Kingston SSDNow S100 SS100S2/16G 16GB Review

Orbit 6 december 2011, laatste update op 7 december 2011, 850 views

Kingston SSDNow S100 SS100S2/16G 16GB

Pluspunten

• erg betaalbaar an sich
  • erg snel voor z'n geld
  • erg snel voor z'n grootte

Minpunten

• geleverd zonder bracket / sata kabel
  • prijs per GB erg hoog
  • te klein voor een standaard install van Win7 64bit home/pro/ultimate

Al geruime tijd stoorde ik me aan de 'snelheid' van de HD in m'n HTPC. De tijd die nodig was om bedrijfsklaar te zijn was ruim 3 minuten tot in windows, maar een feilloze playback behoorde dan nog niet tot de mogelijkheden, immers, W7 is dan nog met verschillende dingen achter de schermen bezig. Ook laadtijden en reactiesnelheid in het algemeen waren storend voor een computer die je eigenlijk wilt gebruiken als een 'appliance', net zoals een standalone DVD speler of willekeurig hifi toestel.

Anderzijds wou ik ook geen extra centen spenderen aan mijn HTPC die al bijna 4 jaar trouw dienst doet en behoudens defecten zeker niet snel vervangen zal worden. Toenertijd heb ik het toestel gebouwd om full-HD content te kunnen afspelen en aan die eisen is helemaal niets veranderd.

Een klein jaar geleden heb ik mezelf getracteerd op een Vertex 2 in m'n 'Main Rig' computer en de prestatiewinst heeft een sterke nadruk bij mij nagelaten. Rekening houden met het feit dat de oude trouwe 320 GB HD met voorsprong het luidste onderdeel was van mijn HTPC was het duidelijk dat een SSD de oplossing moest bieden voor mijn probleem.

De Kingston SSD van 16 GB was eigenlijk de enige optie die een lage prijs kon combineren met de beoogde snelheidswinst. Mijn keuze is dus op deze SSD gevallen, simpelweg door het gebrek aan alternatieven.

Ondanks dit gebrek aan keuze ben ik erg tevreden met deze SSD. Gevoelsmatig alsook een snel uitgevoerde benchmark bevestigen dat de opgegeven snelheden wel degelijk worden gehaald, hetgeen een hele prestatie is voor zo'n kleine schijf. Immers, als je er wat reviews op nakijkt leer je al snel dat grotere SSD's in de regel sneller zijn dan hun kleinere soortgenoten.

Spijtig genoeg word deze SSD erg kaal geleverd, wat in mijn specifieke geval voor extra kosten heeft gezorgd. Mijn HTPC heeft namelijk geen 2.5" plekje. Dan komt de 10¤ extra voor een bracket wel hard aan. Het lijkt me dat deze SSD geen 10¤duurder zou gemaakt zijn als een bracket werd meegeleverd. Los aankopen is immers altijd duurder ...

Aandachtpuntje voor wie een gelijkaardige oplossing wil implementeren: Win7 past NIET comfortabel op een 16 gig schijf (waarvan maar een goeie 14 beschikbaar zijn). Dit wist ik natuurlijk op voorhand en dat was dan ook een bewuste keuze omdat ik sowieso een extra-light versie van win7 wou installeren (wat op zich geen quick-fix is).

Momenteel draaid deze SSD nu al een klein maandje dagelijks en we zijn allen erg tevreden over de 'investering'. De snelheidswinst is stevig merkbaar (maar natuurlijk ook te danken aan de light win7), m'n HTPC is nu 100% onhoorbaar en reageert echt als een stuk hifi apparatuur.

Missie geslaagd!

Heb jij ook een Kingston SSDNow S100 SS100S2/16G 16GB?

Leuk verhaal, maar heb je misschien ook wat vergelijkingen qua voor en na?

Wat voor Windows 7 versie heb jij dan nu op je HTPC zijn, starter?

Wat heeft jou trouwens overgehaald om voor deze SSD te gaan, en niet voor bijvoorbeeld deze ?

Aan wat voor hardware zit je SSD voor de rest gekoppeld?

Ik denk dat als je je review iets uitbreidt je al een hele hoop mensen helpt aangezien jij tot nu toe de enige bent die tijd heeft genomen deze SSD te reviewen :)
Wel, ik heb geen benchmarks gedraaid voor de upgrade, enkel kort even na de installatie om na te gaan of de specificaties gehaald werden, en dat is het geval, en dus heb ik verder niets meer ondernomen om de snelheid te quantificeren. In mijn toepassing zijn de brute prestaties sowieso al erg irrelevant, het gaat me puur om het gevoel. Vandaar ook de losse stijl van reviewen.

De windows die ik gebruik is een zelf uitgeklede versie van Win7 professional 64 bit SP1. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van 'RT lite 7', een tool die je toelaat de iso te reduceren door alle onderdelen die je niet denkt nodig te hebben te laten verwijderen. Zo ben ik tot een ISO gekomen van maar 1.84 Gb ipv de originele 2.96 Gb. Hierin zitten ook alle updates gestreamlined. Na installatie incluis alle drivers is er 'maar' 8.5 Gb in gebruik. Ik heb dus nog +/- 6Gb vrij, wat nog ruimte voor uitbreiding toelaat.

Mijn keuze was vooral gebaseerd op beschikbaarheid. En bij Alternate.be was dit de goedkoopste oplossing die aan m'n eisen voldeed en die ik gewoon meteen kon gaan ophalen voor 41¤. Bovendien leek het me wel een leuke oefening om hierop Win7 lekker te laten draaien.

De overige HW heb ik ondertussen aangevuld, ik heb de review namelijk geschreven tijdens de (saaie) avondles en had de specs dus niet meteen bij de hand }>
Sorry, maar ik denk niet dat dit ssd'tje lang mee zal gaan....
16 GB is wel erg klein...
Zelfs voor een Win7 Light install....

Alle write cycles moeten op een wel heel beperkt stukje nand plaats vinden....
Ik vrees dat je er zo doorheen bent...
Nouja als hij zijn computer als DVD speler gebruikt zal hij relatief weinig schrijf (alleen wat updates en logs e.d.) dus dan gaat het wel goed met het aantal write cycles, verder is er natuurlijk x% gereserveerd om na 10.000 writes wat op te vangen en dat zie je niet in Windows terug dus ik denk niet dat dit een probleem gaat zijn voor de review schrijver.

Over de review, aardige review om even een gebruikersscenario te zien en hoe de schijf dan bevalt. Wel had wat meer harde data de review beter gemaakt (zoals ook ingmaronline zegt). Ook gebruik je soms wel erg archaïsche taal en doe maak je hier telkens kleine foutjes in en ook andere merkwaardige kleine foutjes (nadruk ipv indruk e.d.) ben je toevallig niet in Nederland geboren?

Edit: doh na even je profiel te bekijken zie ik dat je uit Belgie komt, dan is het wel logisch dat ik je Nederlands soms iets gek vind, het is immers Vlaams, sorry! :P

[Reactie gewijzigd door roy-t op 6 december 2011 23:07]

@JSW: Time will tell, maar ik heb er alle vertrouwen in. Ik heb namelijk alle achtergrondprocessen uitgeschakeld die overbodige IO veroorzaken zoals prefetch en superfetch. Ook system restore en automatische updates zijn uitgeschakeld. En met maar 60% van de schijf in gebruik denk ik dat ik marge genoeg heb.

@roy-t: Jup, fiere Vlaming aanwezig :P En inderdaad, dat gebruik van archaïsche woorden is een trekje van mij, ik vind dat het nederlands zovele leuke woorden heeft die véél te weinig worden gebruikt waardoor ik ze net extra vaak gebruik. Altijd al een beetje tegendraads geweest, getuige ook mijn keuze voor een niet voor de hand liggende SSD...

[Reactie gewijzigd door Orbit op 7 december 2011 18:48]

Een bracket is niet nodig voor een SSD, dubbelzijdige tape werkt ook prima. ;)
Wel, uiteindelijk bleek dat ik de bracket niet kon monteren zoals een klasieke 3.5" HD (beetje eigenaardig montage systeem in deze kast) en dus is de bracket uiteindelijk op de bodem van de HD cage beland met dubbelzijdige tape. Als ik dit had geweten had ik me mooi 10¤ kunnen uitsparen.
Tja, je hebt budgetten en budgetten.
Maar er zijn op dit moment (een maand geleden misschien niet?) toch echt wel SSDs
van 30 GB voor rond dezelfde 50 euro beschikbaar, waar ook deze 16GB versie voor
op pricewatch staat...
En zelfs 30GB is een beetje behelpen met Windows 7 + applicaties.
Light Windows 7 plus slechts een MPC of zo, dat zal geen probleem zijn...
Dus ik begrijp niet helemaal waarom je 0-5 euro zou willen besparen tov. 16GB extra ruimte...
Wel, zoals je hierboven kan lezen kom ik ruimschoots toe met de beschikabre 16 Gb. Ik durf zelf zo ver te gaan te beweren dat het ook moet lukken op 8 Gb. Ik had best met wat meer trial and error mijn Win7 nog verder kunnen strippen. Alleen al opteren voor een 32 bit versie (ook prima voor dit doel) levert bijna 1 Gb ruimtewinst op! Ik heb voorbeelden gevonden van Win7 installs die minder dan 5 Gb op disk innemen.

Los daarvan wou ik niet wachten, ik had tijd voorhanden en moest de schijf dus snel kunnen bemachtigen. Bijvoorbeeld die OCZ 30 Gb is nergens voorradig, dus kijk je al snel naar een week levertermijn. Met verzendkosten zou het prijsverschil ook al bijna 15¤ zijn, wat procentueel dus best een aardig verschil is met de 41¤ die ik nu heb uitgegeven.

Nuja, ik ben het met je eens dat een grotere SSD een meer voor de hand liggende oplossing is. Maar voor mijn specifieke toepassing zou het weinig verschil hebben gemaakt.