Acer AL2216WSD Zilver Review

zaidoT 11 augustus 2007, 2.493 views

Acer AL2216WSD Zilver

Pluspunten

• Prijs (ik had nog het extra voordeel van - 20%)
  • Helderheid
  • VGA (d-sub) & DVI (+ hdcp)
  • geen ghosting

Minpunten

• Huidige (2 jaar oude) pc heeft problemen met resolutie via dvi.
  • Niet in hoogte te verstellen.

Aangezien ik binnen afzienbare tijd een laptop koop (binnenkrijg) ben ik al een tijdje bezig randapparatuur te kopen, na de luidsprekers en de muis dus nu de monitor (wou eerst het toetsenbord maar die heb ik nog niet gevonden).

Waarom een externe monitor op een laptop?
Voor mij is dat zeer simpel ik ga namelijk werken met een dockingstation, omdat ik een muis, toetsenbord (num pad), scanner, externe harddisk, joystick en goede boxen ga aansluiten en ik zowel thuis (dockingstation) als op school gebruik ga maken van mijn laptop en mijn poorten op de laptop niet onnodig wil belasten en de monitor doe ik erbij omdat een 15" scherm redelijk klein is wanneer er tussen de monitor en toetsenbord veel ruimte komt te zitten.

De criteria voor de monitor:
Aansluitingen: D-Sub en DVI (hdcp kan wanneer het prijsverschil minimaal is de doorslag geven wegens films kijken), omdat ik nu een laptop koop met D-sub (VGA) en ik verwacht dat de monitor het langer zal uithouden dan de laptop en er dan dvi of hdmi de standaard zal zijn.
Minimale Resolutie: 1440*900 (wide screen), ik wil namelijk twee pagina's van een document kunnen bekijken (voor school) zodat er snel mee te werken is en ik doe af en toe aan foto bewerken.
Lage responce tijd ofwel weinig ghosting, wegens af en toe gamen (omdat fabrikanten meestal niet met eerlijke gegevens werken moet er dus naar reviews worden gekeken).
Goede pixel voorwaarden, met enkele kapotte pixels aan de rand kan ik wel leven.
Prijs: maximaal 300,=

Waarom de Acer Al2216W (sd)?
Zowel D-sub als DVI met hdcp, zodat de monitor kan worden gebruikt om films mee te kijken.
Zeer grote resolutie 1680*1050, hierdoor kan ik foto's zeer makkelijk bewerken en documenten beter lezen.
Weinig tot geen ghosting (5 ms noemt de Acer).
Redelijke pixel voorwaarde, maximaal 4 pixels waarvan er maar 1 in het midden (bij 9 gelijke vlakken).
Prijs: 199 :9~ (Office centre gaf 20% korting op alle tft-monitoren.)

Het uitpakken en installeren
Het uitpakken is een klus die eventueel wel in je eentje te doen is, maar met een beetje hulp gaat het toch makkelijker. Het monteren van de voet is de eerste keer lastig, ik had voor de zekerheid toch maar even gevraagd of iemand anders de voet wou vast klikken terwijl ik de monitor vast hield aangezien hier redelijk wat kracht voor nodig is. In de doos zat de monitor, de voet, een vga-kabel, een dvi-kabel, drie voedingskabels (typen: E&F hybride (NL en BE), J (Zwitserland) en G (UK en Ierland), dit vindt ik persoonlijk zeer overdreven zorg dan liever dat de voedingskabels los worden meegegeven in de winkel), een quickstart-gids en cd met handleiding. Aansluiten op de pc was makkelijk de monitor werd vlot herkend en aangestuurd, helaas gebeurde dit niet op de juiste resolutie. Om dit op te lossen deed ik wat verkeerd (Monitor kon geen gegevens meer weergeven waardoor mijn oude crt van pas kwam) waardoor ik mijn computer moest herstellen naar een eerder punt en mijn drivers opnieuw moest installeren.

Nog meer problemen
Helaas bleek er een grondiger probleem te zijn, mijn videokaart wil geen 1680*1050 uitvoeren (dit is op het moment geen probleem omdat deze monitor bedoeld is voor een moderne laptop (binnen een maand binnen) en niet voor een twee jaar oude pc in mijn geval). Ondanks dat de resolutie op 1440*900 staat is het beeld uitstekend.

weergave
Ik heb de monitor nog niet precies afgesteld maar de kleuren die worden weergegeven zijn op de standaard instellingen iets beter dan op mijn crt, wat wel opvalt wanneer er dicht op de monitor wordt gezeten is dat de kleur aan de randen niet helemaal egaal is, wanneer er op normale afstand vandaan wordt gezeten is er niks aan de hand. Het contrast is standaard al hoog, maar kan eventueel nog hoger worden gezet. Op het vlak van maximale helderheid wordt mijn crt zonder problemen ingemaakt.
De horizontale kijkhoek valt licht tegen, acer zelf zegt 170 graden maar dat moet met een grote korrel zout worden genomen. Hoger dan 120 graden verkleurt het beeld naar mijn mening erg snel.
Ook ghosting valt zeer mee, ik heb eigenlijk geen ghosting kunnen ontdekken tijdens de paar games die ik heb gespeeld.

Pixel defecten
Ik heb het geluk geen pixel defecten te hebben ontdekt.

Update
Resolutie probleem wordt alleen veroorzaakt door dat mijn huidige pc (2 jaar) via dvi maximaal 1600*1200 wil uitvoeren, dit is horizontaal 80 pixels te weinig. Dit kan wanneer er in dual screen wordt gewerkt i.c.m. een crt voor problemen zorgen.

Heb jij ook een Acer AL2216WSD Zilver?

Huidige pc heeft problemen met resolutie.

Dat is een minpunt van jouw pc, niet van het scherm. Nette review trouwens :-)
Ik heb het een uur na de review nog eens geprobeerd op de d-sub i.p.v. dvi, wat blijkt oudere pc's willen via de dvi poort maximaal 1600*1200 uitvoeren. Aangezien ik de komende twee weken toch nog even op mijn laptop moet wachten gooi ik toch maar even op de d-sub en gebruik even geen twee crt scherm.

En ja ik weet dat het aan mijn pc ligt maar aangezien niet iedereen een nieuwe pc koopt met een nieuwe monitor heb ik er maar bij vermeld.
Mooie review! :Y)

Hoe zit het met de voet, is deze stevig genoeg of wiebelt het scherm heel erg? En de knoppen, voelen die een beetje stevig aan?
De voet is meer dan stevig genoeg, je moet expres tegen/op je bureau slaan om het scherm een klein beetje te laten bewegen. En de knoppen voelen redelijk aan, de aan/uit-knop had steviger gemogen want deze zit niet erg strak in zijn gat en beweegt een klein beetje heen en weer bij het indrukken.