Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB Review

Jorruchie 19 januari 2012, laatste update op 19 januari 2012, 9.064 views

Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB

Pluspunten

• uitgebreide feature set (Norton Ghost 15, kabels, bracket)
  • gebruiksvriendelijk (handleiding, optimalisatie software)
  • prestaties komen overeen met de geclaimde specs

Minpunten

• prijs per GB voor SSD's i.h.a. is anno 2011 nog steeds hoog
  • mislukte firmware upgrade naar versie CXM02B1Q
  • matige ondersteuning van Samsung

Tijdens het samenstellen van mijn systeem in sept. 2010 speelde ik al met de gedachte om een SSD aan te schaffen. Aangezien ik mij destijds nog te weinig georiënteerd had omtrent dit onderwerp, heb ik besloten om hier nog even mee te wachten. Dat gaf mij de tijd om de waardevolle informatie op o.a. deze site door te nemen en nog even te sparen. :*)

Mijn criteria:
  • 128GB aangezien ik naast het OS ook mijn belangrijkste programma’s van SSD wil starten
  • geen Sandforce controller vanwege de vermeende stabiliteitsproblemen
  • goede prijs- kwaliteitsverhouding
Shortlist:
goede kritieken, blijkt betrouwbaar
ziet er veel belovend uit , 3 jaar collect & return warranty
geheel in eigen beheer geproduceerd, uitgebreide feature set

Motivatie Samsung 830
Uiteindelijk dus gekozen voor de Samsung 830/128GB (type aanduiding: MZ-7PC128D/AM). Doorslaggevend hierbij is dat Samsung SSD's al geruime tijd met succes gebruikt worden in Mac notebooks. Daarnaast wordt er voor een kleine meerprijs t.o.v. de Crucial M4 een uitgebreide feature set meegeleverd. Met name de licentie voor Norton Ghost 15 is voor mij een welkome aanvulling.

Algemene beoordeling
De SSD wordt geleverd in een mooi compact doosje met daarin alles wat je nodig hebt om je systeem te upgraden. D.w.z. een sata- en powerkabel, bracket, schroefjes, Samsung Magician en Norton Ghost 15. Verder wordt in de Nederlandse gebruiksaanwijzing stap voor stap uitgelegd hoe je een Image van je HDD maakt en deze overzet naar SSD, ofwel een ‘clean OS install’ moet aanpakken.

Installatie
Met het oog op prestaties, heb ik gekozen voor de laatstgenoemde optie. Na het monteren van de SSD en het aanpassen van een aantal BIOS instellingen werd de drive meteen herkend en kon het 'schijfjes voeren' beginnen. Dat is allemaal vrij vlot en probleemloos verlopen.

Prestaties
Het plaatsen van een SSD in je systeem is een upgrade die zijn weerga niet kent! Vanaf het opstarten merk je direct dat alle lees-en schrijfacties in vergelijking met een conventionele HDD een stuk sneller en eigenlijk geruisloos verlopen. M.b.v. de meegeleverde Samsung Magician software zijn zowel de instellingen van het OS, als de disk zelf te optimaliseren. Aangezien de prestaties achteruit gaan bij het vol raken van de SSD, heb ik zo’n 10% van de capaciteit gereserveerd voor ‘swappen’. In de bijlage zijn benchmark scores te vinden, welke vrij dicht in de buurt komen van de opgegeven specificaties.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Vooralsnog gelukkig geen stabiliteitsproblemen ondervonden. De schijf is echter pas sinds 3 december ’11 in gebruik genomen, dus kan hieraan nog niet veel garantie worden ontleend. Tijdens de installatie heb ik m.b.v. Norton Ghost 15 een image, recovery point en backup schema aangemaakt.

Compatibiliteit
Tijdens het uitvoeren van een firmware update d.d. 13/01/12 naar versie CXM02B1Q d.m.v. een bootable USB stick verscheen de melding: 'Error updating firmware, MCXINI.BIN due to device timeout'.
Sindsdien kwam de boot niet verder dan een DOS scherm met de melding: 'BOOTMGR IS MISSING'.
In de BIOS werd de SSD niet meer herkend, dus ik vreesde voor RMA. Uiteindelijk heb ik het probleem kunnen herstellen. De disk werd namelijk opeens weer zichtbaar in de BIOS, waarna de firmware update naar versie CXM02B1Q alsnog kon worden uitgevoerd.

*toegevoegd d.d. 19/01/12*
Samsung heeft een nieuwe firmwareversie (CXM03B1Q) uitgebracht. De update is dit keer probleemloos verlopen. http://www.samsung.com/us...tate-drives/MZ-7PC128D/AM

Ondersteuning
Samsung Customer Service weet niet wat een SSD is en verwijst vrijwel direct naar een hotlink van Seagate US website http://www.samsunghdd.com. Op de reguliere samsung site heb ik een adres kunnen achterhalen van Hanaro Europe. Daar was men op de hoogte van het firmware probleem, maar had vooralsnog geen fix voor handen. Het advies was om de disk RMA te sturen, in eerste instantie via de lokale pc-shop. Dit is ècht een gemiste kans voor Samsung. Het idee van de upgrade kits was namelijk om SSD's toegankelijk(er) te maken voor het grote publiek.

Heb jij ook een Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB?

128Gb aangezien ik naast het OS ook mijn overige programma’s van SSD wil starten
Je zoekt een 16GB (=128Gb) schijf en dan kom je bij deze samsung uit? ;)

Verder prima review. Bedankt!

[Reactie gewijzigd door Evanescent op 13 januari 2012 14:44]

Vergelijk het met een zolder. Hoe meer ruimte, hoe meer troep je er opslaat. :+
Ook ik ben trotse bezitter van deze Samsung schijf, zie daarbij de ene benchmark na de andere voorbij komen.

Maar als ik deze benchmarks draai kom ik niet eens in de buurt van wat jullie halen hier.
Wat doe ik in godsnaam fout dan, en wat kan je fout doen?

Ik kom net aan 290 MB/sec sec read. terwijl ik hier bijna 500 zie
Draai dit op me Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 en W7 Ultimate.
Is de SSD aangesloten op een native SATA 600 poort?
AHCI ingeschakeld in BIOS en vervolgens een clean install van Windows uitgevoerd?
Energieschema 'hoge prestaties' ingeschakeld?
De review behandelt de desktop upgrade kit. De schijf 'an sich' is echter niet anders dan de notebook upgrade kit. Het verschil zit 'm in de meegeleverde accesoires.

Maar waarom zou je een 500GB SSD vervangen door een 128GB disk?

[Reactie gewijzigd door Jorruchie op 14 januari 2012 12:26]

het is een 500Gb HDD (5400rpm) die er standaard in zit. geen SSD. zou wat zijn haha
Ik heb me duidelijk niet verdiept in de specs van de nieuwste Mac met i5 2.5ghz. proc.
Valt wel tegen zeg dat daar nog een HDD in zit anno 2012... }>

In jouw geval zou ik toch voor de notebook upgrade kit gaan.
Kun je de software makkelijk overzetten of images maken m.b.v. het meegeleverde usb kabeltje.
Goed review, precies omdezelfde redenen heb ik deze ook besteld. Vandaag krijg ik hem binnen. Ik denk zelf (hoop) dat de SSD betrouwbaarheid zker goed is. Samsung lijkt wel een nieuw komer op de SSD markt, maar eigenlijk zijn zei juist een van de merken die er als eerste me begonnen is. Ze brengen alleen nu pas producten uit voor de retail markt.

Ik denk trouwens dat je beter de notebook kit kan kopen, even duur maar dan krijg je er ook zon usb converter bij :P...

[Reactie gewijzigd door JBee op 8 december 2011 17:17]

Dat is inderdaad een optie als je pc-kast reeds voorzien is van een ssd-bracket en je de kabeltjes voor handen hebt.

Heb jij de SSD overigens al in gebruik genomen?

[Reactie gewijzigd door Jorruchie op 9 december 2011 16:24]

ja ik heb hem ongeveer een maandje in gebruik en ben er zeer tevreden over. Ik heb geen update gedaan, maar hoef het ook niet aangezien hij gewoon lekker draait.
Had hetzelfde probleem! Ik heb toen mijn pc uitgezet voor ongeveer 2 uur en toen werd mijn ssd weer herkent :9
Wel een aardig goede review al vind ik je beoordeling een beetje vreemd.
De 830 is één van de snelste SSD die er te koop is en maakt zijn belofte meer dan waar en is gewoon erg compleet.

Ik snap niet waarom je maar voor 3 en 4 sterren kiest want er is werkelijk bar weing op het totaal pakket aan te merken.
Waarom niet 5 sterren voor algemene beoordeling en snelheid?

De betrouwbaarheid bij negatieve en positieve eigenschappen is ook niet erg logisch (mijn inziens) aangezien je dat simpelweg nog niet kan weten of het goed of slecht is en dus beter gewoon weg kan laten?

Trouwens waarom heb je voor USB flash F/ W update gekozen en niet via een bestand op je schijf, dat lijkt me toch sneller en vooral eenvoudiger te gaan?
De beoordeling is naar beneden bijgesteld n.a.v. de mislukte firmware update.
Featureset is leuk, snelheid mooi meegenomen, maar betrouwbaarheid vind ik het allerbelangrijkst. En hierin stelt mijn exemplaar me teleur.

Aangezien ik exact de handleiding gevolgd heb ligt de oorzaak duidelijk bij Samsung.
De tegenstrijdigheid aangaande betrouwbaarheid is aangepast. Ik heb dit punt verder uitgewerkt in het kopje 'Comptabiliteit'. Bedankt voor de opmerking.

[Reactie gewijzigd door Jorruchie op 13 januari 2012 22:12]

Thanks, veel plezier met je disk! :Y)
Hoi, jullie hebben het over de notebook of desktop versise.

Ik ga een Mac Mini Mid 2011 i5 2.5ghz versie kopen, de nieuwste dus. Welke is
slim om hiervoor te kopen? Ik ga hem met de 500GB versie die er al standaard in zal
zitten verplaatsen dus kabels heb ik niet nodig.. toch?

Alvast bedankt.

Silvan