er niet zo veel minpunten. Misschien had razer wel een mooie arm steun kunnen maken voor de mensen die dat gewend zijn maar om eerlijk te zijn kan ik nu zelf niet meer met arm steun werken nadat ik dit toetsenbord heb gekocht.

Dit toetsenbord is het beste toetsenbord wat je op dit moment op de markt kan open naar mijn mening.
Het heeft misschien geen schermpje zoals de G toetsenborden van logitech maar er is op dit moment niet een toetsenbord op de markt dat zo goed en degelijk aanvoelt. Wanneer je iets aan het typen bent wil je soms gewoon niet stoppen omdat het getik van de toetsen en het gevoel van het indrukken van zo'n toets gewoon heel erg bevredigend is!
En dit is zeker het beste gaming toetsenbord van dit moment vanwege de precisie van de toetsen wanneer ze ingedrukt worden. Je hebt soms gewoon niet de tijd om een toets volledig in te drukken en met dit toetsenbord hoeft dat ook niet omdat je precies voelt en hoort wanneer je toetsenbord de toets registreert.
Als je dit toetsenbord hebt gekocht wil je NOOIT meer terug naar een andere!

Heb jij ook een Razer BlackWidow Ultimate?

Prima review van een prima product :)

Ik kan het verhaal over een mechanisch toetsenbord volledig beamen. Je hebt inderdaad erg weinig kracht nodig om te typen, en je kunt daardoor echt sneller typen dan een klassiek rubberig toetsenbord. Daar zit namelijk helemaal geen feedback in. Ik heb sinds een jaar of 4 een IBM M keyboard van december 1996, maar die zo te lezen wel een stukje degelijker. Zo degelijk als vroeger maken ze niks meer, lijkt wel. Ik gebruik mijn exemplaar behoorlijk intensief, en ik maak 'm elke twee maanden schoon met een doekje. En eens in het jaar gaan alle toetsen eraf, ze krijgen individueel een poetsbeurt en de kast maak ik dan ook meteen helemaal schoon. En je raadt het al: het ding ziet eruit als nieuw. Er zitten hooguit wat lichte slijtagesporen op alle toetsen, na al het getyp...

Ik mis overigens nog hoeveel geluid het ding ongeveer maakt. Als ik ga typen, dan moet de tv harder; die IBM M maakt echt veel geluid. Geinig detail over het gewicht: mijn keyboard weegt 2,5 kilo. Dat is veel :) Het voordeel van zo'n hoog gewicht: het keyboard blijft op dezelfde plek staan. Niets is zo irritant als een toetsenbord dat verschuift terwijl je typt!

Veel plezier met je keyboard :)
Het toetsenbord maakt echt wel veel geluid.
Mijn vriendin heeft oordopjes moeten kopen omdat we niet op hetzelfde tijdstip gaan slapen omdat ik meestal 's nachts werk (Ik ben lead designer bij een game studio)

Dus als je mensen om je heen hebt die geen geeks zijn en niet genieten van het geluid van een goed toetsenbord moet je daar echt rekening mee houden :P
Voor een tb is het wel erg duur! In ieder geval veel plezier ermee.
Ja, maar je krijgt wel veel waar voor je geld. Als dit ding net zo stevig is als de mechanische toetsenborden van weleer, dan gaan ze minimaal 10 jaar mee. Zoals de reviewer al zegt, is een Logitech G15 na 5 jaar echt versleten. Dan mag zo'n degelijk keyboard wel minimaal 2 keer zo duur zijn als de G15. De laatste prijs van de G15 was 85 euro, en de Razer Black Widow kost 115 euro. Tel uit je winst.

Ter info: mijn IBM M keyboard kostte in 1996 ruim 250 gulden. Plus inflatie, is dat nu ruim 150 euro.
Het ging mij totaal niet om hoeveel dit toetsenbord kost. De laatste tijd was ik zo hard bezig met hoger op komen in de SC2 leagues en toernooien dat een rubberdome G15 gewoon de 150 AMP niet aan kon. En een rubberdome gaat heeel rap stuk van SC2 spelen!

En het gevoel van typen op dit toetsenbord is gewoon zalig! Je bent echt blij als je een toets indrukt omdat het zo strak en goed werkt allemaal!
Leuke review !!
Ook dat je SC2 speelt helpt mij in een keuze maken want dat is het enige spel dat ik graag speel :) Bedankt
alleen jammer dat ie dan zoveel geluid maakt want ik speel vaak laat op de avond en ik kan de buurman horen snurken hier maar dus Qwerty is beter voor SC2 dan Azerty?? sorry ik snap het verschil niet echt ik ben rechts handig trouwens en kan niet blind typen ...
Het verschil tussen qwerty en azerty is alleen de key layout van het toetsenbord. Voor de rest is dit keyboard erg goed voor typen en als je eenmaal een mechanical toetsenbord hebt wil je nooit meer terug. Voornamelijk wanneer je rode of blauwe switches hebt :)
ik zag jezelfde reactie, met dezelfde vraag ook op een G19 toetsenbord review.
Het verschil tussen een querty en azerty toetenbord is wel heeel erg makkelijk te vinden