Sapphire HD2900 XT Review

krakbracket 10 augustus 2007, laatste update op 12 augustus 2007, 2.863 views

Sapphire HD2900 XT

Pluspunten

• warme voeten onder het bureau in de winter,
  • een beest van een kaart met veel potentieel voor relatief weinig geld,
  • Half Life 2 Black Box

Minpunten

• véél te veel driver issues
  • te warme voeten onder het bureau in de zomer...

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Sapphire Radeon HD2900XT

Ik ben nu sinds begin juni in het bezit van een veelbesproken 2900xt kaart van Sapphire. Om maar met mijn conclusie te beginnen; helemaal onverdeeld tevreden ben ik niet over dit rode gevaarte! Ik zal proberen duidelijk te maken waarom niet, maar ook wat ik er wel goed aan vindt!

Verpakking:
Door de scherpe prijs voor een High- end kaart, rond de 350 euro, was ik zeer geintereseerd in deze kaart. Na hem eerst een tijdje in backorder te hebben zien staan maar eens langsgereden bij CD-romland in breda, waar ze er nog twee hadden liggen. Wel een paar tientjes duurder , maar met mijn vakantiegeld op zak kon ik het toch niet laten: “hebbuh, hebbuh!!”

Mijn kaart zat netjes in een mooie , glimmende ‘high- end’- kaart doos van Sapphire. Ik vondt hem netjes liggend op een bedje van schuim, de wereld inkijkend door een plastic venstertje waardoor ik meteen een blik kon werpen op zijn witte strepen en de flink uit de kluiten gewassen fan van de koeler.Mijn exemplaar betrof een eerste revisie, dit is te zien aan het feit dat er twee heatpipes worden gebruikt in plaats van de versie die tegenwoordig te krijgen is met drie heatpipes.
In de doos vond ik alle kabeltjes en verloopstukjes dvi  vga, crossfire brugje, manual, een cd met de volledige versie van 3dmark06 en een voucher voor The Black box die ingeruild kan worden voor Half Life 2 ep.2 , Portal en Team Fortress 2 via Steam. En natuurlijk een drivercd met Catalyst 7.4

Installatie:
Na de kaart eerst eens goed aan mijn dochtertje van 2 (“kijk eens papa’s speelgoed voor de kompjoetert! Nee, niet aankomen!”) en aan mijn vrouw (“heb je wel eens zo’n grote gezien!”), heb ik mijn oude trouwe x1950pro, ook van Sapphire uit mijn kast gehaald en mijn nieuwe kaart geinstaleerd. Dit leverde geen problemen op en ging vrij vlot. Enige opmerking die ik heb gaat over de plaats van de twee pci connectors van de voeding, deze zitten namelijk aan de bovenkant van de kaart. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen deze liever aan de achterkant gezien zouden hebben. Bij mij paste het namelijk maar net in combinatie met de het rek met casefans in mijn , toch al niet zo kleine, Cooler Master Stacker 830.
Drivercleaner was er al overheen gegaan en het installeren van de drivers die meekwamen ging zonder problemen. Zowel onder XP pro 32bit, als onder Vista Home Premium 64bit, die ik op twee verschillende schijven in dualboot heb draaien. De bijgeleverde Catalyst was van versie 7.4. Na installatie van de drivers wilde ik meteen met de bijgeleverder versie van 3dmark06 aan de gang, maar stuitte hierbij op een, achteraf bezien, typisch probleem van de HD2900XT; er moest een patch gedownload worden om de 3dmark werkend te krijgen in combinatie met deze kaart. Ik zal jullie niet vervelen met mijn score in de inmiddels werkende 3dmark06, deze kwam een eind in de 10K met mijn E6600@3Ghz, want bench scores zijn er in overvloed te vinden, maar wel wil ik uitleggen waarom ik het een typisch probleem vond dat er gepatched moest worden.

Problemen:
Ik ben in de loop van de weken, inmiddels maanden, dat ik deze kaart gebruik, tegen een berg vergelijkbare compatibiliteitsproblemen aangelopen bij het installeren en spelen van en een hoop games. Bij momenten heb ik zwaar geiriteerd en met kromme tenen achter mijn beeldscherm gezeten. Om het enigzins concreet te maken zal ik een aantal voorbeelden geven:

• mijn oude trouwe Starcraft, weer eens uit de kast met het oog op de release van II, installeerde prima op XP, maar bij het opstarten van het spel kwam ik weer op de desktop terecht met de melding dat de resolutie van 640x480 nodig is om te spelen. Wat ik ook probeerde, compatibiliteitsmodus veranderen in XP, alles afzoeken in Catalyst Control Center, het mocht niet baten. Bij het doorlezen van verschillende forums werd het me duidelijk dat ik niet de enige was met dit probleem en dat het bekend is bij ATI. Ik wacht nog steeds
(on-) geduldig af...

• Ik krijg geregeld driver errors bij verschillende Steam games, hoofdzakelijk met Day of Defeat. Het wisselt nogal bij de verschillende Catalyst versies en het is vaker onder Vista dan met XP. Op dit moment, Catalyst 7.7 gaat het goed.

•Het allereerste contact met DX10 verliep ook dramatisch; de demo van Lost Planet veroorzaakte voortdurend crashes. Ik ben er tot de dag van vandaag niet achter wat ik eraan kan doen, maar heb ook geen zin meer om het uit te zoeken. Het is dus mogelijk dat de demo het inmiddels wel zou doen.

• De Beta’s van zowel Quake Wars Enemy territory en World in Conflict gaven in het begin een hoop problemen. Varierend van crashes tot het totaal niet kunnen lezen van de ingame teksten. Het is erg lastig afsluiten als je de ‘back to windows’ knop niet kunt vinden (in de categorie: maat- stelt- mobiele- in- het- Italiaans – in). Ik weet het, het zijn beta’s maar toch vond ik het opvallend dat het nou net weer met de 2900 was dat er zoveel problemen waren. Inmiddels zijn beide Beta’s goed speelbaar dankzij een aantal patches.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen waarbij het met de relatie tussen de soft- en de hardware niet zo soepel gaat. Ik krijg het idee dat de kaart veel te vroeg op de markt gebracht is. Dit is vreemd , zeker als je je bedenkt dat de grote concurrent met zijn 8800 serie een paar maanden eerder op de markt was, en ATI een hoop tijd extra heeft gehad en genomen om de kaart zo goed mogelijk te maken. Ook kan het volgens mij te maken hebben met de samenwerking van ATI met de verschillende game developers. Als je de specs van de HD2900XT erbij haalt zie je dat hij gebruik maakt van een aantal vernieuwde technieken, zoals de nieuwe anti-aliasingtechnieken,Wide tent en Narrow tent. Het is maar de vraag of de developers het volledige potentieel van de kaart in DX10 gaan ondersteunen. Zie hierover ook het volgende nieuwsbericht op de frontpage:http://life.tweakers.net/...ect-aa-onder-de-loep.html

Positief!
Toch is het absoluut geen kommer en kwel om deze kaart te bezitten! Al zou je het inmiddels gaan denken... Nu we bij Catalyst 7.7 zijn aangeland zijn er nog maar minimaal problemen met de huidige DX9 games, althans de berg die ik bezit en speel. Er wordt duidelijk elke maand hard gewerkt door het driver team van ATI! Er worden echt merkbaar verbeteringen aangebracht, zoals het probleem van de fan die in windows in 3dmode bleef draaien.
Ook valt het bij mij alleszins mee met het stroomverbruik, althans met problemen dat dit zou veroorzaken. Mijn Cooler Master I-green 600 watt met 3 12v rails trekt het zaakje zonder problemen, tezamen met 4x 1GB ddr667, een overclockte E6600, drie Sata HD’s, 8 casefans en twee optische drives. Het staat buiten kijf dat het een stroomvretertje is met rond de 160- 180 watt idle, maar het is niet zo problematisch als er vooraf gesteld werd!

Overclocken:
Brengt me op pielen met AMD Gpu clock tool en ATI tool. Om het beestje te overclocken heb je de voorgeschreven 8 pins en 6 pins voedingconectoren nodig. Dit weerhield me natuurlijk niet van ‘het toch maar eens te proberen’. Het lukt met bovenstaande twee tooltjes. Helaas niet om een overclock vast te zetten; bij iedere reboot is het weer opnieuw in te stellen. Maar de core ging vrij eenvoudig naar 860 en het geheugen komt tot 1100Mhz. Dit is echt op het randje maar toch een heleboel! Zeker als je je bedenkt dat er hier geen voltage verhogingen voor nodig (en met 2x 6 pins ook niet mogelijk) zijn! In het overclock systeem van vriend Viss kwam hij samen met een E6600@4200Mhz (single stage) over de 13K in 3dmark06! Een stroomverbruiker, maar wel een beest! Zijn rode kleur waardig...

Voor mij is het grote wachten op het eerste échte DX10 gebeuren met Bioshock en later Crysis. Dan zal deze kaart zijn echte potentieel moeten laten zien. Want alle discussie en DX9 benches ten spijt; dáár is deze kaart voor gemaakt:DX10. Ik heb er, niet in de laatste plaats door de maandelijkse verbeteringen in de drivers, zeer veel vertrouwen in!

Hopelijk is dit verhaal toch nog een kleine bijdrage tussen de overvloed aan reviews die er al zijn. Volledig zal hij niet zijn, maar er is al zóveel geschreven over de techniek dat ik het wat meer over mijn ervaringen wilde hebben.
Ondanks de vele tegenslagen en irritaties ben ik zeer tevreden over deze kaart; maar ik we hebben van elkaar moeten leren houden, het was geen wederzijdse liefde op het eerste gezicht! Maar als je een beetje volhoudt wordt het een prachtige relatie!
Heb je vragen of opmerkingen laat het gerust weten!

Heb jij ook een Sapphire HD2900 XT?

Reviews door de redactie

Erg goeie en uitgebreide review, thanks!
Zeer leuk leesbare goeie revieuw.
1dinkie ook bij de 8800waren in het begin erg veel problemen net als met de 1900, en alle andere vernieuwende kaarten. Is de vraag ligt het aan de kaart of aan het spel/prog of allebei?

De kaart is in elk geval voor mij veel leuker speelgoed als de 8800 denk ik (voltage veranderen etc).
bij de 8800 gaat het allemaal gwoon zo gemakkelijk.
Goede en leuke review om te lezen!
(“heb je wel eens zo’n grote gezien!”)
Waarom moest ik nou opeens lachen? :+

Leuk dat je de warmteproductie onder de pluspunten hebt staan, dat zien we niet vaak. Heb jij je pc bij je voeten dan? ;)

En wat een overklok! Vooral het geheugen is impressive. Mooie review, keep goin' :)
Goede review, staat in wat je wilt weten :). Ik heb er ook een geschreven, wel van de Asus HD2900 XT. Je hebt gelijk, zijn rode kleur waardig! ;)
Hele goed review, ook leuk dat er geen smilies aanwezig zijn maar wel humor in de tekst zit. Om het af te maken zou je een paar witregels kunnen invoegen en een vergelijking maken met vorige kaarten van ATi en de huidige van nVidia.
Uitstekende review en erg leuk om te lezen!
Geinig geschreven en ook nog duidelijke review.thanks.
Bedankt allemaal! ik zal nog wat toevoegen over verschillen tussen kaarten van ATI en nVidia, in ieder geval over mijn ervaringen. Maar eerst de barbeque in de schuur gaan zoeken want de zon schijnt hier zowaar!!