Asus VG236HE Review

twister00004 9 december 2011, laatste update op 6 januari 2012, 897 views

Asus VG236HE

Pluspunten

• Hoogte verstelbaar
  • Draaibaar
  • Kantelbaar
  • Kleuren
  • Snelheid paneel
  • 3d voor de toekomst?

Minpunten

• Blijkbaar bouwkwaliteit

Ik kan geen uitgebreide review geven over de monitor omdat ik er zelf niet langer dan 2 avonden mee heb gewerkt.

Ervaring met 2 modellen
(4 modellen zie reactie webshop), bij alle 2 gingen de monitors RMA omdat er speling in de standaard zit.
De monitor staat dus scheef ergst gemeten afwijking was 1,2cm verschil van links en rechts.
de ander 0,5cm.

1 monitor kwam bij Afuture Veenendaal vandaan
1 bij CD-Rom Land waarbij ze uiteindelijk moesten concluderen dat ze geen goed exemplaar konden leveren omdat ze ook nog 2 anderen getest hebben zie reactie:

Reactie CD-Rom Land:
Hoi Patrick,

Zoals je wellicht gezien hebt heb ik je scherm gecrediteerd. Ik kan je helaas geen ‘recht’ scherm aanbieden. We hebben nog 2 dozen gecheckt en ze staan allemaal wat uit het lood, een vreemde constructie….

Een credit leek ons het meest gepast in ieder geval!

Met vriendelijke groet,
Bas Herbes

Zal nog wel even ingaan op de scores die ik geef in mijn vrij korte test periodes (2 avonden):

Featureset:
Scherm in hoogte verstelbaar en kantelbaar, ook is het scherm draaibaar.
Kabel management clip achterop.
Aansluitingen composiet, DVI en HDMI
-Er zitten geen USB, of geluid aansluitingen op
-Er zit geen HDMI kabel bij

Kleurweergave
Mede door glossy panel zijn de kleurweergave super intens, ik kom van een matte Samsung af en dan is dit echt een kleuren spectakel.

Contrast en helderheid
Contranst en helderheid hebben wat tweaking nodig, met name de helderheid staat zo hoog dat je er instant hoofdpijn van krijgt, neem echter de volgende settings aan:

You just need to turn brightness down to 44 and set the colours to 'Warm'. Not only does the screen dim enough to be usable, the gamma curve and colour temperature both return to normal. The average deltaE falls under 3.0, the figure at which we consider the colours to be accurate, and these two settings pull this monitor's score in this section up from two to four stars.

Adjusting the settings like this also improves the contrast ratio, climbing from a default of 750:1 to above 850:1 when set up correctly.

Ghosting
Getest met BF3 @ 1920x1080 @ 120Hz
Ik ben een echte aanvaller, closecombat veel sprayen rennen en explosies om me heen, maar geen enkele ghosting kunnen waarnemen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Helaas 1 ster, een dikke onvoldoende 2 schermen zelf in handen gehad waarbij de monitor niet recht hangt, dit zit in de standaard. CD-Rom land had nog 2 nieuwe schermen liggen en die getest voor mij, maar ook deze hadden het... zie reactie van de webshop hierboven.

Foto, je ziet aan de rechterkant heb ik moeten ondersteunen om het scherm rechter te krijgen.

Vormgeving
Glossy panel (let dus op of je geen last hebt met lichtbronnen, want het is net een spiegel)
Echter staat het luxe, mooie black finish lijst, Poot is wat groot maar het scherm weegt ook 7 Kilo!

De prijs voor een 3d scherm is prima

** Ik kan helaas niet ingaan op de 3d functies van het scherm, deze zijn alleen te gebruiken bij een Nvidia videokaart ook moet je een 3d Nvidia kit kopen.

Voor de duidelijkheid ik zit nog steeds zonder scherm en zal ook geen nieuwe Asus gaan kopen via een webwinkel. Ik heb vandaag Asus gemaild of ze vanuit hun service center er 1 kunnen leveren die wel goed is.

Heb jij ook een Asus VG236HE?

Wel netjes van CD-romland dat ze het crediteren in plaats van dat ze het probleem doorschuiven naar Asus ;)
Goeie review, en CD-romland heeft (vind ik) toch wel goeie service hoor!
jammer dat die niet 100% recht is.
Update, vond nog een foto van het scherm op me mobiel waarbij ik dvd spindels gebruik om het scherm recht te krijgen.

Inmiddels zeer te vreden met me Samsung Syncmaster S23A700D 3D scherm.

[Reactie gewijzigd door twister00004 op 6 januari 2012 15:40]