Asus ZenBook UX31E-RY009V (Zilver) Review

thomaazz 9 december 2011, laatste update op 12 december 2011, 13.142 views

Asus ZenBook UX31E-RY009V (Zilver)

Pluspunten

• Mooi design
  • Snel
  • Schermresolutie en -helderheid
  • USB 3.0
  • 'Gratis' verloopstukjes (USB naar Ethernet en Mini-VGA naar VGA) en nette hoes

Minpunten

• Trackpad heeft aandacht nodig.
  • Epische design fail: onder het scherm staat in vreselijk lelijke letters 'Ux31 Series Ultra Thin'. (zie plaatje)
  • Webcam van .3 megapixels (PUNT 3 megapixels ja!)

Dit is mijn eerste ervaring met een Ultrabook en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Het is een licht apparaatje dat zeer stevig aanvoelt en, na wat getweak, prima werkt.

Ontwerp
Het ontwerp van de Asus Zenbook is gewoon schaamteloos gekopieerd van de Apple MacBook Air. Het is bijna n op n overgenomen, met hier en daar een paar uitzonderingen. Zo zitten er wel verschillen in de achterkant van de laptop, maar voor de rest is het bijna hetzelfde. Het belangrijkste verschil met de Air is dat de Air OS X draait en de Zenbook W7. En dat zegt genoeg.

Scherm
De Zenbook heeft een schermresolutie van 1600x900 en dat merk je. Het is een onwijs scherp beeld en ziet er zeer goed uit. Ook de helderheid is verbazingwekkend en, vooral in een redelijk donkere kamer, doet het scherm op z'n helderst gewoon zeer aan je ogen. Deze helderheid is best praktisch voor als je 'm buiten wilt gebruiken.

Toetsenbord en trackpad
Het gebruik van de Zenbook is voor mij wennen. Het toetsenbord is net niet hetzelfde als het toetsenbord van mijn vorige laptop (Dell Inspiron), dus ik zit soms op de tussenstukjes van het chiclet toetsenbord te rammen. Verder zit de aan/uit-knop rechtsboven op het toetsenbord, precies op de plek waar de deletetoets van het toetsenbord van mijn Inspiron zat. Ik heb me daar wel eens in vergist, waarna ik de laptop weer kon opstarten. Maar dat leer je heel snel af en gelukkig start-ie zeer snel op.

Het trackpad is een ander verhaal. Hij is ontzettend groot en ontzettend gevoelig. Vooral als je geen multi-touch trackpad gewend bent is het flink wennen. Ik bestuurde op mijn Inspiron altijd de trackpad met twee vingers: een op het aanraakgevoelige gedeelte en een op de linkerknop. Als je dat doe op de Zenbook dan maak je per ongeluk een multi-touch input, waardoor je opeens zal inzoomen, roteren of iets dergelijks.
Het loont wel om even in de driver te spitten, want er zitten een paar dingen in die vreemd werken. Zo is het trackpad, net als op de meeste nieuwe Mac's, n grote knop. Hierdoor hoef je niet meer een klik te geven via een tap, maar kan je gewoon het trackpad induwen. Alleen de jongens van Asus hebben die tap-functie niet uitgezet, waardoor het soms een ontzettend geklooi is met onbedoelde kliks.
Verder kan je ook met twee vingers klikken, wat een rechtermuisklik geeft. Ik heb geprobeerd dit aan te passen naar een middelmuisklik, want ontzettend handig zou zijn voor op het internet, maar dat is me nog niet gelukt.

Sommige multi-touch functies zijn niet helemaal fantastisch uitgevoerd (zoals zoom, roteren), dus die heb ik ook maar uitgezet. Ik gebruikte dat toch al nooit en zal het waarschijnlijk ook niet missen.
Het scrollen met twee vingers op dit trackpad werkt, vooral nadat je 'inertial scrolling' hebt uitgezet, wel weer goed. Misschien niet beter dan op een Mac, maar aangezien ik er geen ervaring mee heb, is dit voor mij nieuw en en werkt het voor mij prima.

Prestaties
Ik heb deze Zenbook gekocht om een dun, klein laptopje te hebben die lekker vlot en mobiel is. Vlot is-ie zeker, want met de SSD gaat alles supersnel. Ik heb er voornamelijk alleen nog Word mee gedraaid en dat werkt vrij vlot. Ook de wat zwaardere programma's, Photoshop en Fireworks, starten binnen no-time op en werken prima op de Zenbook.

Zenbook versus Air
De belangrijkste reden waarom mensen waarchijnlijk de Zenbook zullen kopen in plaats van de Air is dat er een paar verschillen in zitten die de doorslag kunnen zijn:

- Ontworpen voor Windows.
Windows op een Mac is in mijn ervaring gewoon drie keer niks. Het is het nt niet: misschien wel handig voor de Mac'er die even wat op Windows nodig heeft, maar niet voor iemand die Windows als primair OS gebruikt.

- Beter toetsenbordindeling.
Die backslashtoets bij de linkershifttoets en die gehandicapte entertoets op de Air zijn voor mij een dikke no-go. Voor geen goud zou ik willen werken op een toetsenbord met die indeling.

- Geen OS X.
Ik ben Windows gewend en nee, ik wil OS X niet proberen. (Nee echt niet)

Het is een mooie, platte en snelle laptop die uitermate geschikt is voor iemand die een MacBook Air mooi vindt maar niet opgescheept wilt zitten met OS X. Hij kost ongeveer net zoveel als een Air, al krijg je net iets meer waar voor je geld.

(Wat wel echt bizar is is dat de sticker met de Windows-licentiesleutel op de oplader zit. Ok, dat zo'n sticker lelijk is en dat-ie niet op de onderkant van de laptop zit is te begrijpen. Maar waarom ze voor de oplader hebben gekozen is voor mij een raadsel.)

Heb jij ook een Asus ZenBook UX31E-RY009V (Zilver)?

Bedankt voor de review. De hamvraag: waar heb je hem gekocht? aangezien deze nog niet leverbaar lijkt te zijn in NL.
Ik heb m bij Computerland gekocht. Hij was 1 dag op voorraad en ik had mazzel. Daarna was-ie ook direct uit de catalogus verdwenen. Dus ze hadden er niet veel.

[Reactie gewijzigd door thomaazz op 9 december 2011 23:58]

Misschien voert het te ver maar het lijkt me dat we met het bereiken van deze laptop van dit formaat, deze dikte en dit gewicht en rekencapaciteit (voor 99% van de taken die de meeste gebruikers uitvoeren) het concept 'laptop' hiermee grotendeels is uitontwikkeld. Wat is de volgende stap? :)
Mag ik vragen wat de prijs was?
Ik heb er 1150 voor betaald. De was gelijk op de drie sites die 'm aanboden (BCC, Computerland, en nog een (vergeten)) en gelijk ook aan wat ze er in Duitsland voor wilde hebben.
Je kunt een beetje deze site in de gate houden: http://zenbook.asus.com/nl/where_to_buy/
Er worden twee verschillende touchpads en SSD's gebruikt in de Ux31 waarvan de kwaliteit nog al verschillend is. Welk type touchpad en SSD zit er in jouw model?
Er zit een SanDisk SSD U100 128GB zit en de touchpad is een ELAN PS/2 Port Smart-Pad in. Waar kan je gedetailleerde gegevens over deze twee vinden?

[Reactie gewijzigd door thomaazz op 10 december 2011 19:15]

Wat voor info wil je weten?
De SSD is de tragere van de twee SSD varianten. De ADATA variant heeft een betere performance. Je hebt wel de beste touchpad van de twee.
Verklaart wel waarom ik me niet kon vinden in de negatieve recensies over de touchpad die ik vond op internet.
Maar is het verschil met de de andere SSD echt zo groot, of alleen aan te tonen in niet-representatieve benchmarks? Dit is sowieso mijn eerste ervaring met een SSD, dus voor mij is het een stuk sneller dan dat ik gewend ben :)
In benchmarks is het aantoonbaar. Een SSD is echter dermate sneller dan een HDD dat ik niet weet of je het bij normaal gebruik ook echt merkt. Als gewoon alles soepel loopt zou ik me er geen zorgen over maken.
Welke wireless chip zit er precies in? Hij lijkt van Atheros te zijn gezien de driver download op de Asus website... maar ik vraag me af of hij ook 5GHz wireless doet dus a en n op 5GHz...
D'r zit een Atheros AR9485WB-EG chip in.
Hoe is de gemiddelde accuduur bij eveneens gemiddeld gebruik?
Hieronder versta k wat office-gebruik en browsen en andere windowstaken.
Ik heb het nog niet uitgebreid getest, maar ik heb nu een batterij lading van 30% en windows geeft aan ik nog 2 uur door kan. Een lading van 70% gaf laatst nog 4 a 5 uur computertijd. Asus claimt 7 uur batterijtijd, dus dat moet wel kloppen, alleen moet je dan rustig aan browsen en office-gebruiken.
Ik denk dat ik wel kan rekenen op ongeveer 5 a 6 uur per batterij-lading bij gemiddeld verbruik.
Misschien een stomme vraag: HDMI kan natuurlijk beeld en geluid doorgeven, maar niet bij alle laptops zit de Videokaart en de geluidkaart gekoppeld. Krijgt deze wel geluid over zijn HDMI?
Er zit een mini-HDMI aansluiting op, dus ik moet eerst een verloopje kopen die van mini naar normale HDMI gaat. Daarna moet ik nog een tv kopen die HDMI kan hebben, dus ik ben bang dat ik je het antwoord voor de komende tijd verschuldigd blijf.. ;)

[Reactie gewijzigd door thomaazz op 12 december 2011 20:02]

Ik heb het zelf ondertussen getest, en geluid en beeld via Mini-HDMI werkt prima! Ik gebruik tegenwoordig gewoon men tv om bijvoorbeeld Youtube te checken en dat werkt erg lekker!
Ook een Zenbook gehaald uit USA
Heb er vanmiddag even mee gespeeld bij de MM. Super beeld 1600x900 en razendsnel. Inmiddels ook bij Mycom en anderen te koop. De kleinere broer UX-21 ga ik morgen bij Mycom bekijken. Wat me opvalt is dat de prijs voor de UX-31, i5, 128 GB SSD in Duisland
150,-- lager is dan in NL. Je hebt dan wel een Duits toetsenbord dus QWERTZ.
Ik wacht wel op de Asus Prime Transformer die volgende maand in NL te koop zou moeten zijn. Niet te vergelijken natuurlijk maar een stuk goedkoper voor het doel waarvoor ik hem wil gebruiken.