Specificaties 3,8" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Optimus 7 E900 Zwart Review

spoonman 5 december 2011, laatste update op 30 december 2011, 582 views

LG Optimus 7 E900 Zwart

Pluspunten

• hardware is gewoon goed, qua constructie, scherm, batterij ...
  • sober design
  • WP7

Minpunten

• volume instelling (hallo microsoft? doe hier iets aan?)
  • bellen, kwaliteit kan toch echt beter
  • sober design

Dit is mijn eerste smartphone. Ik was vroeger altijd van mening dat smartphones veel te duur zijn, en ik was ook perfect gelukkig met mijn Nokia 5530, wat naar mijn mening eigenlijk al een duur toestel was (170¤). Bovendien hoef je je met een goedkope gsm veel minder zorgen te maken over krassen, verlies of diefstal, en je krijgt er nog eens een veel langere accu duur bovenop.

De reden dat ik nu toch een smartphone heb gekocht is dat ik mobile apps wil ontwikkelen. Het is een windows phone toestel geworden omdat ik al jaren dagelijks in .Net ontwikkel, en het is een 2dehands toestel geworden omdat ik een krent ben. Het toestel is een maandje oud, dus eigenlijk zo goed als nieuw.

Qua gebruik van de gsm:
- bellen doe ik vrij weinig
- sms vrij veel
- ik gebruik hem dagelijks op het werk als mp3-speler
- mijn gsm wordt betaald door het werk, maar we hebben geen data abo (ik ben dus niet de enige krent) Ik kan dus enkel online als ik wifi heb. Dat is in mijn geval enkel savonds.

Dus, mijn bevindingen:

Constructie
Goede bouwkwaliteit, voelt solide aan. Heeft gorilla glass, maar ik bewaar hem in een lederen hoesje, dus maak me geen zorgen over het scherm.

Design
Geen hoogvlieger. Het is geen lelijke telefoon, en hij is goed afgewerkt, maar hij heeft zeker niet de wow-factor van de Nokia Lumia, IPhone, ...

Scherm
Het is niet zo goed als het scherm van de iphone, maar dat hoeft ook niet. De kleurenweergave is goed, en tekst is altijd goed leesbaar. Heb dus zeker geen kritiek op het scherm. Het scherm is 3.8" diagonaal, en dat lijkt me een goede maat: surfen gaat redelijk comfortabel, en het is geen monster in je broekzak.

Batterij
Mijn Nokia 5530 ging een week mee op de batterij, maar dat was dan ook geen hoogvlieger qua features en omvang van het scherm. Ik had gelezen dat veel mensen hun smartphone iedere dag moeten opladen, en dat vond ik een serieus minpunt, maar deze gsm doet gemakkelijk 2 dagen dus dat zit wel snor. Als je echt wil krijg je hem natuurlijk heel snel leeg, maar bij normaal gebruik + iedere dag ongeveer 4u gebruik als mp3 speler doet hij gemakkelijk 2 dagen, en dan heb ik savonds nog 30% over. Zonder het gebruik als mp3 speler denk ik wel dat hij 3 dagen haalt.

Telefoneren
Eigenlijk niet goed. Mijn oude goedkope nokia was zeker en vast beter. Met deze gsm is de positie van de speaker ten opzichte van mijn oor redelijk belangrijk, en dan is de kwaliteit nog altijd niet geweldig. Bij de Nokia 5530 had ik deze problemen niet. Voor mij is dit niet zo belangrijk, maar als je wel veel belt denk ik dat dit toestel geen goede keuze is.

Sms'en
Goed! De threaded view is leuk, en het toetsenbord is gewoon goed. De word-prediction is nuttig, maar kan je desgewenst ook gewoon negeren zonder dat het in je weg staat. Als je toch ergens een foutje hebt gemaakt kan je gewoon je cursor verslepen.

Camera
Verwacht geen hoogvlieger. Leuk voor eens een fototje op facebook te gooien, maar daar blijft het bij. De door LG meegeleverde "Panorama Shot" applicatie is leuk om eens mee te spelen,

Besturingsysteem
Toen MS met WP7 kwam was mijn eerste gedacht "too little, too late". Je hebt iOS en Android, 2 OS'en met een stevige reputatie, die elk ook nog eens heel wat trouwe fans hebben. Nu ik 2 weken met dit toestel heb gewerkt denk ik echter dat ze wel degelijk kans maken om marktaandeel af te snoepen, zeker nu ook Nokia WP7 gaat gebruiken op zijn smartphones. Ik ga er niet teveel over uitwijden, maar kort samengevat: WP7 reageert altijd heel snel, is erg gebruiksvriendelijk en eigenlijk ook gewoon leuk om te gebruiken.

Ik heb echter wel één minpunt gevonden, en het is er ook eentje dat echt niet te vatten is: je hebt maar één volume instelling 8)7 Als ik dus het volume van de mp3 speler op 10 zet (maximumstand is 30), dan heb ik ook mijn beltoon heel stil gezet. Ik ben dus eigenlijk verplicht om constant mijn volume in te stellen: 10 voor muziek te luisteren, en als ik de muziek speler afsluit mag ik niet vergeten om het volume terug op 20 te zetten. Voor mij is het gewoon onbegrijpelijk dat je zoiets in een finaal product tegen komt, laat staan dat het dan x aantal patch rondes overleeft (nodo, mango, ...)

edit: foto van batterij status toegevoegd. De batterij kan bij normaal gebruik best wel wat hebben.

Heb jij ook een LG Optimus 7 E900 Zwart?