AMD Athlon 64 X2 5600+ Boxed Review

PeeFizz 11 augustus 2007, laatste update op 10 januari 2010, 3.022 views

AMD Athlon 64 X2 5600+ Boxed

Pluspunten

• Snelheid
  • Stabiliteit

Minpunten

• Geluidsproductie van de boxed-koeler

Heb deze processor nu een kleine week in bezit. Hij is onderdeel van mijn nieuwe pc, die onder andere bestaat uit een Antec NSK4400 kast+380W voeding, Asus M2N plankje, 2gb GSkill 800mhz geheugen en een passief gekoelde Gigabyte 8600GT. Ik heb voor deze AMD-processor gekozen, en niet voor Intel, vanwege de relatief lage prijs en de gunstiger prijzen van de socket AM2 mobo's.

prestaties
De prestaties van deze processor zijn simpelweg goed te noemen, het openen van applicaties, het draaien van meerdere applicaties tegelijk etc. is allemaal geen enkel probleem. In de processor-score die 3dmark05 geeft, haalt hij stock (2,8ghz) een kleine 8000 punten.

edit: op verzoek wPrime gedraaid, de 32M-test wordt afgewerkt in 29,172 seconde (zie screenshot).

featureset
Zoals in een andere productreview van deze processor ook al wordt aangegeven, is de featureset is vrij uitgebreid. SSE3, 64bit ondersteuning etc., genoeg mogelijkheden.

stabiliteit/betrouwbaarheid
Ik heb de stress-tester Orthos zo'n 2 uur laten lopen, niks geks tegengekomen, loopt gewoon lekker stabiel.

Overklokbaarheid, warmteproductie
Ik heb de processor een lichte overklok gegeven, hij draait nu op 2,94 ghz met de stock koeler. Idle schommelt de temperatuur rond de 32 graden, gestresst door Orthos wordt hij zo'n 46 graden. Het lijkt er dus op dat er nog wel wat meer overklok-potentie inzit. Naar mijn inschatting zou de snelheid van de AMD 6000+, die draait op 3,1 ghz, zeker wel gehaald kunnen worden onder acceptabele temperaturen. Als een andere koeler gemonteerd zou worden, zou 'ie nog wel wat verder kunnen denk ik. Is op zich ook wel aan te raden, de stock-koeler maakt toch redelijk wat herrie in mijn verder stille pc.

prijs
Zoals hierboven al gezegd, is de prijs relatief laag voor een dergelijke snelle processor. Ik heb bij Azerty 135,- betaald, de laagste prijs in de pricewatch is op dit moment 130,-.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 5600+ Boxed?

Leuke survey, een maat van mij heeft deze processor ook, echter is hij minder tevreden over de temperatuur. Zijn CPU zit idle al op de 45 graden met de stock koeler en stressed kan hij zelfs de 60 graden halen. Deze zit in een Arctic Silencer T2 Pro kast in combinatie met een 8800GTS, dus dat zijn wel flink wat warmte-producerende onderdeeltjes.

Die X2 reeks zit al redelijk aan z'n einde qua snelheid, dus ik denk niet dat je nog ver kunt overclocken. Wellicht tot 3.2 Ghz, maar dan houd het ook echt op denk ik. :)
ik heb ook zon probleem met mijn x2 3800+ die word ook soms wel zon 60 graden, :O!
Welke kast heb je dan?

Misschien zit de koeler ook niet helemaal goed gemonteerd, ik weet niet hoe mijn maat hem heeft bevestigd, volgens mij wel goed.. Vooralsnog een klein koelertje hoor, dat standaard ding voor een dual-core processor ;(
forum: Hoge temperatuur x2 3800+

forum: [Temp] x2 3800+

Zoals je ziet, van alles geprobeerd, kast open, kast dicht, maakt allemaal niet uit. Waaier ertegen, en je ziet ook in het ene topic dat de ene core veel warmer is dan de andere :S heb de koeler echt al 6 x overnieuw gemonteeerd en ik weet zeker dat ik DAT wel kan. heb er zoveel in me leven gemonteerd.

EDit; srry het is een productsurvey en ik vind deze overigens best netjes :) misschien nog wat benchmarks zoals hier: http://gathering.tweakers...message/28531709#28531709 haha of iets anders.

[Reactie gewijzigd door Cardo op 11 augustus 2007 13:39]

Heb wPrime gedraaid, screenshot is toegevoegd aan de review...
nice dat is dus zo'n 10 seconde sneller als mijn x2 3800+ :)
Ik heb mijn 5600 proberen over te clocken en ik haalde geen 3.1 stabiel, systeem freeze altijd.
(Ik ben die maat van Gniels)
Ik ben zeker niet tevreden over de temperatuur.
En ook niet echt over het geluid wat dat kut koelertje maakt :P
Eerst had ik met dat stock koelertje IDLE ~45C en als ik een groot spel aan het doen was, liep ie zelfs op na een hoger ~62C.
Ik heb dus dat koelertje wat erop zat, eraf gehaald, en zelf ff een Arctic Cooling AF 8025 Fan erop gezet, en goed vastgezet met Tie-Raps, want schroeven lukte niet.
En nu is men PC stuk stiller, en men temperaturen zijn zelfs wat gedaald, nu IDLE ~40C en BUSY ~56C.
Maar het ligt ook beetje aan men kamertemperatuur, die paar dagen toen dat was, was het ook redelijk warm, en ook aan men kast, de Arctic Silentium T2 Pro, niet echt superairflow, alleen als je in combinatie doet met een Arctic Freezer Cooler doet, dan is er wel goeie airflow.
De Arctic Freezer 64 Pro heb ik overigens nu eindelijk besteld heb bij Azerty.
En hopelijk als ik hem erop heb gezet, is men PC nog stiller, en betere Temps.