MSI Megabook S262B-089NL Review

frankknopers 16 augustus 2007, laatste update op 17 november 2015, 3.590 views

MSI Megabook S262B-089NL

Pluspunten

• Kwaliteit van het scherm (resolutie en contrast)
  • Gewicht
  • Accuduur
  • Kan nog redelijk games draaien
  • Cardreader
  • Meegeleverde laptoptas

Minpunten

• Toetsenbord is niet zo fouttolerant en heeft relatief zware aanslag
  • Accu ontlaadt relatief snel wanneer de laptop uit staat
  • Speakertjes zijn te zwak en geven matig geluid

Na het behalen van mijn VWO diploma mocht ik van mijn vader een laptop uitzoeken voor mijn vervolgstudie (als cadeautje). Dat was ongeveer in juni 2006. Op dat moment wilde ik een performance laptop en toen heb ik een Inspiron 9100 met alles erop en eraan gekocht. In de vakantieperiode heb ik me toen uitstekend vermaakt met de laptop, maar voor het meenemen in de trein/bus en het rondsjouwen op de universiteit was deze laptop toch veel te lomp met zijn gewicht van 4 KG en accuduur van amper 1 uur. Ik heb toen halverwege het studiejaar besloten om een heel klein laptopje erbij te nemen, deze keer volledig van mijn eigen geld.

De MSI S262B laptop
Mijn belangstelling voor deze laptop werd gewekt toen ik eens op GoT ging rondkijken naar geschikte laptops. Mijn eisen waren een klein scherm (12 of 13''), 1GB geheugen, dualcore CPU, een lange accuduur en bovenal een zacht prijsje. Het bleek niet zo makkelijk om voor ongeveer 800 euro een 12 inch laptop te vinden, alleen MSI had iets te bieden voor deze prijscategorie.

Na het lezen van wat ervaringen in het forum heb ik de knoop doorgehakt en de laptop besteld bij PC Megastore voor 805 euro incl. verzenden. Een zeer strakke prijs gezien de specificaties:

Specificaties
De volledige specificaties zijn best indrukwekkend als je begrijpt dat ze dat allemaal in een 12'' formaat hebben gepropt. Eerst maar eens kijken naar het binnenwerk.

Gewicht: ~2 KG
Accuduur: 2:30 - 3:30 uur (min - max)
Kleur: Zwart
Scherm: 12,1 inch 'X-Black' met glanzende coating (1280x800)

CPU: Intel Core Duo T2050 (1.6GHz, 2MB, 533FSB, Yonah)
Moederbord: Intel 945GM based geval
Geheugen: Twinmos 1GB DDR2 PC4300 (533MHz)
Videochip: Intel GMA945 (144MB shared max.)
Harddisk: Fujitsu 2.5'' met 100GB (5400rpm, 8MB, SATA)
Optical: DVD-RW drive met 8x speed volgens mij

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm57XuodcwU.jpegDe laptop

Aansluitingen
Voor: Mini firewire / microfoon / headphone
Rechts: 2x USB / Modem / Gigabit LAN / VGA / AC power
Achter: Geen (zit de accu aan)
Links: DVD-RW / Expresscard 5/4 slot / 1x USB

Extra's
Bij de laptop wordt geleverd:

- Een kleine laptoptas met een hoofdvak en een extra vak voorin
- Windows XP Home SP2 NL licensie
- 8 cells accu
- Stroomadapter (65W)
- Klein laptopmuisje
- Snelstartgids en handleiding
- Doekje voor schoonmaken scherm

Al met al een zeer complete levering voor een laptop voor minder dan 800 euro. Vooral de 8-cells accu en de laptoptas zijn een groot pluspunt. Dat er een Windows licensie bij zit lijkt me niet meer dan standaard. Toen ik de laptop kocht was Vista nog maar net uit, dus die zat er gelukkig/helaas (kies zelf) niet bij.

Uiterlijk
Eenmaal uit het plastic gehaald was de eerste indruk erg positief. De laptop heeft een mooie zwarte behuizing en het grote glanzende MSI logo pronkt trots op het deksel. En wat is ie klein! Echt een mega verschil met mijn Dell Inspiron 9100 game-laptop.

Het openklappen van het scherm gaat erg soepel en solide. Toen de accu en de netstroom was aagesloten was het tijd om de laptop op te starten. Na het POST scherm kwam de setup van Windows XP SP2 in beeld. Even wat opties instellen, een gebruiker aanmaken en starten maar!

Probleempje
Al na vrij kort gebruiken had ik een probleempje met de laptop. Hier een quote van mijzelf uit het MSI Megabook topic op GoT:

''Op een gegeven moment (ik was bijna klaar met alle installatie en configuratiewerkzaamheden) moest ik de PC weer opnieuw opstarten, maar dat lukte niet. Windows XP wilde niet afsluiten, ook niet na lang wachten. Het leek wel of windows was vastgelopen tijdens het afsluiten.

Maargoed, na een paar minuten wachten heb ik de laptop uitgezet met de powerknop. Daarna even een moment gewacht en weer op de start knop gedrukt om het systeem weer te starten.

Maar toen begon het probleem: Windows begint te laden (laadscherm met windows logo en laadbalk) en blijft laden. er gebeurt helemaal niets en het lijkt wel of het systeem hangt op het laadscherm van windows. Ik heb de pc bijna een kwartier laten lopen, maar toen was ie nog steeds op het laadscherm bezig. Het lampje van de harde schijf brandt gek genoeg niet. Ik heb meerdere keren geprobeerd om op te starten.''

Het probleem werd met hulp van medetweakers simpel opgelost. Gewoon even een reset door de netstroomadapter en de batterij af te koppelen. Dan even wachten en alles weer aansluiten en de laptop doet het weer :P

Gebruik
Ik heb nu al een paar maanden met de laptop gespeeld en ik moet zeggen dat deze heel erg goed bevalt. De behuizing is stevig en het beeldscherm geeft mooie kleuren. Hieronder gaan we gedetailleerd verder op de goede en zwakke punten van de laptop.

Toetsenbord en touchpad
Het toetsenbord heeft een vrij zware aanslag en is niet zo fouttolerant. Dat is in het begin even wennen, maar na een dag of twee kun je er al wel aardig op typen. Als je een toets niet helemaal goed indrukt kun je er van uitgaan dat er een letter op je scherm ontbreekt. Dit gebeurt regelmatig als ik even snel iets wil typen. Per zin heb vallen er dan zo één of twee letters uit. Dat is een minder sterk punt van deze laptop.

Daarnaast zijn een paar toetsen minder goed geplaatst. Zo zit de Fn toets in de linkerhoek, waar je een Ctrl toets verwacht. Bij het copy-pasten moet je daar wel even aan denken, want met Fn gebeurt er dan niet veel :P. Ook is de volumebediening niet optimaal. De Fn functietoets voor volume zit bij de F7 en de F8 toets. Daardoor is het net niet mogelijk om met 1 hand het volume te bedienen. MSI had beter losse knopjes voor het volume kunnen plaatsen vlak boven het toetsenbord.

Het touchpad werkt naar behoren: lekker vlot en accuraat. De muisknopjes zijn in het midden een beetje te zwaar, maar in de hoeken klikken ze makkelijk mee. Gemiddeld genomen is de ergonomie van deze laptop redelijk tot goed.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1kJBl5Rrm.jpegHet toetsenbord en scherm

Beeld en geluid
Het scherm meet 12,1 inch en is dus erg klein. De resolutie van 1280x800 werkt echter zeer goed op zo'n klein beeldoppervlak. Je kan er redelijk veel informatie op kwijt en met het oog op de (verre) toekomst is het makkelijk dat ie 1280 verticale lijnen heeft. De X-Black “technologie” zegt mij vrij weinig, maar ik moet wel zeggen dat het zwart er verdomd goed uit ziet op dit TFT-paneel. Het zwart is op dit scherm het mooist van alle platte schermen die we hier in huis hebben staan, een mooie diepe en gelijkmatige zwarte kleur. Alle andere kleuren zien er ook mooi uit op het 12,1" TFT en ghosting kan ik niet waarnemen bij normaal gebruik en gamen. Enig nadeel aan het scherm is dat ie redelijk stof en vlek gevoelig is en dat de glanslaag veel spiegeling geeft als er een lichtbron achter je is (raam of lamp).

Het geluid wordt verzorgd door twee opgevoerde koptelefoon speakertjes. Althans, zo klein zijn ze en zo matig klinken ze. Het maximale volume is amper voldoende voor het kijken van video als er een beetje omgevingsgeluiden zijn. In een stille kamer is het voldoende, maar niet meer. De kwaliteit van de speakertjes is matig, ze klinken niet echt helder en op maximaal volume resoneren ze zelfs een beetje in hun behuizing. Maar voor standaard windows geluidjes is het prima, af en toe een muziekje werkt ook wel aardig maar meer niet.

Accu en mobiliteit
De accu die bij mijn laptop zit is 8 cells en gaat afhankelijk van de belasting zo'n 2:30 tot ruim 3:30 uur mee. Dat is zeer goed voor een laptopje en een accu van dit formaat. De lange accuduur is mede te danken aan het zeer lage energieverbruik van ongeveer 25W gemiddeld. Maximaal trekt de laptop bijna 40watt, nog steeds erg zuinig!

Door het lage gewicht en de compacte laptoptas is de mobiliteit zeer hoog. In de tweede helft van mijn studiejaar heb ik de laptoptas elke dag meegenomen. Naast een laptop past er nog net 1 a 2 boeken in, en dat is totnogtoe voldoende geweest voor het goed meedoen met de colleges op de universiteit.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3C99PcShg.jpegDe laptop vergeleken met een paar van mijn studieboeken

Een nadeel aan de accu is dat ie vrij snel ontlaadt. Als je hem twee dagen in de tas hebt gehad en weer aanzet staat de accu al op 95% en begint al alweer naar 100 te laden. Ik vermoedt dat de laptop zelfs in uit stand nog een klein beetje stroom uit de accu slurpt, misschien voor de BIOS chip ofzo?

Connectiviteit
De laptop is uitgerust met alle dingen die je standaard mag verwachten. Er is een onboard Gbit LAN aansluiting en er is zelfs een cardreader aanwezig. Hier heb ik een keer een SD kaartje met fotootjes in gestopt en dat werkte allemaal uitstekend. De snelheid van de cardreader was ook dik in orde. Verder zit er nog een firewire poortje op, maar die gebruik ik niet.

Performance
Dan de snelheid: wat kun je nou allemaal doen met zo'n Core Duo processor, 1GB ram en een onboard Intel videochip? Zoals verwacht gaan de standaard dingen als office, internet,msn, email en muziek luisteren probleemloos. Ook het afspelen van video gaat uitstekend. HD content heb ik nog niet geprobeerd echter, daarover misschien later een update. Maar de rest is natuurlijk geen uitdaging voor zo'n laptop. Laten we eens wat games proberen. Het maximale wat deze laptop goed kan draaien verbaasde mij in positieve zin. Met de nieuwste Intel drivers erop kan ik Call of Duty UO, Simcity 4, Soldier of Fortune 2 en Age of Empires 2 heel goed spelen. Dan heb ik het over 40+ FPS met een resolutie van 1024x768 in de 3D schietspellen. Vooral SoF2 verbaasde mij, maar dat draait vrij goed op de laptop.

Verder speel ik veel Age of Empires 2 The Conquerors, en dat is een best zwaar spel voor de CPU als je online of LAN met veel mensen speelt. Over de hele linie ben ik dus dik tevreden over de game performance, want dit heb ik eigenlijk amper prioriteit gegeven bij het kiezen van de laptop. De performance is dus zeer goed voor een 12 inch laptopje :).

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is prima in orde. De hele buitenkant is van een soort metaal en is dus vrij stevig. De binnenzijde (waar scherm en toetsenbord zit) is van plastic, maar ook dit voelt redelijk stevig aan. Het kleurverschil tussen het zwarte plastic en het zwarte metaal is zeer klein en valt eigenlijk niet eens op. De haakjes voor het sluiten van het scherm zijn niet al te robuust, maar wie zijn laptop met zorg behandelt zal deze niet zomaar stuk maken. De scharnieren van het scherm maken een degelijke indruk.

MSI heeft met de S262B laptop een heel erg mooi product in de markt gezet. Het design is erg aantrekkelijk en de tas past goed bij de laptop. Al met al is het en compleet geleverde notebook voor een leuke prijs. Met een gewicht van ongeveer 2 kilo is ie zeer mobiel en een accuduur van meer dan 3 uur is genoeg voor een middag/ochtend computeren op de UT. MSI levert deze laptop ook met AMD processors en een onboard ATi videochip. de laptop is beschikbaar in wit en zwart, dus voor ieder wat wils. Volgens mij is de S262B die ik heb inmiddels al weer opgevolgd door een nieuwe serie, maar de verschillen tussen de revisies zijn vrij klein, het zijn vooral hardware platform vernieuwingen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm4GsIWd33A.jpegEen 12 inch laptop voor een 42 inch Tatung LCD-TV :P

Changelog:
16-08: Alinea beeld & geluid aangepast door het woord 'scherm' een paar keer te vervangen, kleine wijziging in de tekst onder de eerste alinea van 'Gebruik'.

Heb jij ook een MSI Megabook S262B-089NL?

Mooie review. Ter completatie zouden enkele foto's niet misstaan.
Heb dezelfde laptop hier, kan me 100% in je review vinden, alhoewel het toetsenbord na een beetje wennen gewoon heel erg normaal is. Ik heb tegenwoordig problemen met laptops die de Fn niet in de hoek hebben zitten, en de aanslag is ook gewoon goed. In het begin had ik het idee dat het toetsenbord een beetje golfde, dit is nu of niet meer aanwezig, of het valt gewoon niet meer op.
:p lol dacht al wie weet ik nou nog meer die een aoe2 fan is, maar dat ben jij :D.
Ken nog wel een paar die het nog lannen trouwes.

3d performance een plusje geven vind ik overdreven, ok het zal beter zijn als je verwacht had (niets lijkt mij), die vga wordt gewoon aan alle kanten voorbij gelopen en het enige dat volges mij minder is zijn andere Intel internals.

Wel goed dat je erbij zet dat oude spellen goed op de laptop te spelen zijn, maar das geen plusje waard, dan kan je overal wel positief over zijn. Hij typt beroerd maar ik had slechter verwacht dus ik geef het een 10 :p
Ik kan me vinden in jouw standpunt over de 3D performance, ik zal het iets anders formuleren.
wow door alleen deze review ga ik deze ook ff in gedachten houden.. :) mooie nette review!
nu ff kijken of de nieuwe serie een hdmi aansluiting heeft en ik ben verkocht

[Reactie gewijzigd door ZandBak op 16 augustus 2007 23:38]

Volgens mij is er al wel een nieuwe serie van deze laptops onder de naam S270/271, maar voor zover ik weet hebben die alleen maar een externe VGA aansluiting. En dat betekent dus ook dat er nog geen HDMI op kan.

Maargoed, een FullHD resolutie kan ook prima analoog over een VGA kabel naar de TV worden gestuurd. En op VGA hoef je je ook geen zorgen te maken over HDCP compatible, want dat geld alleen voor digitale aansluiting tussen afspeelapparaat en scherm.
Full hd resolutie over vga??
heb alleen nog maar meegemaakt dat ze neit hoger gaan dan 1280x1024 en dat is dan vooral de tv... kan jouw tatung wel full hd @ vga?
en verder me scherm is hdcp dus:)
Full hd resolutie over vga??
Kan prima toch? Het werkte iig wel hier. Beeldkwaliteit zal misschien wat minder zijn dan met DVI/HDMI maar het werkt gewoon op 1920x1080.
Ik heb zelf de MSI Megabook S262 en iets andere specs maar het is dezelfde case en moederbord en ik kan me goed vinden in je review.
chcela by som vedieť cenu v eurách